Firma będzie zbierać choinki po świętach od osób fizycznych, a dokładnie będzie je odbierać od spółdzielni mieszkaniowych. Pod jakim kodem można zakwalifikować choinki? Czy firma zbierająca może po cięciu na kawałki sprzedawać je jako towar? Czy w tym przypadku będzie wymagane od starosty zezwolenia na odzysk R14? Czy po cięciu na kawałki firma może we własnym zakresie korzystać z tego jako opału do ogrzewania pomieszczeń?
Czy w tym przypadku będzie wymagane od starosty zezwolenia na odzysk R14 i również na odzysk R1?
Odpowiedź:
Źródłem wytworzenia suchych choinek są gospodarstwa domowe, zatem należy je zaklasyfikować jako odpady komunalne z grupy 20, nadając im kod 200199 – Inne niewymienione frakcje zbierane w sposób selektywny.
Cięcie odpadów drewnianych w celu uzyskania materiału opałowego przeznaczonego na sprzedaż wymaga uzyskania zezwolenia na odzysk odpadów. O tym, czy będzie to odzysk odpadów w procesie R14 czy w procesie R15 zadecyduje cel odzysku. W mojej ocenie bardziej uzasadnionym jest uzyskanie zezwolenia na odzysk w procesie R15. W dalszej kolejności odpady te (pocięte choinki) będą mogły być dalej odzyskiwane, np. w celu odzyskani energii.
Gdyby firma miała spalać w piecu pocięte choinki, które nadal stanowiłyby odpad (191210 – Odpady palne albo 191207 - Drewno inne niż wymienione w 191206,), to aby je spalać musiałaby posiadać zezwolenie na odzysk odpadów w procesie R1 - Wykorzystanie jako paliwa lub innego środka wytwarzania energii. Uzyskana biomasa może być zakwalifikowana jako paliwo, zgodnie z § 2 pkt 1 i 3 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 22 kwietnia 2011 r. w sprawie standardów emisyjnych z instalacji (Dz. U. z 2011 r. Nr 95, poz. 558) - dalej r.s.e.i. Przez paliwo, zgodnie z r.s.e.i., rozumie się dowolną palną substancję stałą, ciekłą lub gazową, z wyjątkiem odpadów, które nie stanowią biomasy. Gdyby natomiast pocięte choinki potraktować jako produkt, to wtedy zezwolenie na odzysk odpadów w procesie R1 nie byłoby potrzebne, gdyż nie mielibyśmy do czynienia z odpadem.
Uzasadnienie:
Jeśli celem odzysku będzie przygotowanie odpadów do dalszego zagospodarowania (np. odzysku energii), wówczas proces spełniałby kryteria przedstawione w definicji odzysku zawartej w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243, z późn. zm.) - dalej u.o., określonego w załączniku nr 5 do u.o. jako R15 - Przetwarzanie odpadów, w celu ich przygotowania do odzysku, w tym do recyklingu. Jeżeli jednak celem prowadzonego procesu będzie takie przetworzenie odpadów, które pozwoli otrzymać produkt o konkretnych parametrach i przeznaczeniu, wówczas proces spełniał będzie kryteria odzysku definiowanego jako inne działania polegające na wykorzystaniu odpadów w całości lub części i oznaczonego, zgodnie z załącznikiem nr 5 do u.o., jako proces odzysku R14.
Zgodnie z art. 44 ust. 7 u.o., termiczne przekształcanie odpadów innych niż niebezpieczne (np. klasyfikowanych pod kodem 191201), stanowi proces odzysku R1, wymieniony w załączniku nr 5 do u.o. (o ile wytworzona energia jest wykorzystywana poza procesem termicznego przekształcania odpadów). Zgodnie z art. 26 ust. 1 u.o., prowadzenie odzysku, wymaga uzyskania odpowiedniego zezwolenia na prowadzenie takiego rodzaju działalności. Jeden z wyjątków od tej generalnej zasady dotyczy prowadzenia działalności w zakresie wykorzystania odpadów na własne potrzeby przez osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne, niebędące przedsiębiorcami – takie wykorzystanie zgodnie z art. 33 ust. 2 u.o., nie wymaga uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odzysku.
Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.