Czy można udzielić informacji rzeczoznawcy majątkowemu dotyczącej powierzchni użytkowej nieruchomości (budynku mieszkalnego, budynku gospodarczego, garażu, budynku usługowo-handlowego) z informacji podatkowej złożonej przez podatnika organowi podatkowemu w celu ustalenia wysokości podatku?
Rzeczoznawca majątkowy nie określił w jakim celu występuje o udostępnienie powyższych danych.
Należy opowiedzieć się za poglądem, że udzielanie rzeczoznawcy majątkowemu informacji wynikających z informacji podatkowej udzielonej przez podatnika organowi podatkowemu w celu ustalenia wysokości podatku nie mieści się w zakresie art. 155 ustawy o gospodarce nieruchomościami, a w związku z tym nie należy jej udzielać.
Dane zawarte w aktach postępowania podatkowego czy kontroli podatkowej objęte są tajemnicą skarbową. Do zachowania takiej tajemnicy zobowiązani są m.in. pracownicy urzędów skarbowych, izb skarbowych, a także pracownicy samorządowych służb finansowych. Organy podatkowe mogą ujawniać dane objęte tajemnicą skarbową tylko określonym podmiotom. W świetle regulacji art. 155 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) - dalej u.g.n. właściwe organy, agencje, o których mowa w ust. 1 pkt 6a, spółdzielnie mieszkaniowe, sądy oraz urzędy skarbowe są obowiązane udostępniać rzeczoznawcom majątkowym dane określone w art. 155 ust. 1 u.g.n. Jeżeli zatem żądana informacja mieści się w katalogu, o którym mowa w tym ostatnim przepisie - żądanie rzeczoznawcy powinno zostać spełnione. Nie ulega natomiast wątpliwości, że dane te wykorzystywane są przy szacowaniu nieruchomości, a zatem w związku z wykonywaniem czynności rzeczoznawcy majątkowego. Tym bardziej zatem powinno zostać zweryfikowane w, jakim charakterze działa tutaj rzeczoznawca. Można jeszcze rozważyć kwestię dostępu do informacji publicznej, z tym że pomimo szerokiego zakresu przedmiotowego ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.), trudno uznać, że dane wynikające z informacji przedstawionej przez podatnika stanowią informację publiczną.
Tomasz Gawroński
Rzeczoznawca majątkowy nie określił w jakim celu występuje o udostępnienie powyższych danych.
Należy opowiedzieć się za poglądem, że udzielanie rzeczoznawcy majątkowemu informacji wynikających z informacji podatkowej udzielonej przez podatnika organowi podatkowemu w celu ustalenia wysokości podatku nie mieści się w zakresie art. 155 ustawy o gospodarce nieruchomościami, a w związku z tym nie należy jej udzielać.
Dane zawarte w aktach postępowania podatkowego czy kontroli podatkowej objęte są tajemnicą skarbową. Do zachowania takiej tajemnicy zobowiązani są m.in. pracownicy urzędów skarbowych, izb skarbowych, a także pracownicy samorządowych służb finansowych. Organy podatkowe mogą ujawniać dane objęte tajemnicą skarbową tylko określonym podmiotom. W świetle regulacji art. 155 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) - dalej u.g.n. właściwe organy, agencje, o których mowa w ust. 1 pkt 6a, spółdzielnie mieszkaniowe, sądy oraz urzędy skarbowe są obowiązane udostępniać rzeczoznawcom majątkowym dane określone w art. 155 ust. 1 u.g.n. Jeżeli zatem żądana informacja mieści się w katalogu, o którym mowa w tym ostatnim przepisie - żądanie rzeczoznawcy powinno zostać spełnione. Nie ulega natomiast wątpliwości, że dane te wykorzystywane są przy szacowaniu nieruchomości, a zatem w związku z wykonywaniem czynności rzeczoznawcy majątkowego. Tym bardziej zatem powinno zostać zweryfikowane w, jakim charakterze działa tutaj rzeczoznawca. Można jeszcze rozważyć kwestię dostępu do informacji publicznej, z tym że pomimo szerokiego zakresu przedmiotowego ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.), trudno uznać, że dane wynikające z informacji przedstawionej przez podatnika stanowią informację publiczną.
Tomasz Gawroński