Pytanie
Zamówiliśmy u nowego dostawcy ze Stanów Zjednoczonych próbną partię materiału do produkcji. Uzgodnione zostało, że dostawca ten przekaże nam materiał nieodpłatnie, żebyśmy mogli go przetestować. Dla celów odprawy celnej została wystawiona faktura tzw. "commercial invoice" z wartością tylko dla celów odprawy celnej (tej faktury nie płacimy). Ustalono dostawę na warunkach Incoterms DAP. Agencja Celna, która działa w naszym imieniu, obliczyła należności celne, tzn. VAT od importu towarów, biorąc pod uwagę wyłącznie wartość materiału z "commercial invoice". Kilka dni później okazało się, że otrzymaliśmy od dostawcy z USA do zapłaty fakturę na koszty wysyłki tychże materiałów. Faktura ta nie była uwzględniona przy odprawie.
Co powinniśmy zrobić w takiej sytuacji?
Czy koszty dostawy powinny były zwiększyć wartość celną, a tym samym podstawę opodatkowania do VAT?
Czy musimy dokonywać korekty zgłoszenia celnego, a jeśli tak, to jakie zagrożenia wynikają dla nas w sytuacji, gdybyśmy nie przeprowadzili takiej korekty?
Jak się mają wskazane na dokumencie PZC - Potwierdzone Zgłoszenie Celne warunki dostawy DAP do tego, że musimy zapłacić za transport?
Czy przy nieodpłatnym otrzymaniu materiałów przysługuje nam możliwość odliczenia VAT naliczonego (prowadzimy działalność wyłącznie opodatkowaną)?