Rosja-Polska. Umowa o współpracy gospodarczej. Warszawa.2004.11.02.

UMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o współpracy gospodarczej,
sporządzona w Warszawie dnia 2 listopada 2004 r.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Federacji Rosyjskiej, zwane dalej "Stronami",

kierując się postanowieniami Traktatu między Rzecząpospolitą Polską a Federacją Rosyjską o przyjaznej i dobrosąsiedzkiej współpracy, sporządzonego w Moskwie w dniu 22 maja 1992 r.,

pragnąc umocnić przyjazne stosunki między Rzecząpospolitą Polską a Federacją Rosyjską,

mając na uwadze członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej i wynikające z tego prawa i zobowiązania Rzeczypospolitej Polskiej,

w celu dalszego umocnienia i rozwoju stosunków gospodarczych między Rzecząpospolitą Polską a Federacją Rosyjską,

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1
1.
Strony sprzyjać będą rozwojowi wzajemnie korzystnej współpracy gospodarczej we wszystkich dziedzinach i sektorach gospodarki, zgodnie z prawem obowiązującym w państwach Stron, na zasadach równości i wzajemnych korzyści.
2.
Współpraca realizowana w ramach niniejszej umowy ukierunkowana będzie na:
a)
wykorzystanie potencjału gospodarczego dla wzmocnienia dwustronnych stosunków gospodarczych,
b)
intensyfikację dwustronnych stosunków gospodarczych, w szczególności w sferze inwestycji, innowacji i finansowania projektów gospodarczych,
c)
rozbudowę infrastruktury w dziedzinie transportu i systemów transportu nośników energii,
d)
rozwój współpracy międzyregionalnej.
Artykuł  2

Współpraca, o której mowa w artykule 1 niniejszej umowy, będzie realizowana w szczególności poprzez:

a)
współdziałanie w realizacji projektów w sektorze gazowym, naftowym i elektroenergetyce, a także w zakresie infrastruktury transportowej i przygranicznej, stanowiących przedmiot wzajemnego zainteresowania,
b)
projektowanie, budowę i modernizację obiektów przez podmioty gospodarcze jednego państwa na terytorium drugiego państwa lub wspólne występowanie podmiotów gospodarczych obu państw na ich terytorium lub na terytorium państw trzecich,
c)
rozwój współpracy małych i średnich przedsiębiorstw,
d)
wdrażanie mechanizmów w zakresie finansowania, ubezpieczania oraz udzielania gwarancji dla projektów gospodarczych, w tym inwestycyjnych,
e)
współdziałanie w dziedzinie certyfikacji i standaryzacji,
f)
sprzyjanie kontaktom między izbami handlowo-przemysłowymi i innymi organizacjami zrzeszającymi podmioty gospodarcze,
g)
rozwój usług konsultingowych, prawnych, bankowych i technicznych, w tym wspomagających realizację projektów inwestycyjnych na terytorium obydwu państw,
h)
inicjowanie i popieranie różnorodnych form kontaktów, w tym wymiany specjalistów i personelu technicznego, szkoleń, udziału w międzynarodowych targach i wystawach, projektach gospodarczych i innych przedsięwzięciach związanych ze współpracą gospodarczą,
i)
rozwój współpracy w dziedzinie turystyki.
Artykuł  3

Właściwe organy każdej ze Stron będą sprzyjać podmiotom gospodarczym drugiej Strony w prowadzeniu na terytorium swojego państwa działalności w formach zgodnych z prawem obowiązującym na tym terytorium.

Artykuł  4

W celu ułatwienia rozwoju współpracy gospodarczej właściwe organy Stron, zgodnie z prawem obowiązującym w państwach Stron, będą dokonywać wymiany informacji w zakresie:

