W.Bryt. i Płn.Irl.-Polska. Umowa w sprawie bezzwrotnej, bilateralnej pomocy brytyjskiej dla Polski (Know How Fund): "BGŻ S.A. - Projekt restrukturyzacji finansowej i operacyjnej". Warszawa.2000.12.05.

UMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie bezzwrotnej, bilateralnej pomocy brytyjskiej dla Polski (Know How Fund): "BGŻ S.A. - Projekt restrukturyzacji finansowej i operacyjnej" *

Przekład

Brytyjski Fundusz Know How

dla Polski 28 stycznia 2000 r.

Ambasada Brytyjska

Warszawa

Od Ambasadora Brytyjskiego

Johna Macgregora

Pan Paweł Samecki

Podsekretarz Stanu

Komitet Integracji Europejskiej

p.o. Sekretarza

Warszawa

Szanowny Panie Ministrze,

BGŻ S.A. - Projekt restrukturyzacji finansowej i operacyjnej

Mam zaszczyt poinformować Pana, iż Rząd Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej ma zamiar przekazać Rządowi Rzeczypospolitej Polskiej darowiznę w wysokości GBP 2.000.000 (dwa miliony funtów brytyjskich), wraz z narosłymi odsetkami ("Darowizna - Grant"), z Polskiego Funduszu Stabilizacyjnego, w ramach realizowanego przez Brytyjski Fundusz Know How projektu utworzenia funduszu restrukturyzacji i rozwoju "BGŻ S.A. - Projekt restrukturyzacji finansowej i operacyjnej" ("Projekt"), w Banku Gospodarki Żywnościowej S.A. ("BGŻ" lub "Bank").

Darowizna ma zostać wykorzystana na pomoc finansową dla przedsiębiorstw, zgodnie z postanowieniami rozdziału II załączonego listu intencyjnego (załącznik I), i treścią towarzyszących listów, stanowiących dwustronną zgodę na jego postanowienia, podpisanych przez Heather Drysdale w imieniu Brytyjskiego Funduszu Know How oraz byłego prezesa BGŻ.

HALS Fundusz Kapitałowy Sp. z o.o. ("Fundusz") jest spółką zależną Banku będącego jej stuprocentowym właścicielem, jest także samodzielnym podmiotem prawnym, pełniącym funkcje Specjalnej Jednostki Restrukturyzacyjnej, zgodnie z rozdziałem I § 2 listu intencyjnego. Zgodnie z warunkami tego listu, środki Darowizny mają być dostępne do grudnia 1999 r., jednakże pragnę poinformować, że intencją Rządu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej jest przedłużenie tego okresu do grudnia 2000 r., a następnie do grudnia 2001 r., pod warunkiem pozytywnej oceny działalności Funduszu przez Brytyjski Fundusz Know How w roku 2000.

Brytyjski Fundusz Know How udostępni dodatkowe środki na pomoc techniczną, fundusz socjalny oraz zespół KHF, zgodnie z zapisami listu intencyjnego. Te dodatkowe środki wystarczą na wsparcie proponowanych działań Funduszu w okresie, w którym dostępna będzie pomoc finansowa.

Darowizna nie będzie wykorzystana na pokrycie żadnych opłat importowych lub celnych ustanowionych przez Pański Rząd. Środki te nie będą użyte, chyba że mój Rząd zadecyduje inaczej, a także zgodnie z prawem polskim, na pokrycie żadnych innych ceł lub podatków, opłat lub podobnych kosztów nałożonych bezpośrednio lub pośrednio przez Pański Rząd lub przez jakikolwiek lokalny urząd publiczny w Polsce na dostarczone usługi.

Jeżeli zajdą jakiekolwiek zmiany, które, w opinii mojego Rządu, zakłócą w znacznym stopniu przebieg i wartość projektu, oba nasze Rządy skonsultują ze sobą czynności mające na celu rozwiązanie trudności oraz możliwe do podjęcia kroki. W przypadku takich zmian mój Rząd zastrzega sobie prawo do modyfikacji lub zakończenia finansowego udziału w projekcie.

Jeżeli ustalenia powyższe oraz wynikające z listu intencyjnego są do przyjęcia przez Rząd Polski, mam zaszczyt zaproponować, aby niniejsza nota i Pana odpowiedź na nią stanowiły dokument potwierdzający porozumienie pomiędzy naszymi dwoma Rządami w tej sprawie, które będzie obowiązywało od dnia Pańskiej odpowiedzi i będzie określane jako Nota 2000 r., dot. "BGŻ S.A. - Projekt restrukturyzacji finansowej i operacyjnej".

Przekazując z najgłębszym szacunkiem pozdrowienia Waszej Ekscelencji, korzystam z okazji, aby ponowić wyrazy najwyższego poważania.

