Funkcjonowanie transportu lądowego w Polsce.

UCHWAŁA
SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 24 lutego 2006 r.
w sprawie funkcjonowania transportu lądowego w Polsce

Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w wyniku debaty dotyczącej transportu drogowego i kolejowego w Polsce - przeprowadzonej po raz pierwszy po przemianach 1989 r. - wyraża zaniepokojenie aktualnym stanem tego działu gospodarki.
Informacja o wynikach kontroli funkcjonowania transportu drogowego i kolejowego w latach 1990-2004 przedstawiona przez Najwyższą Izbę Kontroli oraz informacja o stanie transportu lądowego w Polsce przedstawiona przez Ministra Transportu i Budownictwa wskazują, że stan ten, wynikający głównie z wieloletniego niedofinansowania, ogranicza możliwość społeczno-gospodarczego rozwoju kraju oraz stanowi narastające zagrożenie dla bezpieczeństwa ludności.

Mając powyższe na względzie, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uznaje zorganizowanie sprawnego systemu transportowego za podstawowe zadanie Państwa na najbliższe lata i stwierdza, że dla jego realizacji konieczne jest wzmocnienie działań właściwych instytucji rządowych i samorządowych pozwalających optymalizować koszty funkcjonowania transportu w ramach zrównoważonego rozwoju kraju.

Priorytetowym obowiązkiem Rządu RP oraz instytucji państwowych i samorządowych odpowiedzialnych za funkcjonowanie transportu jest podjęcie niezbędnych działań prawnych, organizacyjnych i regulacyjnych, które w możliwie krótkim czasie będą skutkować:

1)
dostosowaniem stanu technicznego infrastruktury transportu do standardów UE;
2)
szybkim wzrostem udziału dróg najwyższej jakości zarówno w sieci drogowej, jak i kolejowej, w pierwszej kolejności w korytarzach transportowych o największym natężeniu ruchu;
3)
pełnym wykorzystaniem funduszy unijnych;
4)
zrównoważeniem gałęziowej struktury transportu, poprzez równomierny rozwój transportu drogowego i kolejowego, w tym m.in. intermodalnego;
5)
powstrzymaniem spadku przewozów kolejowych;
6)
poprawą bezpieczeństwa komunikacyjnego;
7)
wzrostem udziału w PKB nakładów na inwestycje transportowe;
8)
zmniejszeniem poziomu transportochłonności gospodarki oraz obniżeniem kosztów zewnętrznych transportu.

Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wzywa Rząd RP do podjęcia skutecznych działań prowadzących do osiągnięcia powyższych celów. Działania te powinny obejmować między innymi:

1)
przedstawienie Sejmowi RP do 30 czerwca 2006 r. Polityki Transportowej Państwa z odniesieniem się do dokumentów przygotowanych przez poprzednie rządy;
2)
uwzględnienie przy podziale funduszy unijnych skali zaniedbań w sektorze transportu i przeznaczenie na rozwój tego sektora środków pozwalających na osiągnięcie szybkiej poprawy z wprowadzeniem stałego modelu przeznaczenia tych środków między poszczególne gałęzie transportu, gwarantując ich zrównoważony rozwój;
3)
przedstawienie Sejmowi RP propozycji budżetu nakładów na rozwój infrastruktury transportu i kosztów jej utrzymania na lata 2007-2013 określającego jako obowiązującą w tych latach część rocznego budżetu państwa z prognozą dojścia do 1 % PKB nakładów na transport lądowy ze środków własnych, tj. dostosowanie czasokresu obowiązywania naszego budżetu na infrastrukturę do budżetu Unii Europejskiej;
4)
przygotowanie projektów spójnych regulacji prawnych na lata 2007-2013 dotyczących planowania oraz warunków przygotowania i realizacji priorytetowych inwestycji w zakresie infrastruktury transportu;
5)
zwiększenie kontroli i nadzoru Państwa nad przebiegiem procesów przygotowania i realizacji inwestycji infrastrukturalnych z udziałem środków publicznych;
6)
weryfikację dotychczasowych zasad prowadzenia i finansowania budowy autostrad w systemie koncesyjnym na podstawie oceny realizacji funkcjonujących przedsięwzięć, w tym oceny stopnia zabezpieczenia interesu publicznego w poszczególnych przypadkach;
7)
dla nowo rozpoczynanych inwestycyjnych projektów autostradowych, dróg ekspresowych, linii kolejowych stosowanie systemu realizacji i finansowania zapewniającego aktywną rolę Państwa, priorytetowe wykorzystanie dostępnych budżetowych środków finansowych - w tym środków pochodzących ze źródeł Unii Europejskiej i międzynarodowych instytucji finansowych.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2006.15.193

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Funkcjonowanie transportu lądowego w Polsce.
Data aktu: 24/02/2006
Data ogłoszenia: 03/03/2006