Czy w przypadku występowania o zezwolenie realizacji inwestycji drogowej dla drogi powiatowej pomiędzy drogą wojewódzką i drogą krajową może być prowadzone równocześnie postępowanie przez dwa organy: wojewodę i prezydenta miasta?
Czy istnieje możliwość prowadzenia postępowania przez dwa organy jednocześnie?
W opisanej sprawie część dzielonej działki będzie w zakresie drogi krajowej i część w zakresie drogi powiatowej.
Jeżeli planowana inwestycja dotyczy budowy drogi powiatowej oraz drogi krajowej to właściwy zarządca drogi zobowiązany jest wystąpić o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej do organów właściwych w zależności od kwalifikacji danej drogi. W przypadku realizowania inwestycji polegającej na budowie dróg różnego rodzaju, właściwość organu nie jest uzależniona od faktu czy mają być one położone na tej samej nieruchomości. W miastach na prawach powiatu organem właściwy do wydania decyzji dotyczącej dróg gminnych i powiatowych jest prezydent miasta, natomiast w zakresie dróg wojewódzkich i krajowych decyzję wydaje wojewoda. Postępowania toczące się przed wskazanymi organami mogą być prowadzone równolegle.
Zgodnie z art. 11a ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 193, poz. 1194 z późn. zm.) - dalej u.r.i.d.p., "wojewoda w odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich albo starosta w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych wydają decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na wniosek właściwego zarządcy drogi.". Wynika z niego, że zgodnie z wolą ustawodawcy kryterium właściwości organu wydającego decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej jest kwalifikacja danej drogi jako drogi gminnej, powiatowej, krajowej albo wojewódzkiej. Ustawa nie wprowadza, żadnych odstępstw od przedstawionej zasady. W związku z czym dla określenia organu właściwego nie ma znaczenia czy inwestycje te mają być realizowane w ramach jednej czy wielu nieruchomości. Okoliczność, że planowane inwestycje dotyczące budowy dróg powiatowej i krajowej mają się znajdować na jednej nieruchomości, nie ma zatem doniosłości z tego powodu, że postępowania w przedmiocie wydania decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej będą dotyczyły dwóch różnych przedmiotów. Wojewoda będzie obowiązany do oceny zasadności wydania decyzji w przedmiocie drogi krajowej, natomiast prezydent miasta (w miastach na prawach powiatu wykonuje on zadania starosty) w przedmiocie drogi powiatowej. Kwalifikacji tej nie zmienia treść art. 11a ust. 2 u.r.i.d.p., który stanowi, że "w przypadku inwestycji drogowej realizowanej na obszarze dwóch lub więcej województw, decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wydaje wojewoda, na którego obszarze właściwości znajduje się największa część nieruchomości przeznaczonych na realizację inwestycji drogowej.". Podana reguła normuje bowiem kolizję właściwości organów tego samego szczebla oraz w zasadzie odnosi się wyłącznie do dróg, co do których wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej należy do kompetencji wojewody. Odnosi się on zatem do niepewności jaką właściwy zarządca drogi mógłby mieć w przypadku realizowania jednej drogi, zakwalifikowanej jako droga wojewódzka albo krajowa, której trasa ma przebiegać na obszarach właściwości różnych wojewodów.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że prowadzenie postępowania w zakresie zgodnym z właściwością danego organu nie wyłącza możliwości wszczęcia postępowania przed innym organem w przedmiocie objętym jego właściwością. Z tego powodu wskazane postępowania mogą się toczyć równolegle przed prezydentem miasta i wojewodą. Na okoliczność tą nie ma wpływu fakt, że zgodnie z art. 11d ust. 1 pkt 3 u.r.i.d.p. wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej powinien obejmować mapy zawierające projekty podziału nieruchomości, natomiast jak wynika z art. 11f ust. 1 pkt 5 u.r.i.d.p. decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zawiera między innymi zatwierdzenie podziału nieruchomości. Jak wynika bowiem z art. 12 ust. 1 u.r.i.d.p. decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zatwierdza się podział nieruchomości. Oznacza to, że organ nie ma uprawnienia do zmiany zaproponowanego przez wnioskodawcę planu podziału, a zatem jeżeli wnioskodawca złoży dwa odrębne wnioski, w których zaproponowane plany podziału nie będą się krzyżować, to decyzje wojewody i prezydenta miasta nie będą stać ze sobą w sprzeczności. Ponadto może się okazać, że w przypadku wydania decyzji przez jeden z organów, spowoduje że dokonywanie podziału nieruchomości przez drugi z nich stanie się bezprzedmiotowe, gdyż zostanie już dokonane decyzją pierwszego z nich.
