Czy należy wyrejestrować charta z rejestru w przypadku jego śmierci?
Wprawdzie w art. 10 ustawy z dnia 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 127, poz. 1066, z późn. zm.) – dalej pr. łow., nie odnosi się do obowiązku wyrejestrowania hodowanego charta w przypadku jego śmierci, to oczywistym jest, że należy złożyć wniosek o jego wyrejestrowanie, z uwagi na fakt, że wydana decyzja – zezwolenie stało się bezprzedmiotowe, a tym samym wygasło.
Decyzję wygaszającą organ może wydać z urzędu, jeśli powziął informację o śmierci zwierzęcia, ale również z wnioskiem o wygaszenie zezwolenia może wystąpić hodowca charta. W konsekwencji, wniosek dotyczy wyrejestrowania charta z rejestru prowadzonego przez starostę.
Przepis art. 10 ust. 3 pr. łow. odnosi się do sytuacji, w której następuje odmowa wydania zezwolenia na utrzymywanie charta rasowego lub mieszańca tej rasy, zaś art. 10 ust. 6 pr. łow. do sytuacji, w której zezwolenie wygasa w przypadku zmiany miejsca utrzymywania psa. Z kolei cofnięcie zezwolenia dotyczy sytuacji, gdy osoba utrzymująca charta nie spełnia wymagań określonych przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie warunków i sposobu hodowania i utrzymywania chartów rasowych oraz ich mieszańców (Dz. U. Nr 135, poz. 909), oraz ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 106, poz. 1002, z późn. zm.). Przepisy nie odnoszą się natomiast do obowiązku posiadacza zarejestrowanego zwierzęcia, gdy ono umiera. W tej sytuacji należy odwołać się do przepisów ogólnych, określonych w ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.) - dalej k.p.a., w części dotyczącej wygaśnięcia decyzji. Zgodnie z art. 162 § 1 pkt 1 k.p.a. organ administracji publicznej, który wydał decyzję w pierwszej instancji, stwierdza jej wygaśnięcie, jeżeli decyzja stała się bezprzedmiotowa, a stwierdzenie wygaśnięcia takiej decyzji nakazuje przepis prawa albo gdy leży to w interesie społecznym lub w interesie strony. W omawianym przypadku niewątpliwie zachodzi warunek bezprzedmiotowości decyzji, jednakże żaden przepis szczególny nie wskazuje możliwości wygaśnięcia decyzji. W tej sytuacji organ chcąc dokonać stwierdzenia wygaśnięcia decyzji, powinien wskazać na istnienie interesu społecznego lub interesu strony. W świetle orzecznictwa sadów administracyjnych daje się wysnuć wniosek, że pozostawanie w obrocie prawnym decyzji bezprzedmiotowych nie jest zbieżne – w tym przypadku – z interesem strony, stąd stwierdzenie jej wygaśnięcia jest konieczne. Hodowca charta rasowego podlega w każdym momencie kontroli czy to starosty, czy powiatowego lekarza weterynarii. Ma on również obowiązek odprowadzania podatku od psa. Zatem w interesie hodowcy jest wyrejestrowanie zwierzęcia.
Alicja Brzezińska
Wprawdzie w art. 10 ustawy z dnia 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 127, poz. 1066, z późn. zm.) – dalej pr. łow., nie odnosi się do obowiązku wyrejestrowania hodowanego charta w przypadku jego śmierci, to oczywistym jest, że należy złożyć wniosek o jego wyrejestrowanie, z uwagi na fakt, że wydana decyzja – zezwolenie stało się bezprzedmiotowe, a tym samym wygasło.
Decyzję wygaszającą organ może wydać z urzędu, jeśli powziął informację o śmierci zwierzęcia, ale również z wnioskiem o wygaszenie zezwolenia może wystąpić hodowca charta. W konsekwencji, wniosek dotyczy wyrejestrowania charta z rejestru prowadzonego przez starostę.
Przepis art. 10 ust. 3 pr. łow. odnosi się do sytuacji, w której następuje odmowa wydania zezwolenia na utrzymywanie charta rasowego lub mieszańca tej rasy, zaś art. 10 ust. 6 pr. łow. do sytuacji, w której zezwolenie wygasa w przypadku zmiany miejsca utrzymywania psa. Z kolei cofnięcie zezwolenia dotyczy sytuacji, gdy osoba utrzymująca charta nie spełnia wymagań określonych przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie warunków i sposobu hodowania i utrzymywania chartów rasowych oraz ich mieszańców (Dz. U. Nr 135, poz. 909), oraz ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 106, poz. 1002, z późn. zm.). Przepisy nie odnoszą się natomiast do obowiązku posiadacza zarejestrowanego zwierzęcia, gdy ono umiera. W tej sytuacji należy odwołać się do przepisów ogólnych, określonych w ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.) - dalej k.p.a., w części dotyczącej wygaśnięcia decyzji. Zgodnie z art. 162 § 1 pkt 1 k.p.a. organ administracji publicznej, który wydał decyzję w pierwszej instancji, stwierdza jej wygaśnięcie, jeżeli decyzja stała się bezprzedmiotowa, a stwierdzenie wygaśnięcia takiej decyzji nakazuje przepis prawa albo gdy leży to w interesie społecznym lub w interesie strony. W omawianym przypadku niewątpliwie zachodzi warunek bezprzedmiotowości decyzji, jednakże żaden przepis szczególny nie wskazuje możliwości wygaśnięcia decyzji. W tej sytuacji organ chcąc dokonać stwierdzenia wygaśnięcia decyzji, powinien wskazać na istnienie interesu społecznego lub interesu strony. W świetle orzecznictwa sadów administracyjnych daje się wysnuć wniosek, że pozostawanie w obrocie prawnym decyzji bezprzedmiotowych nie jest zbieżne – w tym przypadku – z interesem strony, stąd stwierdzenie jej wygaśnięcia jest konieczne. Hodowca charta rasowego podlega w każdym momencie kontroli czy to starosty, czy powiatowego lekarza weterynarii. Ma on również obowiązek odprowadzania podatku od psa. Zatem w interesie hodowcy jest wyrejestrowanie zwierzęcia.
Alicja Brzezińska