Odpowiedź:
Podjęcie uchwały na podstawie art. 6j ust. 3b u.u.c.p.g. w sprawie ustalenia ryczałtowej stawki za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe wykorzystywanych jedynie przez część roku, oznacza, że rada gminy obejmuje systemem gospodarowania odpadami komunalnymi także domki letniskowe, przy czym uchwała podjęta w 2017 r. nie może skutkować obowiązkiem uiszczenia tej opłaty w roku, w którym została podjęta. Oznacza to, że właściciele domków letniskowych i innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe powinna być uiszczana dopiero w 2018 r.

Uzasadnienie:
Nowelizacja u.u.c.p.g. wprowadzona ustawą z 28.11.2014 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw dała możliwość ustalenia ryczałtowej stawki opłaty od nieruchomości, na których są domki letniskowe lub od innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, poprzez dodanie nowego przepisu art. 6j ust. 3b u.u.c.p.g., z tym że przepis ten dotyczy nieruchomości, w stosunku do których rada gminy podjęła uchwałę o odbieraniu odpadów komunalnych na podstawie art. 6c ust. 2 u.u.c.p.g. Zgodnie z art. 6c ust. 2 u.u.c.p.g. w stosunku do nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, gmina ma możliwość przejęcia odbierania odpadów komunalnych wytwarzanych na tych nieruchomościach, przy czym może też taką uchwałę podjąć w stosunku do wszystkich lub tylko niektórych kategorii nieruchomości (art. 6 ust. 3 u.u.c.p.g.).

Z uwagi na to, że nieruchomości z domkami letniskowymi i inne wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe zasadniczo stanowią nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, od woli rady gminy zależy objęcie ich zorganizowanym przez gminę systemem odbierania odpadów komunalnych. Jeżeli rada gminy podejmie na podstawie art. 6c ust. 2 u.u.c.p.g. uchwałę obejmującą te nieruchomości, jest obowiązana także uchwalić ryczałtową stawkę opłaty dla takich nieruchomości. Ryczałtowa stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi charakteryzuje się tym, że obowiązek jej ponoszenia nie jest uzależniony od okresu przebywania na danej nieruchomości i faktycznego czasu wytwarzania na niej odpadów czy ustalenia faktycznie wytworzonej ilości odpadów. Roczny charakter ryczałtowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oznacza, że stawka ta określona uchwałą, która weszła w życie w trakcie roku, nie może mieć zastosowania do obliczenia opłaty za gospodarowanie odpadami w tym roku.

Przyjęcie odmiennego stanowiska powodowałoby bowiem negatywne skutki dla właścicieli domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe w postaci obciążenia w 2016 r. zarówno opłatą roczną, naliczoną według ustalonej stawki ryczałtowej oraz opłatami za gospodarowanie odpadami na dotychczasowych zasadach w okresie do dnia wejścia w życie uchwały w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia wysokości tej opłaty i ustalenia stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności oraz ustalenia rocznej ryczałtowej stawki opłaty. 

Prawo Ochrony Środowiska
Artykuł pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami