Pytanie
Firma użytkuje maszynę produkcyjną na podstawie umowy leasingu finansowego. Po zapłacie ostatniej raty bez dodatkowych opłat środek trwały staje się własnością leasingobiorcy. Po zakończeniu leasingu i 3-letniego okresu amortyzacji środka trwałego, firma chce zawrzeć umowę leasingu zwrotnego na ww. maszynę produkcyjną.
Jak ta operacja będzie wyglądała na gruncie prawa podatkowego?
Czy należy wystawić fakturę VAT sprzedaży na środek trwały i wykazać jako przychód ze sprzedaży środków trwałych?
Co z odpisami amortyzacyjnymi?
Czy należy kontynuować amortyzację (w zasadzie środek trwały cały czas będzie użytkowany przez firmę) czy ustalić na nowo wartość początkową i odpisy?
Czy jeśli środek trwały chwilowo zostanie wycofany z ewidencji, to niezamortyzowana część będzie stanowić koszty?
Jak ma wyglądać ujęcie podatkowe takiej operacji finansowej, przy założeniu, że sprzedaż środka trwałego i zawarcie umowy leasingu zwrotnego odbędzie się w tym samym miesiącu?