Dot. postępowania polegającego na wydaniu uzgodnienia dla n/w przedsięwzięcia przed wydaniem decyzji środowiskowej.
Przedsięwzięcie polega na budowie torowiska tramwajowego w dużym mieście. Większa część torowiska biegnie wzdłuż istniejącej ulicy. Obliczenia propagacji hałasu pochodzącego od projektowanego torowiska oraz od istniejącego ciągu komunikacyjnego (oddziaływanie skumulowane) wykazują przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu na terenach chronionych akustycznie. Jednakże samo torowisko tramwajowe nie powoduje przekroczeń dopuszczalnego poziomu hałasu.
Czy w takim wypadku konieczne jest utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania dla projektowanej linii tramwajowej?
Dla przedmiotowego przedsięwzięcia konieczne jest utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania.
Zgodnie z art. 135 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) - dalej p.o.ś., obszar ograniczonego użytkowania tworzy się dla określonych ustawą obiektów, jeżeli poza terenem danego obiektu, pomimo zastosowania dostępnych rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych, nie mogą być dotrzymane standardy jakości środowiska.
Standardem ochrony środowiska są – w rozumieniu art. 3 pkt 34 p.o.ś. – poziomy dopuszczalne substancji lub energii, które muszą być osiągnięte przez środowisko jako całość lub jego poszczególne elementy w określonym czasie.
Przy tworzeniu obszaru ograniczonego użytkowania kluczowe jest istnienie przekroczeń standardów ochrony środowiska poza terenem danego obiektu. Z ustawy nie wynika, że emisja z obiektu sama w sobie musi powodować przekroczenia. Wystarczy, iż w wyniku realizacji danego przedsięwzięcia wystąpi przekroczenie standardów jakości środowiska poza jego terenem.
Ewa Florkiewicz
Przedsięwzięcie polega na budowie torowiska tramwajowego w dużym mieście. Większa część torowiska biegnie wzdłuż istniejącej ulicy. Obliczenia propagacji hałasu pochodzącego od projektowanego torowiska oraz od istniejącego ciągu komunikacyjnego (oddziaływanie skumulowane) wykazują przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu na terenach chronionych akustycznie. Jednakże samo torowisko tramwajowe nie powoduje przekroczeń dopuszczalnego poziomu hałasu.
Czy w takim wypadku konieczne jest utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania dla projektowanej linii tramwajowej?
Dla przedmiotowego przedsięwzięcia konieczne jest utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania.
Zgodnie z art. 135 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) - dalej p.o.ś., obszar ograniczonego użytkowania tworzy się dla określonych ustawą obiektów, jeżeli poza terenem danego obiektu, pomimo zastosowania dostępnych rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych, nie mogą być dotrzymane standardy jakości środowiska.
Standardem ochrony środowiska są – w rozumieniu art. 3 pkt 34 p.o.ś. – poziomy dopuszczalne substancji lub energii, które muszą być osiągnięte przez środowisko jako całość lub jego poszczególne elementy w określonym czasie.
Przy tworzeniu obszaru ograniczonego użytkowania kluczowe jest istnienie przekroczeń standardów ochrony środowiska poza terenem danego obiektu. Z ustawy nie wynika, że emisja z obiektu sama w sobie musi powodować przekroczenia. Wystarczy, iż w wyniku realizacji danego przedsięwzięcia wystąpi przekroczenie standardów jakości środowiska poza jego terenem.
Ewa Florkiewicz