Zgodnie z art. 13a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243) - dalej u.o. zakazuje się zbierania zakaźnych odpadów medycznych. W związku z powyższym firma, która będzie transportować odpady z miejsca ich wytworzenia (szpitala) musi od razu przewieźć je do unieszkodliwienia? Czy dopuszczalne jest w trakcie jednego transportu w danym dniu odebranie odpadów medycznych z kilku szpitali? Jak powinna wyglądać prawidłowa procedura w myśl wskazanej regulacji?
Zakaz, określony w 13a ust. 1 pkt 3 i 4 u.o., rzutuje na wykonywanie transportu w takim zakresie, w jakim jest to związane z istotą tego zakazu. A istotą tego zakazu jest wyeliminowanie zbierania tych odpadów w znaczeniu tego pojęcia, które zostało zdefiniowane w art. 3 ust. 3 pkt 23 u.o., a nie w znaczeniu potocznym, rozumianym jako jeżdżenie i odbieranie od poszczególnych wytwórców odpadów (lub w przypadku odpadów nieobjętych zakazem zbierania – także od innych posiadaczy odpadów). Takie działania w świetle u.o. stanowią jedynie transport odpadów, a nie zbieranie odpadów. Zgodnie z ustawową definicją przez zbieranie odpadów rozumie się każde działanie, w szczególności umieszczanie w pojemnikach, segregowanie i magazynowanie odpadów, które ma na celu przygotowanie ich do transportu do miejsc odzysku lub unieszkodliwiania. Istotą zbierania jest jego umiejscowienie w konkretnym miejscu, a nieodbieranie odpadów z określonego obszaru. Działania polegające na odebraniu jednym transportem zakaźnych odpadów medycznych lub weterynaryjnych od wielu wytwórców należy uznać za zgodne z prawem oraz uzasadnione zarówno ze względów ekonomicznych, jak i ekologicznych (ograniczenie transportu). A zatem stwierdzenie, iż zakaźne odpady medyczne i weterynaryjne muszą być przekazywane bezpośrednio z miejsca wytwarzania do miejsca ich unieszkodliwiania nie oznacza, że transport tych odpadów bezpośrednio po odebraniu powinien odbyć się wprost do instalacji lub urządzenia służącego do ich unieszkodliwiania, bez możliwości "doładowania" takich odpadów od innych wytwórców odpadów. Warunkiem legalności tych działań jest to, by rzeczywiście mieściły się w ramach transportu, a nie stanowiły działania mieszczące się w pojęciu zbierania, w tym magazynowania odpadów.
Oczywiście w przypadku, gdy zachodzi jeden z dopuszczalnych wyjątków od zakazu zbierania odpadów zakaźnych poza miejscem wytwarzania (zezwolenie marszałka województwa, o którym mowa w art. 13a ust. 2 u.o. lub zbieranie zakaźnych odpadów medycznych lub weterynaryjnych powstałych w wyniku świadczenia usług medycznych lub weterynaryjnych na wezwanie) dopuszczalny jest transport tych odpadów z miejsca ich wytwarzania do miejsca ich zbierania oraz z miejsca zbierania do miejsca unieszkodliwiania.
Maria Duczmal
Zakaz, określony w 13a ust. 1 pkt 3 i 4 u.o., rzutuje na wykonywanie transportu w takim zakresie, w jakim jest to związane z istotą tego zakazu. A istotą tego zakazu jest wyeliminowanie zbierania tych odpadów w znaczeniu tego pojęcia, które zostało zdefiniowane w art. 3 ust. 3 pkt 23 u.o., a nie w znaczeniu potocznym, rozumianym jako jeżdżenie i odbieranie od poszczególnych wytwórców odpadów (lub w przypadku odpadów nieobjętych zakazem zbierania – także od innych posiadaczy odpadów). Takie działania w świetle u.o. stanowią jedynie transport odpadów, a nie zbieranie odpadów. Zgodnie z ustawową definicją przez zbieranie odpadów rozumie się każde działanie, w szczególności umieszczanie w pojemnikach, segregowanie i magazynowanie odpadów, które ma na celu przygotowanie ich do transportu do miejsc odzysku lub unieszkodliwiania. Istotą zbierania jest jego umiejscowienie w konkretnym miejscu, a nieodbieranie odpadów z określonego obszaru. Działania polegające na odebraniu jednym transportem zakaźnych odpadów medycznych lub weterynaryjnych od wielu wytwórców należy uznać za zgodne z prawem oraz uzasadnione zarówno ze względów ekonomicznych, jak i ekologicznych (ograniczenie transportu). A zatem stwierdzenie, iż zakaźne odpady medyczne i weterynaryjne muszą być przekazywane bezpośrednio z miejsca wytwarzania do miejsca ich unieszkodliwiania nie oznacza, że transport tych odpadów bezpośrednio po odebraniu powinien odbyć się wprost do instalacji lub urządzenia służącego do ich unieszkodliwiania, bez możliwości "doładowania" takich odpadów od innych wytwórców odpadów. Warunkiem legalności tych działań jest to, by rzeczywiście mieściły się w ramach transportu, a nie stanowiły działania mieszczące się w pojęciu zbierania, w tym magazynowania odpadów.
Oczywiście w przypadku, gdy zachodzi jeden z dopuszczalnych wyjątków od zakazu zbierania odpadów zakaźnych poza miejscem wytwarzania (zezwolenie marszałka województwa, o którym mowa w art. 13a ust. 2 u.o. lub zbieranie zakaźnych odpadów medycznych lub weterynaryjnych powstałych w wyniku świadczenia usług medycznych lub weterynaryjnych na wezwanie) dopuszczalny jest transport tych odpadów z miejsca ich wytwarzania do miejsca ich zbierania oraz z miejsca zbierania do miejsca unieszkodliwiania.
Maria Duczmal