Odpowiedź:
W sytuacji kiedy uzyskanie dziennika budowy jest niemożliwe, organ administracji architektoniczno-budowlanej nie może ograniczać się jedynie do dziennika budowy.
Uzasadnienie:
Organ administracji architektoniczno-budowlanej wypowiadający się w przedmiocie przeniesienia pozwolenia na budowę musi ustalić czy nie doszło do wygaszenia decyzji o pozwoleniu na budowę, o czym jest mowa w art. 37 ust. 1 ustawy z 7.07.1994 r. – Prawo budowlane – dalej pr. bud. Z kolei w przypadku przeniesienia na budowę w trybie art. 40 pr. bud. organ nie może ograniczać się do ustalenia wskazanego w art. 37 pr. bud. terminu jedynie na podstawie dziennika budowy. W sytuacji kiedy uzyskanie dziennika budowy jest niemożliwe organ winien uwzględnić art. 75 § 1 ustawy z 14.06.1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, stanowiący, że jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. W szczególności dowodem mogą być dokumenty, zeznania świadków, opinie biegłych oraz oględziny. Do takich dowodów mogą zliczać się np.: ustalenia nadzoru budowlanego dotyczące stanu zaawansowania wykonania robót budowlanych, faktury czy też inne dokumenty potwierdzające zlecenie wykonanych robót budowlanych w określonym czasie czy nawet zeznania właścicieli działek sąsiednich odnośnie realizacji budowy.