Pytanie pochodzi z  programu Serwis Budowlany .



PINB przeprowadził na wniosek kontrole nieruchomości i okazało się, że na stropodachu (dachu zielonym), do którego właściciele mieszkań mają dostęp, jako do tarasów przynależnych do mieszkań, jeden z właścicieli postawił nietrwale związany z gruntem obiekt drewniany o wymiarach długość: 170, szerokość: 120, wysokość: 214. Obiekt służy jako miejsce składowania narzędzi (kosiarka elektryczna, drabina aluminiowa, wiadro, pędzle itd).

Czy PINB może potraktować obiekt na składowanie narzędzi jako małą architekturę ogrodową i pouczyć wspólnotę o tym, że spory sąsiedzkie są rozpatrywane na drodze postępowania cywilnego przed sądami powszechnymi?

Odpowiedź


Przedstawiony w pytaniu obiekt można zakwalifikować jako obiekt małej architektury. PINB może pouczyć, że spory sąsiedzkie rozpatrują sądy powszechne.


Uzasadnienie

Zgodnie z art. 3 pkt 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane – dalej pr. bud., przez obiekt małej architektury należy rozumieć niewielkie obiekty, a w szczególności: kultu religijnego, jak: kapliczki, krzyże przydrożne, figury (lit. a), posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej (lit. b), użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki (lit. c). Wyliczenie to nie ma charakteru katalogu zamkniętego, a o zaliczeniu do grupy obiektów małej architektury decyduje nie tylko niewielki rozmiar, ale także funkcja użytkowa określona w powołanym przepisie lub funkcja podobna (zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 14 kwietnia 2010 r., II SA/Rz 11/10, LEX nr 619957 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie – dalej NSA z dnia 11 maja 2011 r., II OSK 821/10, LEX nr 1081920).

Jak również zauważono, obiekty małej architektury pełnią funkcje o charakterze nieuciążliwym i pobocznym w stosunku do korzystania z danej nieruchomości (tak: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 25 września 2008 r., II SA/Ke 416/08, LEX nr 522631).

Co ważne, zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 22 oraz art. 30 ust. 1 pr. bud., budowa obiektów małej architektury nie wymaga ani uzyskania pozwolenia na budowę, ani zgłoszenia właściwemu organowi.

Mając na względzie powyższe uwagi można przyjąć, że "nietrwale związany z gruntem obiekt drewniany o wymiarach długość: 170, szerokość: 120, wysokość: 214 służący jako miejsce składowania narzędzi" stanowi obiekt małej architektury. Wpływu na to nie ma jego wykonanie na stropodachu (dachu zielonym).

Unormowania określane tradycyjnie mianem prawa sąsiedzkiego należą do spraw cywilnych. Zgodnie natomiast z art. 2 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego, do rozpoznawania spraw cywilnych powołane są sądy powszechne, o ile sprawy te nie należą do właściwości sądów szczególnych, oraz Sąd Najwyższy.

Tylko na marginesie należy jednak wskazać, że w hipotezie art. 50 pr. bud. mieszczą się również obiekty budowlane niewymagające ani pozwolenia na budowę, ani zgłoszenia, jak np. obiekty małej architektury (zob. uchwała 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 października 1997 r., OPS 3/97, Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego 1998, nr 1, poz. 3, A. Gliniecki, [w:] Prawo budowlane. Komentarz, red. A. Gliniecki, Warszawa 2012, s. 476 oraz Z. Niewiadomski, [w:] Prawo budowlane. Komentarz, red. Z. Niewiadomski, Warszawa 2007, s. 535).

Jeśli jednak wskazane roboty budowlane zostały już zrealizowane, to powinien mieć zastosowanie art. 51 ust. 7 pr. bud. (por. wyroki NSA z dnia 12 października 2007 r., II OSK 629/07, LEX nr 347905, z dnia 6 czerwca 2007 r., II OSK 861/06, LEX nr 338567 oraz z dnia 17 czerwca 2011 r., II OSK 1106/10, LEX nr 992477). Zgodnie z powyższymi przepisami, jeżeli roboty budowlane zostały wykonane przykładowo w sposób mogący spowodować zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia bądź zagrożenie środowiska, lub w sposób istotnie odbiegający od ustaleń i warunków określonych w przepisach, to właściwy organ nadzoru budowlanego w drodze decyzji nakazuje zaniechanie dalszych robót budowlanych bądź rozbiórkę obiektu budowlanego lub jego części, bądź doprowadzenie obiektu do stanu poprzedniego albo nakłada obowiązek wykonania określonych czynności lub robót budowlanych w celu doprowadzenia wykonywanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem, określając termin ich wykonania.

Pytanie pochodzi z programu Serwis Budowlany .