Funkcjonowanie transportu lądowego w Polsce.

UCHWAŁA
SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 24 lutego 2006 r.
w sprawie funkcjonowania transportu lądowego w Polsce

Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w wyniku debaty dotyczącej transportu drogowego i kolejowego w Polsce - przeprowadzonej po raz pierwszy po przemianach 1989 r. - wyraża zaniepokojenie aktualnym stanem tego działu gospodarki.
Informacja o wynikach kontroli funkcjonowania transportu drogowego i kolejowego w latach 1990-2004 przedstawiona przez Najwyższą Izbę Kontroli oraz informacja o stanie transportu lądowego w Polsce przedstawiona przez Ministra Transportu i Budownictwa wskazują, że stan ten, wynikający głównie z wieloletniego niedofinansowania, ogranicza możliwość społeczno-gospodarczego rozwoju kraju oraz stanowi narastające zagrożenie dla bezpieczeństwa ludności.

Mając powyższe na względzie, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uznaje zorganizowanie sprawnego systemu transportowego za podstawowe zadanie Państwa na najbliższe lata i stwierdza, że dla jego realizacji konieczne jest wzmocnienie działań właściwych instytucji rządowych i samorządowych pozwalających optymalizować koszty funkcjonowania transportu w ramach zrównoważonego rozwoju kraju.

Priorytetowym obowiązkiem Rządu RP oraz instytucji państwowych i samorządowych odpowiedzialnych za funkcjonowanie transportu jest podjęcie niezbędnych działań prawnych, organizacyjnych i regulacyjnych, które w możliwie krótkim czasie będą skutkować:

1)
dostosowaniem stanu technicznego infrastruktury transportu do standardów UE;
2)
szybkim wzrostem udziału dróg najwyższej jakości zarówno w sieci drogowej, jak i kolejowej, w pierwszej kolejności w korytarzach transportowych o największym natężeniu ruchu;
3)
pełnym wykorzystaniem funduszy unijnych;
4)
zrównoważeniem gałęziowej struktury transportu, poprzez równomierny rozwój transportu drogowego i kolejowego, w tym m.in. intermodalnego;
5)
powstrzymaniem spadku przewozów kolejowych;
6)
poprawą bezpieczeństwa komunikacyjnego;
7)
wzrostem udziału w PKB nakładów na inwestycje transportowe;
8)
zmniejszeniem poziomu transportochłonności gospodarki oraz obniżeniem kosztów zewnętrznych transportu.

Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wzywa Rząd RP do podjęcia skutecznych działań prowadzących do osiągnięcia powyższych celów. Działania te powinny obejmować między innymi:

1)
przedstawienie Sejmowi RP do 30 czerwca 2006 r. Polityki Transportowej Państwa z odniesieniem się do dokumentów przygotowanych przez poprzednie rządy;
2)
uwzględnienie przy podziale funduszy unijnych skali zaniedbań w sektorze transportu i przeznaczenie na rozwój tego sektora środków pozwalających na osiągnięcie szybkiej poprawy z wprowadzeniem stałego modelu przeznaczenia tych środków między poszczególne gałęzie transportu, gwarantując ich zrównoważony rozwój;
3)
przedstawienie Sejmowi RP propozycji budżetu nakładów na rozwój infrastruktury transportu i kosztów jej utrzymania na lata 2007-2013 określającego jako obowiązującą w tych latach część rocznego budżetu państwa z prognozą dojścia do 1 % PKB nakładów na transport lądowy ze środków własnych, tj. dostosowanie czasokresu obowiązywania naszego budżetu na infrastrukturę do budżetu Unii Europejskiej;
4)
przygotowanie projektów spójnych regulacji prawnych na lata 2007-2013 dotyczących planowania oraz warunków przygotowania i realizacji priorytetowych inwestycji w zakresie infrastruktury transportu;
5)
zwiększenie kontroli i nadzoru Państwa nad przebiegiem procesów przygotowania i realizacji inwestycji infrastrukturalnych z udziałem środków publicznych;
6)
weryfikację dotychczasowych zasad prowadzenia i finansowania budowy autostrad w systemie koncesyjnym na podstawie oceny realizacji funkcjonujących przedsięwzięć, w tym oceny stopnia zabezpieczenia interesu publicznego w poszczególnych przypadkach;
7)
dla nowo rozpoczynanych inwestycyjnych projektów autostradowych, dróg ekspresowych, linii kolejowych stosowanie systemu realizacji i finansowania zapewniającego aktywną rolę Państwa, priorytetowe wykorzystanie dostępnych budżetowych środków finansowych - w tym środków pochodzących ze źródeł Unii Europejskiej i międzynarodowych instytucji finansowych.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2006.15.193

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Funkcjonowanie transportu lądowego w Polsce.
Data aktu: 24/02/2006
Data ogłoszenia: 03/03/2006