Jak rozumiem wątpliwości wynikają z obawy, czy przedsiębiorstwo to posiada wymagane decyzje na prowadzenie takiej działalności. Wskazana w pytaniu działalność polegająca na publicznej zbiórce odpadów komunalnych w postaci zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego nie wymaga zezwoleń z zakresu gospodarki odpadami. Nie jest to działalność wymagająca zezwolenia na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości wydawanego na podstawie u.u.c.p.g., bowiem odbieranie dotyczy odpadów komunalnych wytworzonych na danej nieruchomości, a w tym przypadku ten element odpada – odpady nie są odbierane z terenu nieruchomości od mieszkańców tylko dostarczane przez samych mieszkańców. Samo ustawienie pojemników na terenach publicznie dostępnych, gdzie mieszkańcy mogą wrzucać swoje odpady nie stanowi ani odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości ani ich zbierania (to mieszkańcy mają możliwość umieszczania w tych pojemnikach odpadów, a nie umieszcza je podmiot, który udostępnił pojemnik). Zatem zezwolenie będzie wymagane jedynie na transport tych odpadów do miejsca zbierania (w rozumieniu definicji zbierania określonej w art. 3 ust. 3 pkt 23 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243), czyli np. do miejsca, gdzie zostaną przepakowane, posortowane lub w inny sposób przygotowane do dalszego transportu) lub odzysku bądź unieszkodliwiania tych odpadów. Tak samo należy potraktować działalność tzw. tymczasowych punktów zbierania, jeżeli pojemniki czy nawet środek transportu, na którym są umieszczane odpady nie funkcjonują w stałym miejscu tylko pojawiają się w danych miejscach w ustalonych terminach. Natomiast zbieranie w rozumieniu art. 3 ust. 3 pkt 23 u.o., czyli w miejscu, gdzie odpady z pojemników ustawionych w miejscach publicznych zostaną przewiezione w celu przygotowania ich do dalszego transportu do miejsc odzysku oraz przetwarzania odpadów w postaci zużytego sprzętu wymagają uzyskania zezwolenia na podstawie u.o., sam wpis do prowadzonego przez GIOŚ rejestru zbierających i przetwarzających zużyty sprzęt na podstawie u.z.s.e.e. jest niewystarczający.
Czy miasto może włączyć się do współpracy z przedsiębiorstwem zbierającym i przetwarzającym zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny w zakresie przeprowadzenia bezpłatnych zbiórek elektrośmieci od mieszkańców?
Przedsiębiorstwo zajmujące się zbieraniem i przetwarzaniem zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego zaproponowało możliwość organizacji na terenie miasta bezpłatnych publicznych zbirek elektrośmieci od mieszkańcw. W ramach akcji przedsiębiorstwo zobowiązuje się do przygotowania i rozwieszenia na terenie miasta ulotek i plakatw informacyjnych i przedstawienia informacji o zbirce w lokalnych mediach. Miasto nie ponosi żadnych kosztw związanych z akcją. Zadaniem urzędu jest wsplne ustalenie lokalizacji zbirki oraz terminu jej przeprowadzenia, a także zaangażowanie się w jej promocje (np. zamieszczenie informacji o zbirce na stronie internetowej urzędu miejskiego, itp). Jednocześnie informuję, iż stosownie do ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495, z pźn. zm.) - dalej u.z.s.e.e., przedsiębiorstwo zostało zarejestrowane w GIOŚ jako zbierający ZSEiE, przetwarzający ZSEiE oraz recykler ZSEiE. Przedsiębiorstwo nie posiada zezwolenia burmistrza miasta na odbieranie odpadw komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu miasta udzielanego na podstawie ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008, z pźn. zm.) - dalej u.u.c.p.g. Wobec powyższego, czy miasto może włączyć się do wspłpracy z przedsiębiorstwem (np. na podstawie umowy) w zakresie przeprowadzenia bezpłatnych zbirek elektrośmieci od mieszkańcw?