Zgodnie z art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami zieleń nie należy do celów publicznych.
Jak należy interpretować art. 6 pkt 10 - inne cele publiczne określone w odrębnych ustawach?
Gmina chcąc przeznaczyć grunty niebędące własnością gminy pod zieleń musi te grunty wykupić. Odrębna, w stosunku do ustawy o gospodarce nieruchomościami, ustawa o ochronie przyrody nie odwołuje się do ustawy o gospodarce nieruchomościami, dla określenia, że zakładanie terenów zieleni miejskiej jest kwalifikowane jako cel publiczny (chociaż obowiązek zakładania tych terenów wynika z ustawy). A zatem gmina nie ma prawnych możliwości wywłaszczenia właścicieli nieruchomości (w trybie art. 112 ust. 2 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603)- dalej u.g.n.) dla realizacji obowiązku zakładania zieleni, jeśli właściciel nie godzi się na urządzenie terenu zieleni na jego gruncie.
Art. 6 pkt 10 u.g.n. zawierający określenie "inne cele publiczne określone w ustawach odrębnych" posiada trojakie znaczenie:
a) w ramach ustawy cele publiczne określone są tylko w art. 6,
b) katalog celów publicznych, zawarty w art. 6 jest katalogiem otwartym,
inne cele publiczne (dla zastosowania przepisów ustawy, w tym wywłaszczenia) mogą być określone tylko w drodze ustawy; nie jest dopuszczalne określenie celu publicznego w akcie prawnym innego rodzaju jak ustawa.
Według omawianego przepisu pkt 10, inny cel publiczny może być określony tylko w ustawie, przez co należy przyjąć, że ustawa powinna określać ten cel co najmniej w taki sposób, jak ustawa o gospodarce nieruchomościami. Celem publicznym w rozumieniu pkt 10 będzie tylko taki cel określony w innej ustawie, którego definicja będzie zawiera następujące elementy: określenie przedmiotu (obiekt, urządzenie), określenie charakteru (cel publiczny), odesłanie do ustawy o gospodarce nieruchomościami. O ile każda działalność państwa lub gminy musi posiadać swoje źródło w ustawie, o tyle nie każda tego rodzaju działalność może być uznana za cel publiczny.
Celem publicznym, jest zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2004 r. Nr 92, poz. 880)- dalej u.o.p. tylko utworzenie lub powiększenie parku narodowego lub rezerwatu przyrody. Status celu publicznego wynika z bezpośredniego odwołania się ustawy odrębnej, jaką jest ustawa o ochronie przyrody, do ustawy o gospodarce nieruchomościami. A zatem na sesji rady gminy należy podjąć uchwałę o wykupie gruntów od ich właścicieli.
Jak należy interpretować art. 6 pkt 10 - inne cele publiczne określone w odrębnych ustawach?
Gmina chcąc przeznaczyć grunty niebędące własnością gminy pod zieleń musi te grunty wykupić. Odrębna, w stosunku do ustawy o gospodarce nieruchomościami, ustawa o ochronie przyrody nie odwołuje się do ustawy o gospodarce nieruchomościami, dla określenia, że zakładanie terenów zieleni miejskiej jest kwalifikowane jako cel publiczny (chociaż obowiązek zakładania tych terenów wynika z ustawy). A zatem gmina nie ma prawnych możliwości wywłaszczenia właścicieli nieruchomości (w trybie art. 112 ust. 2 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603)- dalej u.g.n.) dla realizacji obowiązku zakładania zieleni, jeśli właściciel nie godzi się na urządzenie terenu zieleni na jego gruncie.
Art. 6 pkt 10 u.g.n. zawierający określenie "inne cele publiczne określone w ustawach odrębnych" posiada trojakie znaczenie:
a) w ramach ustawy cele publiczne określone są tylko w art. 6,
b) katalog celów publicznych, zawarty w art. 6 jest katalogiem otwartym,
inne cele publiczne (dla zastosowania przepisów ustawy, w tym wywłaszczenia) mogą być określone tylko w drodze ustawy; nie jest dopuszczalne określenie celu publicznego w akcie prawnym innego rodzaju jak ustawa.
Według omawianego przepisu pkt 10, inny cel publiczny może być określony tylko w ustawie, przez co należy przyjąć, że ustawa powinna określać ten cel co najmniej w taki sposób, jak ustawa o gospodarce nieruchomościami. Celem publicznym w rozumieniu pkt 10 będzie tylko taki cel określony w innej ustawie, którego definicja będzie zawiera następujące elementy: określenie przedmiotu (obiekt, urządzenie), określenie charakteru (cel publiczny), odesłanie do ustawy o gospodarce nieruchomościami. O ile każda działalność państwa lub gminy musi posiadać swoje źródło w ustawie, o tyle nie każda tego rodzaju działalność może być uznana za cel publiczny.
Celem publicznym, jest zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2004 r. Nr 92, poz. 880)- dalej u.o.p. tylko utworzenie lub powiększenie parku narodowego lub rezerwatu przyrody. Status celu publicznego wynika z bezpośredniego odwołania się ustawy odrębnej, jaką jest ustawa o ochronie przyrody, do ustawy o gospodarce nieruchomościami. A zatem na sesji rady gminy należy podjąć uchwałę o wykupie gruntów od ich właścicieli.