Pierwsza część tego przepisu mówi o "zajęciach pasa drogowego mniejszych niż 1 m2" co mogłoby wskazywać, że chodzi o wszystkie zajęcia, jednakże w kolejnej części przywoływane są poszczególne rodzaje zajęć tj. obiekt budowlany i urządzenie. Gdyby ustawodawca pierwszą częścią przepisu chciał objąć wszystkie zajęcia to dalsze wyliczenie obiektów budowlanych i urządzeń byłoby zbędne. Takie wyliczenie może wskazywać, że "zajęcia pasa drogowego" to zajęcia, o których mowa w art. 40 ust. 2 pkt 1 i 4 u.d.p., a obiekty budowlane i urządzenia to zajęcia pasa, o których mowa w art. 40 ust. 2 pkt 2 i 3 u.d.p. Przemawiają za tym również wyrażenia użyte w art. 40 ust. 4-6 u.d.p. opisujących sposób wyliczenia opłaty: wyrażenie "zajęcia pasa drogowego" w odniesieniu do robót i zajęć na prawach wyłączności oraz "rzut poziomy urządzenia" i "rzut poziomy obiektu budowlanego albo powierzchni reklamy". Poza wyliczeniem znajdują się reklamy, które obok obiektów budowlanych są wymienione w art. 40 ust. 2 pkt 3 u.d.p.
Czy zatem należy uznać, że reklamy są jedynym rodzajem zajęcia pasa drogowego, którego nie należy zaokrąglać w górę do 1 m2?
Czy też należy zaokrąglać na podstawie pierwszej części przepisu art. 40 ust. 10 u.d.p. odnoszącego się do wszystkich zajęć pasa drogowego?

Odpowiedź:

Przepis art. 40 ust. 10 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1440) – dalej u.d.p., dotyczy również reklam.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 40 ust. 6 u.d.p., opłatę za zajęcie pasa drogowego w celu umieszczania w pasie drogowym, między innymi, reklam ustala się jako iloczyn liczby metrów kwadratowych powierzchni reklamy, liczby dni zajmowania pasa drogowego i stawki opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego. Zgodnie z art. 40 ust. 6b u.d.p., powyższą opłatę powiększa się, od dnia wprowadzenia opłaty reklamowej przez radę gminy, o wysokość opłaty reklamowej, o której mowa w art. 17a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 716).
Co ważne, zgodnie z art. 40 ust 10 u.d.p., zajęcie pasa drogowego o powierzchni mniejszej niż 1 m2 jest traktowane jak zajęcie 1 m2 pasa drogowego.

Analiza regulacji art. 40 u.d.p. prowadzi do wniosku, że zaokrąglanie, o którym mowa w art. 40 ust. 10 u.d.p. dotyczy również reklam.

Michał Bursztynowicz
Odpowiedzi udzielono 2.01.2017 r.

Serwis Budowlany
Artykuł pochodzi z programu Serwis Budowlany
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami