Pytanie
Zgodnie z art. 277 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1232) - dalej p.o.ś., opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, wynikające z eksploatacji urządzeń, wnosi się na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu, nie na miejsce korzystania ze środowiska, a na miejsce rejestracji podmiotu korzystającego ze środowiska.
Czy wobec powyższego opłatę za emisję zanieczyszczeń gazowych i pyłowych do powietrza powstałą podczas eksploatacji wózków widłowych i spawarek mobilnych należy uiszczać na rzecz urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na miejsce rejestracji podmiotu?
Zarówno wózek widłowy, jak i mobilna spawarka (pobodnie jak samochód służbowy) spełniają kryteria definicji urządzenia według p.o.ś., w myśl której za urządzenie uważa się niestacjonarne urządzenie techniczne, w tym środki transportu. Jeżeli przyjąć, że w przypadku eksploatacji mobilnych spawarek i wózków widłowych opłatę za korzystanie ze środowiska wnosi się na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na miejsce rejestracji podmiotu korzystającego ze środowiska, zachodzi niezgodność co do zakresu raportowania z Krajową bazą KOBiZE. W instrukcji wypełniania raportu znajdującej się na stronie internetowej KOBiZE zaznaczono, aby wykazywać jedynie emisję z terenu zakładu. Zatem w Krajowej bazie, w ramach danego zakładu należy wykazać emisję występującą na jego terenie, zarówno z instalacji, jak i spoza niej (wózki widłowe, spawarki mobilne), czego nie można uczynić w przypadku samochodów służbowych. Ponieważ docelowo na podstawie raportu sporządzanego w Krajowej bazie mają być naliczane opłaty za korzystanie ze środowiska, będę wdzięczna za wyjaśnienie problemu.