Michał Behnke
Czy istnieje możliwość prowadzenia postępowania przez dwa organy jednocześnie?
W opisanej sprawie część dzielonej działki będzie w zakresie drogi krajowej i część w zakresie drogi powiatowej.
Jeżeli planowana inwestycja dotyczy budowy drogi powiatowej oraz drogi krajowej to właściwy zarządca drogi zobowiązany jest wystąpić o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej do organów właściwych w zależności od kwalifikacji danej drogi. W przypadku realizowania inwestycji polegającej na budowie dróg różnego rodzaju, właściwość organu nie jest uzależniona od faktu czy mają być one położone na tej samej nieruchomości. W miastach na prawach powiatu organem właściwy do wydania decyzji dotyczącej dróg gminnych i powiatowych jest prezydent miasta, natomiast w zakresie dróg wojewódzkich i krajowych decyzję wydaje wojewoda. Postępowania toczące się przed wskazanymi organami mogą być prowadzone równolegle.
Zgodnie z art. 11a ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 193, poz. 1194 z późn. zm.) - dalej u.r.i.d.p., "wojewoda w odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich albo starosta w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych wydają decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na wniosek właściwego zarządcy drogi.". Wynika z niego, że zgodnie z wolą ustawodawcy kryterium właściwości organu wydającego decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej jest kwalifikacja danej drogi jako drogi gminnej, powiatowej, krajowej albo wojewódzkiej. Ustawa nie wprowadza, żadnych odstępstw od przedstawionej zasady. W związku z czym dla określenia organu właściwego nie ma znaczenia czy inwestycje te mają być realizowane w ramach jednej czy wielu nieruchomości. Okoliczność, że planowane inwestycje dotyczące budowy dróg powiatowej i krajowej mają się znajdować na jednej nieruchomości, nie ma zatem doniosłości z tego powodu, że postępowania w przedmiocie wydania decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej będą dotyczyły dwóch różnych przedmiotów. Wojewoda będzie obowiązany do oceny zasadności wydania decyzji w przedmiocie drogi krajowej, natomiast prezydent miasta (w miastach na prawach powiatu wykonuje on zadania starosty) w przedmiocie drogi powiatowej. Kwalifikacji tej nie zmienia treść art. 11a ust. 2 u.r.i.d.p., który stanowi, że "w przypadku inwestycji drogowej realizowanej na obszarze dwóch lub więcej województw, decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wydaje wojewoda, na którego obszarze właściwości znajduje się największa część nieruchomości przeznaczonych na realizację inwestycji drogowej.". Podana reguła normuje bowiem kolizję właściwości organów tego samego szczebla oraz w zasadzie odnosi się wyłącznie do dróg, co do których wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej należy do kompetencji wojewody. Odnosi się on zatem do niepewności jaką właściwy zarządca drogi mógłby mieć w przypadku realizowania jednej drogi, zakwalifikowanej jako droga wojewódzka albo krajowa, której trasa ma przebiegać na obszarach właściwości różnych wojewodów.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że prowadzenie postępowania w zakresie zgodnym z właściwością danego organu nie wyłącza możliwości wszczęcia postępowania przed innym organem w przedmiocie objętym jego właściwością. Z tego powodu wskazane postępowania mogą się toczyć równolegle przed prezydentem miasta i wojewodą. Na okoliczność tą nie ma wpływu fakt, że zgodnie z art. 11d ust. 1 pkt 3 u.r.i.d.p. wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej powinien obejmować mapy zawierające projekty podziału nieruchomości, natomiast jak wynika z art. 11f ust. 1 pkt 5 u.r.i.d.p. decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zawiera między innymi zatwierdzenie podziału nieruchomości. Jak wynika bowiem z art. 12 ust. 1 u.r.i.d.p. decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zatwierdza się podział nieruchomości. Oznacza to, że organ nie ma uprawnienia do zmiany zaproponowanego przez wnioskodawcę planu podziału, a zatem jeżeli wnioskodawca złoży dwa odrębne wnioski, w których zaproponowane plany podziału nie będą się krzyżować, to decyzje wojewody i prezydenta miasta nie będą stać ze sobą w sprzeczności. Ponadto może się okazać, że w przypadku wydania decyzji przez jeden z organów, spowoduje że dokonywanie podziału nieruchomości przez drugi z nich stanie się bezprzedmiotowe, gdyż zostanie już dokonane decyzją pierwszego z nich.
Michał Behnke