ZAŁĄCZNIK  I

POMOC FINANSOWA - LIST INTENCYJNY 1998

W celu uregulowania spraw związanych z kontynuacją realizacji przez British Know How Fund Projektu restrukturyzacji operacyjnej i finansowej dotyczącej poprawy jakości portfela BGŻ S.A. Departament ds. Rozwoju Międzynarodowego Rządu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz Bank Gospodarki Żywnościowej S.A. postanawiają podpisać poniższy list intencyjny. Podpisany przez strony list będzie stanowił podstawę do rozszerzenia dotychczasowego zakresu pomocy dla BGŻ S.A. o środki finansowe przeznaczone na pomoc finansową dla klientów Banku.

Rozdział  I

Przepisy ogólne

§  1. 
Użyte w liście intencyjnym definicje i skróty oznaczają:
1.
DFID - Departament ds. Rozwoju Międzynarodowego Rządu

Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,

2.
KHF - Fundusz Know How,
3.
Bank lub BGŻ S.A. - Bank Gospodarki Żywnościowej S.A.,
4.
FCRP - Projekt restrukturyzacji finansowej i operacyjnej,
5.
SJR - Specjalna Jednostka Restrukturyzacyjna,
6.
CAFSL - Crown Agents Financial Services Limited,
7.
Fundusz Socjalny - Fundusz zarządzany przez doradców KHF ds. socjalnych,

przeznaczony na łagodzenie skutków restrukturyzacji

przedsiębiorstw,

8.
Panel TAF - Panel Systemu Pomocy Technicznej składający się z firm

doradczych realizujących projekty pomocy technicznej,

9.
LIBOR - stopa procentowa na londyńskim rynku międzybankowym.
§  2. 
1. 
W celu realizacji niniejszego listu intencyjnego zostanie utworzona przez Bank Specjalna Jednostka Restrukturyzacyjna.
2. 
Proces tworzenia SJR będzie dwuetapowy.
3. 
W etapie pierwszym SJR będzie funkcjonować, zgodnie z notatką dla Zarządu z dnia 20 października 1997 r., jako wydział w Departamencie Restrukturyzacji i Windykacji. Zarząd Banku przeanalizuje doświadczenia z tego etapu oraz biznesplan przekształcenia SJR w oddzielny podmiot prawny i jej funkcjonowania.
4. 
W etapie drugim SJR będzie funkcjonować jako odrębny podmiot prawny. Udostępnienie funduszy w drugim etapie zgodnie z § 7 ust. 3 jest uzależnione od zatwierdzenia przez DFID i Zarząd Banku biznesplanu i procedur SJR. Intencją jest, aby oddzielny podmiot prawny był w pełni zdolny do przejęcia działalności SJR najpóźniej do dnia 1 stycznia 1999 r.
§  3. 
1. 
BGŻ S.A. oraz KHF powoła Komitet Zatwierdzający, który będzie organem zatwierdzającym projekty pomocy finansowej i technicznej dla klientów SJR, oraz przygotuje procedury jego funkcjonowania, z zastrzeżeniem § 16.
2. 
Praca Komitetu Zatwierdzającego będzie polegać na analizowaniu, dyskutowaniu i zatwierdzaniu, przygotowanych przez pracowników SJR oraz doradców KHF, propozycji pomocy finansowej i technicznej dla firm z portfela SJR.
3. 
W skład Komitetu Zatwierdzającego wejdzie dwóch przedstawicieli KHF oraz czterech przedstawicieli Banku.
4. 
Pracą Komitetu będzie kierował jego przewodniczący, który zostanie wskazany przez Zarząd Banku.
5. 
Decyzje Komitetu będą podejmowane zwykłą większością głosów, z zastrzeżeniem, że dla ważności posiedzeń Komitetu oraz zatwierdzenia projektów pomocy finansowej i technicznej, a także wypłat środków DFID na ich realizację, wymagana będzie obecność oraz zgoda przynajmniej jednego przedstawiciela KHF.
6. 
Propozycje Banku w zakresie pomocy finansowej i technicznej przed przedłożeniem Komitetowi Zatwierdzającemu muszą być zaaprobowane przez doradców KHF.
§  4. 
1. 
Środki stanowiące pomoc finansową udzieloną przez DFID będą miały formę darowizny dla Banku.
2. 
Intencją DFID jest, aby darowizna była wolna od obciążeń fiskalnych.
3. 
Bank nie jest zobowiązany do zwrotu środków otrzymanych z DFID, wykorzystanych przez SJR na cele opisane w niniejszym liście intencyjnym. Bank będzie zobligowany do zwrócenia tej części środków finansowych pochodzących z wkładu DFID, która zostanie wykorzystana niezgodnie z decyzjami Komitetu Zatwierdzającego.
§  5. 
BGŻ S.A. dołoży wszelkich starań, aby SJR jak najlepiej wykorzystała pełną ofertę pomocy dostarczanej przez KHF w ramach FCRP w celu zapewnienia całościowego i skoordynowanego wsparcia rozwiązań restrukturyzacyjnych w odniesieniu do klientów SJR.

