Choć sklepy tradycyjne pozostają najpopularniejszym kanałem sprzedaży w Polsce, to liczba osób kupujących za pomocą urządzeń mobilnych szybko rośnie. 17 proc. Polaków robi zakupy poprzez smartfona przynajmniej raz w tygodniu, a 7 proc. -  codziennie – wynika z raportu "Polacy na zakupach. 5 filarów nowoczesnego handlu" firmy doradczej PwC.

Według autorów zaprezentowanego w środę raportu, rynek sprzedaży internetowej w Polsce dynamicznie się rozwija. Z prognoz wynika, że w 2018 roku osiągnie, wartość ok. 45 mld zł, a w 2020 r. może przekroczyć 60 mld zł. - Udział handlu realizowanego w internecie w stosunku do handlu detalicznego ogółem stanowi około 5 proc., lecz w najbliższym czasie będzie zbliżać się do średniej globalnej, która wynosi 10 proc. - czytamy.

Zakupy w drodze

- Transformacja cyfrowa odmieniła zwyczaje zakupowe, odległość straciła na znaczeniu, stopniała lojalność wobec marek – mówił Krzysztof Badowski z PwC podczas prezentacji raportu. W ostatnich latach zmalała liczba konsumentów robiących zakupy za pośrednictwem komputerów stacjonarnych. Coraz częściej dokonujemy zakupów w drodze,  np. w metrze.

O ile na świecie w 2013 roku korzystało z komputerów (przynajmniej raz w tygodniu) 27 proc. uczestników badania, o tyle w bieżącym badaniu takich wskazań było już tylko 20 proc. W Polsce wskaźnik ten wyniósł w 2018 roku 23 proc, a komputery są coraz częściej zastępowane przez urządzenia mobilne.
- W Polsce zakupów z użyciem smartfona dokonuje przynajmniej raz w tygodniu 17 proc. badanych (9 proc. rok temu), a 7 proc. konsumentów robi to codziennie - wyliczył.

Z przedstawionych danych wynika też, że szybko rośnie popularność płatności mobilnych. - Obecnie już 39 proc. konsumentów z Polski chętnie opłaca codzienne zakupy korzystając z płatności mobilnych - wskazał Badowski.

Ciuchy z Facebooka

Najpopularniejszymi towarami kupowanymi w Polsce przez internet są odzież i obuwie (79 proc. konsumentów kupiło je on-line przynajmniej raz w ciągu roku), kosmetyki (75 proc.), książki, muzyka, filmy i gry wideo (73 proc.), meble i wyposażenie domu (62 proc.) oraz komputery i elektronika (61 proc.). A najrzadziej - produkty spożywcze (47 proc.).

Z kolei najczęściej wykorzystywanym źródłem do szukania inspiracji zakupowych są , jak wskazała Marta Marczak z PwC, media społecznościowe. Korzysta z nich 58 proc. polskich konsumentów. Wysoko w tym zestawieniu znajdują się także porównywarki cen, które odwiedza obecnie 43 proc. internautów, choć ich popularność znacznie zmalała w porównaniu z poprzednim rokiem (wówczas wskaźnik ten wynosił 60 proc.).

Sztuczna inteligencja wkracza do firm

Eksperci PwC zwrócili też uwagę na zmiany w sektorze handlu pod wpływem sztucznej inteligencji (AI). Wskazali, że jej zastosowania są widoczne w trzech obszarach. Po pierwsze, to coraz precyzyjniejsze, samouczące się algorytmy odpowiadające za dopasowywanie do grupy odbiorców reklam oraz rekomendację produktów i usług. Po drugie - rozwiązania odpowiedzialne za komunikację z konsumentem oraz jego obsługę. Po trzecie – obszar optymalizacji pakowania, realizacji zamówień, magazynowania oraz logistyki poprzez zastosowanie odpowiednich algorytmów oraz robotów - wliczył Michał Kreczmar z PwC.

Na świecie 10 proc. badanych twierdzi, że posiada urządzenia oparte o sztuczną inteligencję, takie jak roboty czy asystenci osobiści. Z kolei niemal co trzeci badany przyznał, że planuje zakup takiego urządzenia. W Polsce natomiast 13 proc. ankietowanych zadeklarowało, że ma urządzenia wspomagane sztuczną inteligencją, a 40 proc. wyraziło chęć ich zakupu.





Ciekawy obszar AI to interfejsy głosowe nowej generacji, które szturmem podbijają domy i smartfony klientów. - Komputery wreszcie rozumieją, co do nich mówimy i odpowiednio reagują na nasze komendy - powiedział Kreczmar. -Możemy na przykład głosem zamówić Ubera, włożyć produkty do koszyka, wykonać przelew, a nawet sterować rozwiązaniami smart home. 
Kreczmar dodał, że inne zastosowania to np. rozpoznawanie przez sztuczną inteligencję obrazu (tzw. computer vision) - wykorzystywane zarówno do identyfikacji osób, jak i towarów w sklepach offline, czy odnajdywania podobnych produktów do tych ze zdjęć wykonanych smartfonem.

Dostawa dronem

Jak wynika z raportu, 17 proc. polskich ankietowanych zadeklarowało też, że zaufałoby dronom i zgodziłoby się na dostawę każdego towaru za ich pomocą. 26 proc. stwierdziło, że byłoby skłonnych skorzystać z usług drona tylko w przypadku mniej wartościowych produktów.

Raport powstał na podstawie badania PwC "Global Consumer Insight Survey 2018" przeprowadzonego metodą CAWI w 27 krajach na reprezentatywnej próbie 22,4 tys. osób. Liczba polskich ankietowanych to 350 osób.
PAP/jol