Pytanie pochodzi z Kompasu Księgowo-Kadrowego:

Firma z siedzibą w Polsce zatrudnia obywatela Ukrainy w celu wykonywania pracy jako kierowca również na trasach zagranicznych. Ukrainiec posiada zezwolenie na pracę i pobyt w Polsce.

Czy istnieją lub są planowane od 2017 roku zmiany dotyczące ograniczeń w świadczeniu pracy również poza granicami Polski?

 

Czy taki pracownik lub osoba zatrudniona na podstawie umowy zlecenia może swobodnie bez dodatkowych dokumentów/zezwoleń (poza drukiem delegacyjnym) świadczyć prace nie tylko w Polsce ale i na terenie innych państw?

Odpowiedź: póki co zatrudnienie cudzoziemca (np. Ukraińca) w transporcie międzynarodowym jest dopuszczalne. Rodzi jednak trochę problemów – zdarza się, że zagraniczne służby podważają legalność zatrudnienia takich kierowców. Od początku roku 2017 szykowane są duże zmiany dotyczące zatrudniania cudzoziemców. Ostateczny kształt zmian nie jest jednak jeszcze znany.

Dodatkowo każdy z krajów UE ma własne prawo więc może się tak zdarzyć, że zostaną wprowadzone różnego rodzaju ograniczenia.

Uzasadnienie: przy zatrudnianiu cudzoziemca na stanowisku kierowcy konieczne jest spełnienie szeregu wymogów. Jednym z nich jest legalizacja pobytu w Polsce i na terenie UE. Jeżeli Ukrainiec ma świadczyć swoje usługi na terenie UE, najlepiej gdyby posiadał wizę z Schengen. Karta pobytu, która jest wydawana w związku z udzieleniem zezwolenie na pracę i pobyt w Polsce w okresie swojej ważności potwierdza tożsamość cudzoziemca podczas jego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz uprawnia go, wraz z dokumentem podróży, do wielokrotnego przekraczania granicy bez konieczności uzyskania wizy. Dokument ten może natomiast nie być honorowany w innych krajach.

Polecamy: Czy można przenieść kierowcę na inne stanowisko?

Cudzoziemiec powinien mieć w Polsce zezwolenie na pracę wydawane na podstawie art. 87 i nast. ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 149 z późn. zm.). Od zasady tej istnieje jednak wiele wyjątków, przede wszystkim na mocy § 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 kwietnia 2015 r. w sprawie przypadków, w których powierzenie wykonywania pracy cudzoziemcowi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest dopuszczalne bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę (Dz. U. poz. 588) można zatrudniać bez zezwolenia cudzoziemców będących obywatelami Republiki Armenii, Republiki Białorusi, Republiki Gruzji, Republiki Mołdawii, Federacji Rosyjskiej lub Ukrainy, wykonującymi pracę przez okres nieprzekraczający 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy, niezależnie od liczby podmiotów powierzających im wykonywanie pracy, jeżeli przed podjęciem przez cudzoziemca pracy powiatowy urząd pracy, właściwy ze względu na miejsce pobytu stałego lub siedzibę podmiotu powierzającego wykonywanie pracy, zarejestrował pisemne oświadczenie tego podmiotu o zamiarze powierzenia wykonywania pracy temu cudzoziemcowi, określające nazwę zawodu, miejsce wykonywania pracy, datę rozpoczęcia i okres wykonywania pracy, rodzaj umowy stanowiącej podstawę wykonywania pracy oraz wysokość wynagrodzenia brutto za pracę, informujące o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych w oparciu o lokalny rynek pracy oraz o zapoznaniu się z przepisami związanymi z pobytem i pracą cudzoziemców, a praca ta wykonywana jest na podstawie pisemnej umowy na warunkach określonych w oświadczeniu.

Uwaga: planowane jest zastąpienie ww. zwolnienia zezwoleniami krótkoterminowymi – zmiany mają wejść z początkiem roku 2017. Nie będzie to jednak zakaz zatrudniania cudzoziemców tylko nowe zasady.

Kierowca powinien mieć także świadectwo kierowcy wydane na podstawie rozporządzenia (WE) nr 484/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 1 marca 2002 r. (Official Journal L 076 , 19/03/2002 P. 0001 – 0006). Jest ono poświadczeniem, że kierowca cudzoziemiec jest zatrudniony zgodnie z obowiązującymi przepisami w celu wykonywania przez niego przewozów drogowych na terenie państw należących do UE. Wniosek składany jest do Biura ds. Transportu Międzynarodowego GITD. Problem w tym, że zdarza się, że nawet przy posiadaniu karty kierowcy zdarza się, że zagraniczne służby wymagają wystąpienia o zezwolenie na pracę w danym kraju.