Firma w 2010 r. wprowadziła na rynek polski 100 kg sprzętu elektronicznego /komputery/ na użytek własny.
Czy w związku z tym musimy dokonać rejestracji w GIOŚ?
Wiemy, że w tym roku nic nie będzie kupowane za granicą. Następne zakupy będę w kolejnych latach.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495 z późn. zm.) - dalej u.z.s.e.e., wprowadzenie sprzętu do obrotu oznacza odpłatne albo nieodpłatne udostępnienie sprzętu po raz pierwszy na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym w celu używania lub dystrybucji.
Wprowadzającym sprzęt jest natomiast przedsiębiorca, który:
produkuje i wprowadza sprzęt do obrotu pod własnym oznaczeniem,
wprowadza sprzęt do obrotu pod własnym oznaczeniem wyprodukowany przez innego przedsiębiorcę,
importuje sprzęt
- z wyjątkiem przedsiębiorcy, który zapewnia wyłącznie finansowanie zgodne z warunkami określonymi w umowie finansowania.
Wprowadzającym w myśl przytoczonej definicji jest niewątpliwie importer sprzętu wprowadzanego spoza obszaru UE bezpośrednio na terytorium RP. W świetle powyższych definicji wprowadzającym jest nie tylko podmiot, który wprowadza sprzęt do obrotu na terytorium Polski, ale wprowadzający ten sprzęt na terytorium któregokolwiek państwa członkowskiego UE lub państwa członkowskiego EFTA – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (państwa UE oraz Norwegia, Islandia i Lichtenstein). Podmiot produkujący sprzęt na obszarze któregokolwiek z państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub importujący na ten obszar jest wprowadzającym sprzęt i podlega obowiązkowi wpisu do rejestru prowadzonego przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. W praktyce polskie przepisy mogą objąć tylko te podmioty, które wprowadzają sprzęt na terytorium RP. W związku z powyższym został dodany art. 3a u.z.s.e.e., który wskazuje, iż odpowiedzialnym za wykonanie obowiązków niektórych obowiązków ciążących na wprowadzającym jest podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia tego sprzętu, o ile wprowadzający sprzęt nie jest wpisany do rejestru wprowadzających sprzęt (prowadzonego przez GIOŚ), albo będąc wpisanym do rejestru nie realizuje zgodnie z u.z.s.e.e. obowiązków obciążających wprowadzającego sprzęt, niektóre obowiązki przejmuje przedsiębiorca dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia jego sprzętu. Są to następujące obowiązki:
art. 7 u.z.s.e.e. - wniosek o wpis do rejestru GIOŚ – w tym przypadku wpisowi podlega przedsiębiorca dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia, który we wniosku o wpis do rejestru podaje dane określone dla wprowadzającego sprzęt,
art. 13 u.z.s.e.e. – wniosek o wykreślenie z rejestru,
art. 18 u.z.s.e.e. – wniesienie zabezpieczenia finansowego,
art. 19 u.z.s.e.e. – formy zabezpieczenia finansowego,
art. 21 – umieszczanie numeru rejestrowego na dokumentach,
art. 24 u.z.s.e.e. – sprawozdanie o wprowadzonym sprzęcie,
art. 25 u.z.s.e.e. – informacja o kosztach gospodarowania odpadami,
art. 27-34 u.z.s.e.e. – zorganizowanie i sfinansowanie odbierania od zbierających i dalszego gospodarowanie sprzętem pochodzącym z gospodarstw domowych, minimalne roczne poziomy zbierania sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych, odpowiedzialność za "stary" i "nowy" sprzęt, zorganizowanie i sfinansowanie zbierania i gospodarowania sprzętem pochodzącym od innych użytkowników niż gospodarstwa domowe, poziomy odzysku i recyklingu, sprawozdana o zebranym sprzęcie i o osiągniętych poziomach odzysku i recyklingu, ewidencja ilości i masy sprzętu, umowa z zakładami przetwarzania i składanie wykazu zakładów przetwarzania, obligatoryjne przekazanie organizacji odzysku obowiązków dot. sprzętu oświetleniowego rodzaje 2-5,
art. 64 u.z.s.e.e. – opłata produktowa w przypadku nieosiągnięcia wymaganych poziomów zbierania, odzysku i recyklingu,
art. 67 u.z.s.e.e. – roczne sprawozdanie o wysokości należnej opłaty produktowej.
Z powyższych obowiązków ciążących na wprowadzającym nie jest wyłączony przedsiębiorca, który sporadycznie zakupuje sprzęt elektryczny lub elektroniczny na potrzeby własne, jest więc również z racji takiego wprowadzania obowiązany do uzyskania wpisu do rejestru prowadzonego przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, o ile jest importerem sprzętu. W przypadku dokonywania wewnątrzwspólnotowego nabycia sprzętu, przedsiębiorca taki jest obowiązany zarejestrować się tylko wówczas, jeżeli takiej rejestracji w rejestrze prowadzonym przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska nie dokonał faktyczny wprowadzający ten sprzęt (np. jego producent w innym państwie członkowskim UE).
