Odpowiedź:
Zgodnie z art. 18 ust. 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane – dalej pr. bud., inwestor może zobowiązać projektanta do sprawowania nadzoru autorskiego, natomiast w świetle art. 19 ust. 1 pr. bud. właściwy organ może w decyzji o pozwoleniu na budowę nałożyć na inwestora obowiązek ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego, a także obowiązek zapewnienia nadzoru autorskiego, w przypadkach uzasadnionych wysokim stopniem skomplikowania obiektu lub robót budowlanych bądź przewidywanym wpływem na środowisko.
Z powyższymi regulacjami skorelowana jest treść przepisu art. 20 ust. 1 pkt 4 lit. a i b pr. bud. zgodnie z którym, do podstawowych obowiązków projektanta należy sprawowanie nadzoru autorskiego na żądanie inwestora lub właściwego organu w zakresie stwierdzania w toku wykonywania robót budowlanych zgodności realizacji z projektem i uzgadniania możliwości wprowadzenia rozwiązań zamiennych w stosunku do przewidzianych w projekcie, zgłoszonych przez kierownika budowy lub inspektora nadzoru inwestorskiego.
Na tle przedstawionego w pytaniu problemu zasadnicza wątpliwość dotyczy możliwości i formy nałożenia przez organ nadzoru budowlanego obowiązku sprawowania nadzoru autorskiego przez projektanta. W opinii odpowiadającego, charakter decyzji z art. 51 ust. 4 pr. bud. o zatwierdzeniu projektu budowlanego i pozwolenia na wznowienie robót budowlanych, zastępującej de facto decyzję o pozwoleniu na budowę, uzasadnia przyjęcie, iż wynikającą z art. 19 ust. 1 pr. bud. możliwość nałożenia na inwestora w decyzji o pozwoleniu na budowę obowiązku zapewnienia nadzoru autorskiego należy odnosić również do analogicznego uprawnienia realizowanego względem decyzji na wznowienie robót przez organ nadzoru budowlanego.
Podobnie podejście należy zastosować także w przypadku zatwierdzenia projektu budowlanego i pozwolenia na wznowienie robót w decyzji wydanej przez PINB na podstawie art. 49 ust. 4 pkt 1 pr. bud. W obu ww. przypadkach, obowiązek zapewnienia nadzoru autorskiego, uzasadniony wysokim stopniem skomplikowania obiektu lub robót budowlanych bądź przewidywanym wpływem na środowisko, nakładany będzie decyzją na inwestora, nie zaś w formie kierowanego bezpośrednio do projektanta wezwania.