Rosja-Polska. Umowa o współpracy gospodarczej. Warszawa.2004.11.02.

UMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o współpracy gospodarczej,
sporządzona w Warszawie dnia 2 listopada 2004 r.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Federacji Rosyjskiej, zwane dalej "Stronami",

kierując się postanowieniami Traktatu między Rzecząpospolitą Polską a Federacją Rosyjską o przyjaznej i dobrosąsiedzkiej współpracy, sporządzonego w Moskwie w dniu 22 maja 1992 r.,

pragnąc umocnić przyjazne stosunki między Rzecząpospolitą Polską a Federacją Rosyjską,

mając na uwadze członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej i wynikające z tego prawa i zobowiązania Rzeczypospolitej Polskiej,

w celu dalszego umocnienia i rozwoju stosunków gospodarczych między Rzecząpospolitą Polską a Federacją Rosyjską,

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1
1.
Strony sprzyjać będą rozwojowi wzajemnie korzystnej współpracy gospodarczej we wszystkich dziedzinach i sektorach gospodarki, zgodnie z prawem obowiązującym w państwach Stron, na zasadach równości i wzajemnych korzyści.
2.
Współpraca realizowana w ramach niniejszej umowy ukierunkowana będzie na:
a)
wykorzystanie potencjału gospodarczego dla wzmocnienia dwustronnych stosunków gospodarczych,
b)
intensyfikację dwustronnych stosunków gospodarczych, w szczególności w sferze inwestycji, innowacji i finansowania projektów gospodarczych,
c)
rozbudowę infrastruktury w dziedzinie transportu i systemów transportu nośników energii,
d)
rozwój współpracy międzyregionalnej.
Artykuł  2

Współpraca, o której mowa w artykule 1 niniejszej umowy, będzie realizowana w szczególności poprzez:

a)
współdziałanie w realizacji projektów w sektorze gazowym, naftowym i elektroenergetyce, a także w zakresie infrastruktury transportowej i przygranicznej, stanowiących przedmiot wzajemnego zainteresowania,
b)
projektowanie, budowę i modernizację obiektów przez podmioty gospodarcze jednego państwa na terytorium drugiego państwa lub wspólne występowanie podmiotów gospodarczych obu państw na ich terytorium lub na terytorium państw trzecich,
c)
rozwój współpracy małych i średnich przedsiębiorstw,
d)
wdrażanie mechanizmów w zakresie finansowania, ubezpieczania oraz udzielania gwarancji dla projektów gospodarczych, w tym inwestycyjnych,
e)
współdziałanie w dziedzinie certyfikacji i standaryzacji,
f)
sprzyjanie kontaktom między izbami handlowo-przemysłowymi i innymi organizacjami zrzeszającymi podmioty gospodarcze,
g)
rozwój usług konsultingowych, prawnych, bankowych i technicznych, w tym wspomagających realizację projektów inwestycyjnych na terytorium obydwu państw,
h)
inicjowanie i popieranie różnorodnych form kontaktów, w tym wymiany specjalistów i personelu technicznego, szkoleń, udziału w międzynarodowych targach i wystawach, projektach gospodarczych i innych przedsięwzięciach związanych ze współpracą gospodarczą,
i)
rozwój współpracy w dziedzinie turystyki.
Artykuł  3

Właściwe organy każdej ze Stron będą sprzyjać podmiotom gospodarczym drugiej Strony w prowadzeniu na terytorium swojego państwa działalności w formach zgodnych z prawem obowiązującym na tym terytorium.

Artykuł  4

W celu ułatwienia rozwoju współpracy gospodarczej właściwe organy Stron, zgodnie z prawem obowiązującym w państwach Stron, będą dokonywać wymiany informacji w zakresie:

a)
prawa regulującego: działalność gospodarczą, inwestycje, zamówienia publiczne i przetargi, standaryzację, certyfikację, warunki udzielania koncesji, ochronę praw własności intelektualnej i przemysłowej oraz inne dziedziny stanowiące przedmiot wzajemnego zainteresowania,
b)
przedsięwzięć promocyjnych sprzyjających zacieśnianiu kontaktów między podmiotami gospodarczymi działającymi na terytorium obu państw, w tym w zakresie przeprowadzania wystaw i targów,
c)
innych spraw będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania.
Artykuł  5
1.
Strony powołują Polsko-Rosyjską Międzyrządową Komisję do spraw Współpracy Gospodarczej, zwaną dalej "Komisją".
2.
Do zadań Komisji należy w szczególności:
a)
dokonywanie okresowych przeglądów i ocen stanu współpracy gospodarczej,
b)
przygotowywanie propozycji zmierzających do dalszego rozwoju współpracy gospodarczej,
c)
identyfikacja problemów ograniczających rozwój współpracy gospodarczej i proponowanie odpowiednich działań w celu ich eliminacji,
d)
omawianie spraw spornych dotyczących stosowania lub interpretacji niniejszej umowy.
3.
Komisja składa się z sekcji polskiej i rosyjskiej, pod przewodnictwem przewodniczących. Każda ze Stron mianuje przewodniczącego swojej sekcji. Każdy z przewodniczących mianuje swojego zastępcę i sekretarza swojej sekcji. Dla rozpatrzenia spraw szczegółowych Komisja w ramach swojej kompetencji może tworzyć grupy robocze z określeniem ich zadań i terminów działalności.
4.
Posiedzenia Komisji przeprowadzane będą w miarę potrzeby, z reguły co najmniej raz w roku, kolejno w Rzeczypospolitej Polskiej i w Federacji Rosyjskiej. Z inicjatywy jednego z przewodniczących może być zwołane nadzwyczajne posiedzenie Komisji lub zainicjowane spotkanie przewodniczących.

Przewodniczący sekcji dokonują uzgodnień w sprawie zwołania kolejnego posiedzenia Komisji i porządku obrad w terminie nieprzekraczającym 1 miesiąca przed przewidywanym posiedzeniem. W uzgodnieniu między przewodniczącymi do porządku obrad mogą być wniesione uprzednio nieprzewidziane kwestie. Na posiedzenie Komisji każda z sekcji, według swego uznania, może zapraszać doradców i ekspertów.

5.
Językami roboczymi na posiedzeniach Komisji są język polski i język rosyjski. Z posiedzenia Komisji sporządzany jest protokół w języku polskim i rosyjskim.
6.
Sprawy związane z działalnością Komisji w okresie między jej posiedzeniami omawiane są w trybie roboczym przez przewodniczących Komisji lub na ich polecenie przez zastępców i sekretarzy.
7.
Komisja ustanawia regulamin swojej pracy.
Artykuł  6
1.
Niniejsza umowa nie narusza praw i zobowiązań Stron wynikających z innych umów międzynarodowych, stronami których są Rzeczpospolita Polska lub Federacja Rosyjska, oraz z ich przynależności do organizacji międzynarodowych.
2.
W zakresie spraw regulowanych przez Umowę o Partnerstwie i Współpracy ustanawiającą partnerstwo pomiędzy Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Federacją Rosyjską, z drugiej strony, podpisaną w dniu 24 czerwca 1994 r. na Korfu, wraz z jej wszystkimi późniejszymi zmianami i uzupełnieniami, które objęte są niniejszą umową, pierwszeństwo będą miały postanowienia powyższej Umowy o Partnerstwie i Współpracy, wraz z jej wszystkimi późniejszymi zmianami i uzupełnieniami.
Artykuł  7

Obie strony ustalają, że ich interesy w zakresie stosunków gospodarczych z zagranicą zapewniają komórki organizacyjne przedstawicielstw dyplomatycznych każdej ze Stron: ze Strony polskiej - odpowiednia komórka organizacyjna Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Federacji Rosyjskiej, ze Strony rosyjskiej - Przedstawicielstwo Handlowe Federacji Rosyjskiej w Rzeczypospolitej Polskiej, stanowiące część składową Ambasady Federacji Rosyjskiej w Rzeczypospolitej Polskiej, których status reguluje Konwencja wiedeńska o stosunkach dyplomatycznych, sporządzona w Wiedniu dnia 18 kwietnia 1961 r.

Artykuł  8
1.
Umowa niniejsza wejdzie w życie z dniem otrzymania ostatniego pisemnego zawiadomienia stwierdzającego, że zostały spełnione wymogi prawa krajowego niezbędne dla wejścia jej w życie.
2.
Niniejsza umowa zawarta jest na czas nieokreślony.
3.
W uzgodnieniu między Stronami do niniejszej umowy mogą być wprowadzane zmiany i uzupełnienia w pisemnej formie, które stanowić będą integralną część niniejszej umowy.
4.
Każda ze Stron może wypowiedzieć niniejszą umowę w drodze skierowania do drugiej Strony kanałami dyplomatycznymi pisemnego zawiadomienia w tej sprawie. Niniejsza umowa traci moc po upływie sześciu miesięcy od dnia otrzymania takiego zawiadomienia.

Umowę niniejszą sporządzono w Warszawie dnia 2 listopada 2004 r., w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim i rosyjskim, przy czym obydwa teksty mają jednakową moc.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2005.9.178

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Rosja-Polska. Umowa o współpracy gospodarczej. Warszawa.2004.11.02.
Data aktu: 02/11/2004
Data ogłoszenia: 14/02/2005
Data wejścia w życie: 14/12/2004