Maria Duczmal
Czy w związku z tym musimy dokonać rejestracji w GIOŚ?
Wiemy, że w tym roku nic nie będzie kupowane za granicą. Następne zakupy będę w kolejnych latach.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495 z późn. zm.) - dalej u.z.s.e.e., wprowadzenie sprzętu do obrotu oznacza odpłatne albo nieodpłatne udostępnienie sprzętu po raz pierwszy na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym w celu używania lub dystrybucji.
Wprowadzającym sprzęt jest natomiast przedsiębiorca, który:
produkuje i wprowadza sprzęt do obrotu pod własnym oznaczeniem,
wprowadza sprzęt do obrotu pod własnym oznaczeniem wyprodukowany przez innego przedsiębiorcę,
importuje sprzęt
- z wyjątkiem przedsiębiorcy, który zapewnia wyłącznie finansowanie zgodne z warunkami określonymi w umowie finansowania.
Wprowadzającym w myśl przytoczonej definicji jest niewątpliwie importer sprzętu wprowadzanego spoza obszaru UE bezpośrednio na terytorium RP. W świetle powyższych definicji wprowadzającym jest nie tylko podmiot, który wprowadza sprzęt do obrotu na terytorium Polski, ale wprowadzający ten sprzęt na terytorium któregokolwiek państwa członkowskiego UE lub państwa członkowskiego EFTA – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (państwa UE oraz Norwegia, Islandia i Lichtenstein). Podmiot produkujący sprzęt na obszarze któregokolwiek z państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub importujący na ten obszar jest wprowadzającym sprzęt i podlega obowiązkowi wpisu do rejestru prowadzonego przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. W praktyce polskie przepisy mogą objąć tylko te podmioty, które wprowadzają sprzęt na terytorium RP. W związku z powyższym został dodany art. 3a u.z.s.e.e., który wskazuje, iż odpowiedzialnym za wykonanie obowiązków niektórych obowiązków ciążących na wprowadzającym jest podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia tego sprzętu, o ile wprowadzający sprzęt nie jest wpisany do rejestru wprowadzających sprzęt (prowadzonego przez GIOŚ), albo będąc wpisanym do rejestru nie realizuje zgodnie z u.z.s.e.e. obowiązków obciążających wprowadzającego sprzęt, niektóre obowiązki przejmuje przedsiębiorca dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia jego sprzętu. Są to następujące obowiązki:
art. 7 u.z.s.e.e. - wniosek o wpis do rejestru GIOŚ – w tym przypadku wpisowi podlega przedsiębiorca dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia, który we wniosku o wpis do rejestru podaje dane określone dla wprowadzającego sprzęt,
art. 13 u.z.s.e.e. – wniosek o wykreślenie z rejestru,
art. 18 u.z.s.e.e. – wniesienie zabezpieczenia finansowego,
art. 19 u.z.s.e.e. – formy zabezpieczenia finansowego,
art. 21 – umieszczanie numeru rejestrowego na dokumentach,
art. 24 u.z.s.e.e. – sprawozdanie o wprowadzonym sprzęcie,
art. 25 u.z.s.e.e. – informacja o kosztach gospodarowania odpadami,
art. 27-34 u.z.s.e.e. – zorganizowanie i sfinansowanie odbierania od zbierających i dalszego gospodarowanie sprzętem pochodzącym z gospodarstw domowych, minimalne roczne poziomy zbierania sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych, odpowiedzialność za "stary" i "nowy" sprzęt, zorganizowanie i sfinansowanie zbierania i gospodarowania sprzętem pochodzącym od innych użytkowników niż gospodarstwa domowe, poziomy odzysku i recyklingu, sprawozdana o zebranym sprzęcie i o osiągniętych poziomach odzysku i recyklingu, ewidencja ilości i masy sprzętu, umowa z zakładami przetwarzania i składanie wykazu zakładów przetwarzania, obligatoryjne przekazanie organizacji odzysku obowiązków dot. sprzętu oświetleniowego rodzaje 2-5,
art. 64 u.z.s.e.e. – opłata produktowa w przypadku nieosiągnięcia wymaganych poziomów zbierania, odzysku i recyklingu,
art. 67 u.z.s.e.e. – roczne sprawozdanie o wysokości należnej opłaty produktowej.
Z powyższych obowiązków ciążących na wprowadzającym nie jest wyłączony przedsiębiorca, który sporadycznie zakupuje sprzęt elektryczny lub elektroniczny na potrzeby własne, jest więc również z racji takiego wprowadzania obowiązany do uzyskania wpisu do rejestru prowadzonego przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, o ile jest importerem sprzętu. W przypadku dokonywania wewnątrzwspólnotowego nabycia sprzętu, przedsiębiorca taki jest obowiązany zarejestrować się tylko wówczas, jeżeli takiej rejestracji w rejestrze prowadzonym przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska nie dokonał faktyczny wprowadzający ten sprzęt (np. jego producent w innym państwie członkowskim UE).
Maria Duczmal