Skarżąca zgłosiła zamiar wykonania robót budowlanych polegających na budowie budynku gospodarczego – drewutni. Starosta wniósł sprzeciw w sprawie zamiaru budowy budynku gospodarczego. W uzasadnieniu organ wskazał, iż przedmiotowe przedsięwzięcie budowlane wymaga uzyskania decyzji pozwolenia na budowę.
Odwołująca podniosła, iż w stosunku do wolnostojących parterowych budynków gospodarczych, do których bez wątpienia należy zaliczyć zgłaszaną drewutnię, przepisy Prawa budowlanego dopuszczają szczególny tryb zgłaszania budowli bez konieczności uzyskiwania pozwolenia na budowę.
WSA rozpatrując skargę zauważył, iż zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 2 Prawa budowlanego budowa wolno stojących parterowych budynków gospodarczych, wiat i altan oraz przydomowych oranżerii (ogrodów zimowych) o powierzchni zabudowy do 25 m2, przy czym łączna liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500 m2 powierzchni działki nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę. Powyższe roboty w myśl art. 30 ust. 1 pkt 1 Prawa budowlanego wymagają zgłoszenia właściwemu organowi. Zdaniem Sądu nie ulega wątpliwości, iż realizacja przedmiotowej inwestycji mogła nastąpić na podstawie zgłoszenia.
Przedmiotowa drewutnia ma być zrealizowana na działce o pow. Ponad 500 m2, na której nie znajduje się inny obiekt o którym mowa w art, 29 ust. 1 pkt 2 Prawa budowlanego , a łączna powierzchnia zabudowy wynosi około 12 m2. Wobec powyższego nie ulega wątpliwości, iż przedmiotowa inwestycja spełnia przesłanki określone w art. 29 ust. 1 pkt 2 Prawa budowlanego do realizowania jej na mocy art. 30 Prawa budowlanego w trybie zgłoszenia.
WSA podkreślił, iż instytucja zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych stanowi swego rodzaju substytut pozwolenia na budowę, a ściślej wniosku o pozwolenie na budowę Na skutek zgłoszenia zamiaru budowy wszczyna się zatem postępowanie administracyjne mające na celu ustalenie przez właściwy organ architektoniczno-budowlany, czy zamierzona budowa lub roboty budowlane są zgodne z wymogami prawa. Konsekwencją tego postępowania jest albo możliwość realizacji tych robót, albo brak takiej możliwości, ze względu na nie dopuszczenie do tego przez organ. WSA zwrócił uwagę, iż na mocy art. 29 Prawa budowlanego budowy określone w tym przepisie nie wymagają z mocy prawa uzyskania pozwolenia na budowę nawet w sytuacji zamiaru ich realizacji sprzecznie z przepisami techniczno-budowlanymi. W myśl art. 30 ust. 6 pkt 3 Prawa budowlanego , organ wnosi sprzeciw w przedmiocie dokonanego zgłoszenia, jeżeli budowa lub wykonywanie robót budowlanych objętych zgłoszeniem narusza ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub inne przepisy.
Na podstawie: Wyrok WSA w Poznaniu z 8 grudnia 2011 r., sygn. akt IV SA/Po 945/11
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.)