Czy starosta, który wydzierżawił kołu łowieckiemu obwód łowiecki polny (umowa dzierżawy ważna do dnia 31 marca 2017 r.), po wejściu w życie uchwały sejmiku województwa określającej obecnie ten sam obwód jako leśny (powierzchnia gruntów leśnych w obwodzie wzrosła i obecnie przekracza 40%) powinien nadal, aż do wygaśnięcia zawartej z kołem umowy, czyli do dnia 31 marca 2017 r., uważać się za organ właściwy do wydzierżawiania tego obwodu i corocznego naliczania czynszu dzierżawnego za wydzierżawiony obwód?
Czy też powinien uznać, że z dniem wejścia w życie przedmiotowej uchwały stosownie do art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 127, poz. 1066, z późn. zm.) – dalej pr. łow., organem właściwym do wydzierżawienia tego obwodu jako leśnego jest dyrektor PGL Lasy Państwowe i w związku z tym przesłać mu przedmiotową umowę w celu sporządzenia aneksu i naliczania czynszu dzierżawnego w kolejnych latach?
Wraz z wejściem w życie uchwały sejmiku województwa zmieniającej powierzchnię gruntów leśnych w obwodzie, co ma wpływ na ustalenie kategorii obwodu, starosta przestaje być organem właściwym do wydzierżawiania kołu łowieckiemu obwodu łowieckiego i naliczania czynszu dzierżawnego za korzystanie z niego. Stąd też koło łowieckie powinno samo zainicjować procedurę sporządzenia aneksu do umowy dzierżawy zwracając się do starosty o uregulowanie stanu prawnego. Starosta może, ale nie musi, z własnej inicjatywy podjąć sprawę i poinformować koło o koniczności zawarcia aneksu. Może bowiem jedynie ograniczyć się do wypowiedzenia umowy kołu łowieckiemu, jako, że jest już organem niewłaściwym do wydzierżawiania obwodu leśnego. Zasadą jest jednak, że dochodzi do zawarcia porozumienia pomiędzy kołem łowieckim i organami, czego wynikiem jest sporządzenie aneksu do umowy dzierżawy i przekazanie całej dokumentacji organowi właściwemu do wydzierżawiania obwodu leśnego.
Z treści art. 29 ust. 1 pr. łow., jasno wynikają kompetencje organów uprawnionych do zawierania umów dzierżawy obwodów łowieckich i naliczania czynszu. Koła łowieckie uiszczają z tytułu dzierżawy czynsz ustalony zgodnie z kategorią obwodu, który starosta rozlicza między nadleśnictwami i gminami na podstawie art. 31 pr. łow. W umowie dzierżawy określa się wysokość i termin uiszczania czynszu oraz sposób rozliczenia czynszu w przypadku rozwiązania umowy. Zgodnie z art. 29 ust. 4 pr. łow. w przypadku zmiany granic obwodu łowieckiego następuje rozliczenie z jego dotychczasowym dzierżawcą lub zarządcą z tytułu nadpłaconego czynszu dzierżawnego oraz nakładów na zagospodarowanie, poniesionych w ostatnich 2 latach przed dokonaniem tych zmian. Kwotę ustaloną w rozliczeniu wypłaca ustępującemu dzierżawcy lub zarządcy dzierżawca lub zarządca nowo utworzonego obwodu łowieckiego. Rozliczenie powinno dotyczyć okresu, w którym weszła w życie uchwała sejmiku województwa.
Alicja Brzezińska
Czy też powinien uznać, że z dniem wejścia w życie przedmiotowej uchwały stosownie do art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 127, poz. 1066, z późn. zm.) – dalej pr. łow., organem właściwym do wydzierżawienia tego obwodu jako leśnego jest dyrektor PGL Lasy Państwowe i w związku z tym przesłać mu przedmiotową umowę w celu sporządzenia aneksu i naliczania czynszu dzierżawnego w kolejnych latach?
Wraz z wejściem w życie uchwały sejmiku województwa zmieniającej powierzchnię gruntów leśnych w obwodzie, co ma wpływ na ustalenie kategorii obwodu, starosta przestaje być organem właściwym do wydzierżawiania kołu łowieckiemu obwodu łowieckiego i naliczania czynszu dzierżawnego za korzystanie z niego. Stąd też koło łowieckie powinno samo zainicjować procedurę sporządzenia aneksu do umowy dzierżawy zwracając się do starosty o uregulowanie stanu prawnego. Starosta może, ale nie musi, z własnej inicjatywy podjąć sprawę i poinformować koło o koniczności zawarcia aneksu. Może bowiem jedynie ograniczyć się do wypowiedzenia umowy kołu łowieckiemu, jako, że jest już organem niewłaściwym do wydzierżawiania obwodu leśnego. Zasadą jest jednak, że dochodzi do zawarcia porozumienia pomiędzy kołem łowieckim i organami, czego wynikiem jest sporządzenie aneksu do umowy dzierżawy i przekazanie całej dokumentacji organowi właściwemu do wydzierżawiania obwodu leśnego.
Z treści art. 29 ust. 1 pr. łow., jasno wynikają kompetencje organów uprawnionych do zawierania umów dzierżawy obwodów łowieckich i naliczania czynszu. Koła łowieckie uiszczają z tytułu dzierżawy czynsz ustalony zgodnie z kategorią obwodu, który starosta rozlicza między nadleśnictwami i gminami na podstawie art. 31 pr. łow. W umowie dzierżawy określa się wysokość i termin uiszczania czynszu oraz sposób rozliczenia czynszu w przypadku rozwiązania umowy. Zgodnie z art. 29 ust. 4 pr. łow. w przypadku zmiany granic obwodu łowieckiego następuje rozliczenie z jego dotychczasowym dzierżawcą lub zarządcą z tytułu nadpłaconego czynszu dzierżawnego oraz nakładów na zagospodarowanie, poniesionych w ostatnich 2 latach przed dokonaniem tych zmian. Kwotę ustaloną w rozliczeniu wypłaca ustępującemu dzierżawcy lub zarządcy dzierżawca lub zarządca nowo utworzonego obwodu łowieckiego. Rozliczenie powinno dotyczyć okresu, w którym weszła w życie uchwała sejmiku województwa.
Alicja Brzezińska