a)
prawa regulującego: działalność gospodarczą, inwestycje, zamówienia publiczne i przetargi, standaryzację, certyfikację, warunki udzielania koncesji, ochronę praw własności intelektualnej i przemysłowej oraz inne dziedziny stanowiące przedmiot wzajemnego zainteresowania,
b)
przedsięwzięć promocyjnych sprzyjających zacieśnianiu kontaktów między podmiotami gospodarczymi działającymi na terytorium obu państw, w tym w zakresie przeprowadzania wystaw i targów,
c)
innych spraw będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania.
Artykuł  5
1.
Strony powołują Polsko-Rosyjską Międzyrządową Komisję do spraw Współpracy Gospodarczej, zwaną dalej "Komisją".
2.
Do zadań Komisji należy w szczególności:
a)
dokonywanie okresowych przeglądów i ocen stanu współpracy gospodarczej,
b)
przygotowywanie propozycji zmierzających do dalszego rozwoju współpracy gospodarczej,
c)
identyfikacja problemów ograniczających rozwój współpracy gospodarczej i proponowanie odpowiednich działań w celu ich eliminacji,
d)
omawianie spraw spornych dotyczących stosowania lub interpretacji niniejszej umowy.
3.
Komisja składa się z sekcji polskiej i rosyjskiej, pod przewodnictwem przewodniczących. Każda ze Stron mianuje przewodniczącego swojej sekcji. Każdy z przewodniczących mianuje swojego zastępcę i sekretarza swojej sekcji. Dla rozpatrzenia spraw szczegółowych Komisja w ramach swojej kompetencji może tworzyć grupy robocze z określeniem ich zadań i terminów działalności.
4.
Posiedzenia Komisji przeprowadzane będą w miarę potrzeby, z reguły co najmniej raz w roku, kolejno w Rzeczypospolitej Polskiej i w Federacji Rosyjskiej. Z inicjatywy jednego z przewodniczących może być zwołane nadzwyczajne posiedzenie Komisji lub zainicjowane spotkanie przewodniczących.

Przewodniczący sekcji dokonują uzgodnień w sprawie zwołania kolejnego posiedzenia Komisji i porządku obrad w terminie nieprzekraczającym 1 miesiąca przed przewidywanym posiedzeniem. W uzgodnieniu między przewodniczącymi do porządku obrad mogą być wniesione uprzednio nieprzewidziane kwestie. Na posiedzenie Komisji każda z sekcji, według swego uznania, może zapraszać doradców i ekspertów.

5.
Językami roboczymi na posiedzeniach Komisji są język polski i język rosyjski. Z posiedzenia Komisji sporządzany jest protokół w języku polskim i rosyjskim.
6.
Sprawy związane z działalnością Komisji w okresie między jej posiedzeniami omawiane są w trybie roboczym przez przewodniczących Komisji lub na ich polecenie przez zastępców i sekretarzy.
7.
Komisja ustanawia regulamin swojej pracy.
Artykuł  6
1.
Niniejsza umowa nie narusza praw i zobowiązań Stron wynikających z innych umów międzynarodowych, stronami których są Rzeczpospolita Polska lub Federacja Rosyjska, oraz z ich przynależności do organizacji międzynarodowych.
2.
W zakresie spraw regulowanych przez Umowę o Partnerstwie i Współpracy ustanawiającą partnerstwo pomiędzy Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Federacją Rosyjską, z drugiej strony, podpisaną w dniu 24 czerwca 1994 r. na Korfu, wraz z jej wszystkimi późniejszymi zmianami i uzupełnieniami, które objęte są niniejszą umową, pierwszeństwo będą miały postanowienia powyższej Umowy o Partnerstwie i Współpracy, wraz z jej wszystkimi późniejszymi zmianami i uzupełnieniami.
Artykuł  7

Obie strony ustalają, że ich interesy w zakresie stosunków gospodarczych z zagranicą zapewniają komórki organizacyjne przedstawicielstw dyplomatycznych każdej ze Stron: ze Strony polskiej - odpowiednia komórka organizacyjna Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Federacji Rosyjskiej, ze Strony rosyjskiej - Przedstawicielstwo Handlowe Federacji Rosyjskiej w Rzeczypospolitej Polskiej, stanowiące część składową Ambasady Federacji Rosyjskiej w Rzeczypospolitej Polskiej, których status reguluje Konwencja wiedeńska o stosunkach dyplomatycznych, sporządzona w Wiedniu dnia 18 kwietnia 1961 r.

Artykuł  8
1.
Umowa niniejsza wejdzie w życie z dniem otrzymania ostatniego pisemnego zawiadomienia stwierdzającego, że zostały spełnione wymogi prawa krajowego niezbędne dla wejścia jej w życie.
2.
Niniejsza umowa zawarta jest na czas nieokreślony.
3.
W uzgodnieniu między Stronami do niniejszej umowy mogą być wprowadzane zmiany i uzupełnienia w pisemnej formie, które stanowić będą integralną część niniejszej umowy.
4.
Każda ze Stron może wypowiedzieć niniejszą umowę w drodze skierowania do drugiej Strony kanałami dyplomatycznymi pisemnego zawiadomienia w tej sprawie. Niniejsza umowa traci moc po upływie sześciu miesięcy od dnia otrzymania takiego zawiadomienia.

Umowę niniejszą sporządzono w Warszawie dnia 2 listopada 2004 r., w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim i rosyjskim, przy czym obydwa teksty mają jednakową moc.

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024