Projekt przewiduje monitorowanie drogowego przewozu towarów często będących przedmiotem nieprawidłowości w rozliczeniu podatku VAT i akcyzowym, a w efekcie powodujących znaczne uszczuplenia podatkowe. Pakiet przewozowy ma stanowić narzędzie do walki z nieuczciwymi podmiotami, które nielegalnie wprowadzają do obrotu paliwa płynne, skażony alkohol, susz tytoniowy czy wyłudzają zwrot niezapłaconych podatków.
Pakiet przewozowy, paliwowy i energetyczny
Przyjęty przez rząd 24 stycznia 2017 r. projekt ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów uzupełni inne zmiany w przepisach, które służą zwalczaniu nielegalnej działalności gospodarczej. Od 1 sierpnia 2016 r. obowiązuje tzw. pakiet paliwowy, czyli nowelizacja ustaw o podatku od towarów i usług i akcyzie, która reguluje obrót paliwami silnikowymi, a od 2 września 2016 r. tzw. pakiet energetyczny, czyli nowelizacja ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw, która dotyczy procesów związanych z wydawaniem koncesji.
Trwają kontrole transportu paliw
Jak poinformował resort finansów, od 2016 r. trwają intensywne kontrole transportów paliw, przewożonych w tranzycie lub kupionych w innych państwach unijnych. W 2017 r. kontrole są kontynuowane na szerszą skalę na szlakach komunikacyjnych na terenie całej Polski i na granicach, nie tylko w transporcie drogowym, ale także kolejowym i morskim. Tylko w pierwszym miesiącu tego roku skontrolowano ponad 6 tys. cystern.
Konwoje transportów z paliwem
Wobec transportów paliw o najwyższym poziomie ryzyka nieprawidłowości wykorzystuje się konwoje na terytorium Polski. W styczniu 2017 r. wydano już kilkadziesiąt takich decyzji. W odpowiedzi na takie działania niektórzy przewoźnicy wycofali swoje transporty do zagranicznego nadawcy lub próbowali zmieniać miejsca wwozu paliwa, aby ominąć działania kontrolne. Działania te zwiększyły sprzedaż paliw krajowych producentów, co docelowo przełoży się na zmniejszenie szarej strefy i wyższe wpływy budżetowe z podatków.