Odpowiedź:
Postępowanie przed organami administracji publicznej w należących do właściwości tych organów sprawach indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych, regulują przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 23) - dalej k.p.a. Zgodnie z art. 155 k.p.a., decyzja ostateczna, na mocy której strona nabyła prawo, może być w każdym czasie za zgodą strony uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał, jeżeli przepisy szczególne nie sprzeciwiają się uchyleniu lub zmianie takiej decyzji i przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony. Jednocześnie warto wskazać, iż zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie poglądem, prawna możliwość zastosowania trybu przewidzianego w art. 155 k.p.a. uwarunkowana jest prowadzeniem postępowania z udziałem tych samych stron, jak również w ramach tego samego stanu zarówno prawnego, jak i faktycznego. Z treści pytania wyprowadzić należy wniosek, iż w analizowanej sytuacji, zezwolenie na transport odpadów zostało wydane jeszcze na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243, z późn. zm.) - dalej u.o. z 2001 r., która z dniem 23 stycznia 2013 r. została uchylona. Równocześnie zaważyć należy, że w myśl art. 233 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z późn. zm.) - dalej u.o., do czasu utworzenia rejestru, o którym mowa w art. 49 ust. 1 u.o, właśnie przepisy u.o. z 2001 r. znajdą zastosowanie do wydawania zezwolenia na transport odpadów. Wskazać należy, że zgodnie z art. 28 ust. 6 u.o. z 2001 r., zezwolenie na transport odpadów jest wydawane w drodze decyzji, przez właściwy organ na czas oznaczony nie dłuższy niż 10 lat, o ile zatem decyzja pozostaje nadal aktualna, w mojej ocenie możliwe jest dokonanie jej zmiany w zakresie przedłużenia terminu ważności. Opłata skarbowa za przedłużenie terminu ważności wydanego zezwolenia, zgodnie z pkt III pozycją 46 tabeli zamieszczonej w załączniku do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1827) wynosi 50% stawki określonej od wydania zezwolenia. Możliwość zmiany zezwolenia na transport wydanego na podstawie przepisów u.o. z 2001 r. wskazano również w stanowisku Ministerstwa Środowiska dostępnym pod adresem: www.mos.gov.pl/g2/big/2013.../53acc56c95a6bee5fb652387a0ef62c4.docx.
Anna Nieć, autorka współpracuje z publikacją Prawo Ochrony Środowiska
Odpowiedzi udzielono 2.12.2016 r.
Czy podmiot, który uzyskał pozwolenie na transport odpadów do końca 2016 r., powinien wystąpić o udzielenie nowego pozwolenia?
Pytanie pochodzi z publikacji Prawo Ochrony Środowiska: W 2011 r. starosta wydał zezwolenie na transport odpadów z czasem obowiązywania do grudnia 2016 r. Czy wnioskodawca powinien wystąpić o zmianę wskazanego zezwolenia, czy złożyć nowy wniosek o transport odpadów, z pełną opłatą 616 zł.