Odpowiedź:
Przepis art. 36a ust. 5 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290) – dalej pr. bud. zawiera katalog zmian uważanych za istotne.
Uzasadnienie:
Zgodnie z treścią art. 36a ust. 5 pr. bud. nieistotne odstąpienie od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę nie wymaga uzyskania decyzji o zmianie pozwolenia na budowę i jest dopuszczalne, o ile nie dotyczy zakresu objętego projektem zagospodarowania działki lub terenu; charakterystycznych parametrów obiektu budowlanego: kubatury, powierzchni zabudowy, wysokości, długości, szerokości i liczby kondygnacji; zapewnienia warunków niezbędnych do korzystania z tego obiektu przez osoby niepełnosprawne, zmiany zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części; ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz nie wymaga uzyskania opinii, uzgodnień, pozwoleń i innych dokumentów, wymaganych przepisami szczególnymi. W orzecznictwie sądowym jednolicie przyjmuje się, że katalog zmian zawarty w art. 36a ust. 5 pr. bud. dotyczy zmian o charakterze istotnym. W wyroku z dnia 7 grudnia 2011 r., I Ca 302/11, LEX 1222260
SO wskazał, że przepis art. 36a ust. 5pr. bud. zawiera katalog istotnych odstępstw i to pomimo tego, że ustawodawca posłużył się w tym przepisie techniką negatywnego zdefiniowania tych odstępstw. Podobnie wskazano w wyroku z dnia 2 marca 2011 r., II SA/Go 915/10, LEX 993142: w art. 36a ust. 5 pr. bud. wymieniono przypadki, kiedy odstąpienie od zatwierdzonego projektu budowlanego jest istotne.
Należy jednak dodać, iż przepis ten nie definiuje przypadków istotnego odstąpienia w sposób wyczerpujący, pozostawiając rozstrzygnięcie właściwemu organowi w ramach uznania administracyjnego. Zatem kwalifikacja stopnia odstąpienia musi wynikać z wszechstronnego i dogłębnego rozważenia wszystkich okoliczności faktycznych sprawy.