Odpowiedź:
Przydomowa oczyszczalnia ścieków nie może kolidować z urządzeniem melioracji wodnej szczegółowej.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 201 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2015 r. poz. 469) – dalej pr. wod., melioracje wodne polegają na regulacji stosunków wodnych w celu polepszenia zdolności produkcyjnej gleby, ułatwienia jej uprawy oraz na ochronie użytków rolnych przed powodziami. Urządzenia melioracji wodnych dzielą się na podstawowe i szczegółowe, w zależności od ich funkcji i parametrów (art. 70 ust. 2 pr. wod.).

W myśl art. 73 ust. 1 pr. wod., do urządzeń melioracji wodnych szczegółowych zalicza się: rowy wraz z budowlami związanymi z nimi funkcjonalnie (pkt 1), drenowania (pkt 1a), rurociągi o średnicy poniżej 0,6 m (pkt 2), stacje pomp do nawodnień ciśnieniowych (pkt 3), ziemne stawy rybne (pkt 4), groble na obszarach nawadnianych (pkt 4a), systemy nawodnień grawitacyjnych i ciśnieniowych (pkt 5), jeżeli służą celom, o których mowa w art. 70 ust. 1 pt. wod.

Ponadto, przepisy dotyczące urządzeń melioracji wodnych szczegółowych stosuje się odpowiednio do: fitomelioracji oraz agromelioracji, systemów przeciwerozyjnych, zagospodarowania zmeliorowanych trwałych łąk lub pastwisk oraz – zagospodarowania nieużytków przeznaczonych na trwałe łąki lub pastwiska (art. 73 ust. 2 pkt 1-4 pr. wod.).

Dodać należy, że zgodnie z art. 9 ust. 2 pkt 1 lit. a pr. wod., przepisy tej ustawy dotyczące urządzeń wodnych stosuje się odpowiednio do wszystkich urządzeń melioracji wodnych, także do tych, które nie zostały zaliczone do urządzeń wodnych. Pytający nie określił, jakiego rodzaju urządzenie melioracji wodnej szczegółowej znajduje się na działce, na której przewidziano budowę przydomowej oczyszczalni ścieków.

W takim wypadku należy przyjąć, że jest to jedno z urządzeń wymienionych przez ustawodawcę w art. 73 ust. 1-2 pr. wod. Trzeba zaznaczyć, że obowiązujące przepisy nie regulują wprost kwestii kolizji obiektów lub urządzeń budowlanych z urządzeniami melioracji wodnych szczegółowych. Nie oznacza to jednak, że taka kolizja jest dopuszczalna.

Art. 65 ust. pr. wod. stanowi bowiem, że zabrania się: niszczenia lub uszkadzania urządzeń wodnych (pkt 1), utrudniania przepływu wody w związku z wykonywaniem lub utrzymywaniem urządzeń wodnych (pkt 2), wykonywania w pobliżu urządzeń wodnych robót oraz innych czynności, które mogą powodować w szczególności: niedopuszczalne osiadanie urządzeń wodnych lub ich części, pojawienie się szczelin, rys lub pęknięć w korpusach oraz koronach zapór, okładzinach betonowych, szybach, sztolniach oraz przepławkach dla ryb, nadmierną filtrację wody, uszkodzenie budowli regulacyjnych, unieruchomienie zamknięć budowli piętrzących lub upustowych, erozję gruntu powyżej oraz poniżej urządzeń wodnych, osuwanie się gruntu przy urządzeniach wodnych, zmniejszenie stateczności lub wytrzymałości urządzeń wodnych albo ich przydatności gospodarczej, uszkodzenie wylotów urządzeń kanalizacyjnych, służących do wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi, uszkodzenie urządzeń pomiarowych, uszkodzenie znaków usytuowanych na wodach (pkt 3 lit. a-k).

Zważywszy, że urządzenia melioracji wodnych służą regulacji stosunków wodnych w celu polepszenia zdolności produkcyjnej gleby, ułatwienia jej uprawy oraz na ochronie użytków rolnych przed powodziami, prawdopodobieństwo zniszczenia lub uszkodzenia takiego urządzenia przez nieodpowiednio zlokalizowaną przydomową oczyszczalnię ścieków, powinno być przedmiotem stosownych czynności wyjaśniających podjętych przez organ właściwy do przyjęcia zgłoszenia lub, odpowiednio, do udzielenia pozwolenia na budowę przydomowej oczyszczalni ścieków.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 1 w związku z 29 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290) – dalej pr. bud., budowa przydomowych oczyszczalni ścieków o wydajności do 7,5 m3 na dobę wymaga, co do zasady, jedynie uprzedniego zgłoszenia właściwemu organowi.

