Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.

Firma prowadzi działalność w zakresie naprawy samochodów (warsztat) i jednocześnie sklep z częściami do nich. W ramach świadczonych usług w warsztacie następuje wymiana m.in. opon, olejów i akumulatorów na zasadzie 1 na 1, a także w sklepie przyjmowane są od klientów zużyte akumulatory w każdej ilości. Wnioskodawca chce prowadzić punkt zbierania akumulatorów np. w ramach usług w sklepie. Czy jest wymagane na tę działalność zezwolenie? Jeżeli tak, to jakie?


Odpowiedź:

Wprowadzający baterie i akumulatory prowadzący działalność inną niż działalność gospodarczą w zakresie gospodarowania odpadami jest zwolniony z obowiązku uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów. Zbieranie więc zużytych akumulatorów w sklepie nie będzie wymagało uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów.


Uzasadnienie:

W omawianym przypadku chodzi zapewne o sytuację, kiedy to sklep sprzedający akumulatory zbiera zużyte akumulatory, niekoniecznie w ilości odpowiadającej sprzedanym przez ten sklep akumulatorom. Przedsiębiorca będzie więc prowadził tzw. nieprofesjonalną działalność w zakresie zbierania odpadów. W takim przypadku zastosowanie będzie miał art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21), według którego z obowiązku uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów zwalnia się podmiot prowadzący działalność inną niż działalność gospodarcza w zakresie gospodarowania odpadami, który zbiera odpady opakowaniowe i odpady w postaci zużytych artykułów konsumpcyjnych, w tym zbieranie leków i opakowań po lekach przez apteki, przyjmowanie zużytych artykułów konsumpcyjnych w sklepach, systemy zbierania odpadów w szkołach, placówkach oświatowo-wychowawczych, urzędach i instytucjach.

Zwolnienie to wiąże się również ze zwolnieniem z obowiązku uzyskania wpisu do rejestru prowadzonego przez starostę. Przepisy nie zobowiązują przy tym przedsiębiorców zwolnionych z obowiązku zgłoszenia do rejestru prowadzonego przez starostę, którzy zostali zarejestrowani w tym rejestrze przed dniem wejścia w życie przepisów nowej ustawy o odpadach, do złożenia wniosku o wykreślenie z tego rejestru. Należy przy tym pamiętać, że podmiot zwolniony z obowiązku uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów jest obowiązany posiadać umowę zawartą w formie pisemnej pod rygorem nieważności z posiadaczem odpadów posiadającym zezwolenie na zbieranie odpadów lub zezwolenie na przetwarzanie odpadów dotyczącą co najmniej nieodpłatnego przyjmowania odpadów.

Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.