Pytanie
Prowadzę działalność gospodarczą (od sierpnia 2010 r.) w zakresie usług zwolnionych z VAT. Z podatku dochodowego rozliczam się na zasadach ogólnych i prowadzę PKPiR. W sierpniu 2010 r. podpisałam umowę leasingu na samochód osobowy na okres 60 miesięcy. Amortyzację odlicza Finansujący. Płacę w każdym miesiącu ratę leasingową oraz ubezpieczenie (refaktura). Minęło 26 miesięcy trwania umowy. Myślę o wcześniejszym wykupieniu tego samochodu – przed upływem 5 lat, a po upływie 2 lat – umowa leasingu na to pozwala. Wstępną opłatę leasingową zaliczyłam w całości w księdze w koszty uzyskania przychodu w dniu wystawienia faktury.
Jak prawidłowo powinnam rozliczyć nabycie tego samochodu?
Będę płaciła pozostałą wartość tego samochodu wartość ubezpieczenia za cały okres trwania umowy. Co będzie stanowiło wartość początkową nabytego tak samochodu?
Czy zaliczoną wcześniej opłatę wstępną będę musiała skorygować?
Jeżeli tak, to w roku zaliczenia w koszty, czy w momencie zakupu samochodu?