Wymagania dotyczące dokumentacji zgłoszeniowej mają w tym przypadku charakter w znacznym stopniu odformalizowany, ponieważ zgłaszający powinien określić rodzaj, zakres i sposób wykonywania robót budowlanych oraz przedłożyć – w zależności od potrzeb – odpowiednie szkice lub rysunki, a także pozwolenia, uzgodnienia i opinie wymagane odrębnymi przepisami (art. 30 ust. 2 pr. bud.). W razie konieczności uzupełnienia zgłoszenia właściwy organ nakłada na zgłaszającego, w drodze postanowienia, obowiązek uzupełnienia, w określonym terminie, brakujących dokumentów, a w przypadku ich nieuzupełnienia – wnosi sprzeciw w drodze decyzji (art. 30 ust. 5c pr. bud.).

Z powyższego wynika zatem, że inaczej niż w przypadku pozwolenia na budowę, ustawodawca nie określił jednoznacznie rodzaju dokumentów przedkładanych wraz ze zgłoszeniem, przyznając tym samym organowi prawo do oceny ich przydatności.

Zasadniczym celem dokumentacji gromadzonej w postępowaniu zgłoszeniowym jest bowiem dostarczenie organowi właściwemu do przyjęcia zgłoszenia niezbędnych informacji dotyczących zarówno rodzaju i parametrów zgłoszonego przedsięwzięcia, jak też jego usytuowania na działce – w kontekście wszelkich istniejących elementów zagospodarowania terenu.

Jeżeli zgłoszonym przedsięwzięciem jest budowa przydomowej oczyszczalni ścieków, właściwy organ ma podstawy do nałożenia na zgłaszającego obowiązku uzupełnienia dokumentacji o projekt zagospodarowania terenu sporządzony na kopii aktualnej mapy zasadniczej lub – w razie jej braku – mapy jednostkowej w odpowiedniej skali, przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego, o których mowa w § 4 ust. 1-2 rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i budownictwa z dnia 21 lutego 1995 r. w sprawie rodzaju i zakresu opracowań geodezyjno-kartograficznych oraz czynności geodezyjnych obowiązujących w budownictwie (Dz. U. z 1995 r. Nr 25, poz. 133).

Należy zwrócić uwagę, że mapa zasadnicza stanowiąca, zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2015 r. poz. 520), wielkoskalowe opracowanie kartograficzne, które zawiera informacje o przestrzennym usytuowaniu: punktów osnowy geodezyjnej, działek ewidencyjnych, budynków, konturów użytków gruntowych, konturów klasyfikacyjnych, sieci uzbrojenia terenu, budowli i urządzeń budowlanych oraz innych obiektów topograficznych, a także wybrane informacje opisowe dotyczące tych obiektów, powinna także zawierać informacje o istniejących urządzeniach melioracji wodnych szczegółowych.

Poza tym warto pamiętać, podstawowym źródłem informacji o rodzaju i usytuowaniu urządzeń melioracji wodnych szczegółowych jest ewidencja urządzeń melioracji wodnych oraz zmeliorowanych gruntów, prowadzona przez marszałka województwa (art. 70 ust. 3 pr. wod.). Rozważając dopuszczalność budowy, w oparciu o zgłoszenie, przydomowej oczyszczalni ścieków, należy uwzględnić przepustowość planowanej oczyszczalni (oczyszczalnie o wydajności powyżej 7,50 m3 na dobę wymagają pozwolenia na budowę).

Trzeba także ustalić, w oparciu o geotechniczne warunki posadowienia obiektu, czy stopień oczyszczania ścieków lub miąższość utworów skalnych nad zwierciadłem wód podziemnych stanowi zabezpieczenie tych wód przed zanieczyszczeniem, ponieważ w myśl art. 39 ust. 1 pkt 3 lit. d pr. wod., odprowadzanie do ziemi ścieków, które nie spełniają tych warunków jest zabronione.

Należy ponadto ustalić, czy budowa planowanej oczyszczalni wymaga pozwolenia wodnoprawnego, o którym mowa w art. 122 pr. wod. Pozwolenia wodnoprawnego wymaga szczególne korzystanie z wód, a za takie jest uważane wprowadzanie do ziemi oczyszczonych ścieków, jeżeli ich łączna ilość jest większa niż 5 m3 na dobę (art. 36 ust. 3 pkt 4 pr. wod.).

Jeżeli po zbadaniu wszelkich opisanych wyżej okoliczności, organ nadal ma wątpliwości, czy przydomowa oczyszczalnia ścieków nie koliduje z urządzeniem melioracji wodnej szczegółowej, powinien zasięgnąć stanowiska wojewódzkiego zarządu melioracji i urządzeń wodnych. 

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Serwis Budowlany
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów