Przebicie południowego tunelu łączącego Pilzno z Rokycanami, oddalonymi od stolicy Czech o ok. 90 km, trwało 1,5 roku. Prace techniczne były niezwykle skomplikowane ze względu na długość tunelu – ponad 4 km – oraz niestabilność geotechniczną gruntu, m.in. niespodziewaną twardość skały wzgórz Chlum i Homolka. Metrostav planuje rozpoczęcie robót związanych z drążeniem kolejnej, północnej, nitki tunelu w sierpniu 2016 r.
Prace modernizacyjne na tym odcinku mają na celu osiągnięcie wyższych parametrów technicznych trasy kolejowej, w tym skrócenie czasu przejazdu pociągów i zwiększenie bezpieczeństwa operacji ruchu kolejowego, a w przyszłości także umożliwienie ruchu pociągów dużej prędkości. Tunele w Ejpovicach zostały zaprojektowane zgodnie z inter-operacyjnymi wymaganiami UE dla europejskich sieci kolejowych.
Długość odcinka zmniejszy się z 20 do 14 kilometrów, natomiast czas podróży z Pragi do Pilzna ulegnie skróceniu do poniżej godziny. Łączna wartość modernizacji odcinka Pilzno – Rokycany wynosi ok. 4 mld koron (147,6 mln euro ).
Rozpoczęcie drążenia drugiego – północnego – tunelu w Kyšicach planowane jest na sierpień 2016 r., natomiast ukończenie przebudowy całej trasy kolejowej przewidywane jest w 2018 roku.
Źródło: Metrostav
Budowa najdłuższego tunelu kolejowego w Czechach zakończona
Ponad 4-kilometrowy odcinek, wydrążony we wzgórzach Chlum i Homolka, jest kluczowym elementem modernizacji linii kolejowej Rokycany Pilzno. Łączna wartość inwestycji wynosi ok. 147,6 mln euro.