Rozdział  II

Pomoc finansowa

§  6. 
1. 
W celu zapewnienia kompleksowej pomocy klientom SJR w procesach restrukturyzacyjnych tworzy się fundusz pomocy finansowej, składający się w 50% ze środków finansowych DFID oraz w 50% ze środków BGŻ S.A., który będzie możliwy operacyjnie do wykorzystania po spełnieniu warunków zawartych w § 7 ust. 5.
2. 
Wykorzystanie przez BGŻ S.A. środków finansowych DFID będzie uwarunkowane wydatkowaniem przez Bank równoważnej kwoty. W każdym przypadku wykorzystania środków finansowych DFID na pomoc finansową dla klientów SJR, Bank będzie przekazywał DFID pisemne potwierdzenia o wydatkowaniu równoważnej kwoty.
§  7. 
1. 
W etapie pierwszym środki przekazane przez DFID na pomoc finansową nie przekroczą 500.000 GBP (pięćset tysięcy GBP) oraz kwoty przeznaczonej przez Bank na pomoc finansową.
2. 
Ponadto w etapie pierwszym mogą być wykorzystane odsetki od niewykorzystanych funduszy DFID, naliczone od momentu utworzenia SJR.
3. 
Łączne środki przekazane, w etapie pierwszym i drugim, przez DFID na pomoc finansową nie przekroczą 2.000.000 GBP (dwa miliony GBP) oraz kwoty przeznaczonej przez Bank na pomoc finansową.
4. 
Ponadto w etapie pierwszym i drugim mogą być wykorzystane odsetki od niewykorzystanych funduszy DFID, naliczone od momentu utworzenia SJR.
5. 
Za moment utworzenia SJR, od którego zostanie rozpoczęte naliczanie odsetek, o których mowa w ust. 2 i 4, rozumie się spełnienie przez Bank następujących warunków:
1)
zatrudnienie kierownika SJR,
2)
przekazanie z Departamentu Inwestycji Kapitałowych do SJR kompetencji w zakresie początkowego portfela spółek wymagających restrukturyzacji,
3)
poinformowanie DFID o podjęciu przez Zarząd Banku decyzji o gotowości BGŻ S.A. do przeznaczenia w etapie pierwszym na pomoc finansową dla klientów SJR do 500.000 GBP.
§  8. 
Środki pomocy finansowej z DFID zostaną przeznaczone wyłącznie na zapewnienie pomocy finansowej przedsiębiorstwom z portfela SJR, w formie nabycia ich akcji / udziałów lub udzielenia im pożyczek.
§  9. 
Kwota stanowiąca wkład DFID, przeznaczona na pomoc finansową, zostanie przekazana na konto DFID utworzone w CAFSL, zgodnie z postanowieniami § 7. Otworzone w CAFSL konto będzie zawsze prowadzone jako rachunek DFID.
§  10. 
Fundusze pomocy finansowej udostępnione przez DFID, niewykorzystane do 31 grudnia 1999 r., będą nadal zdeponowane na koncie CAFSL. Ich dalsze rozdysponowanie będzie uzależnione od decyzji DFID.
§  11. 
1. 
Środki przeznaczone na pomoc finansową dla klientów SJR i przekazywane z CAFSL do Banku będą deponowane na wskazanym przez Bank koncie przejściowym.
2. 
Dokonanie przelewu środków przez CAFSL na konto, o którym mowa w ust. 1, które będą udostępnione tylko na pomoc finansową zatwierdzoną przez Komitet Zatwierdzający, będzie możliwe na podstawie wniosku podpisanego przez przedstawiciela Banku i przedstawiciela KHF.
3. 
Dokonanie przelewu środków z konta, o którym mowa w ust. 1, na pomoc finansową dla klientów SJR, będzie możliwe na podstawie polecenia przelewu podpisanego przez upełnomocnionego pracownika Banku oraz w uzgodnieniu z jednym z doradców KHF.
4. 
Jeżeli przelane przez CAFSL środki nie zostaną w ciągu 30 dni od daty wpływu na konto, o którym mowa w ust. 1, wykorzystane na pomoc finansową, zostaną one zwrócone na rachunek, o którym mowa w § 9, wraz z odsetkami naliczonymi według bieżącej stopy LIBOR.
§  12. 
CAFSL będzie dostarczał BGŻ S.A. kwartalne wyciągi z konta, na którym zdeponowane będą środki DFID przeznaczone na pomoc finansową.
§  13. 
Bank będzie przekazywał DFID kwartalne wyciągi z konta SJR, jak również każdorazowe zawiadomienia w przypadku przekazania środków pieniężnych dla klientów SJR, zawierające nazwę firmy, przekazaną kwotę oraz odpowiednio autoryzowane zatwierdzenie pomocy finansowej przez Komitet Zatwierdzający.
§  14. 
1. 
Propozycje dotyczące pomocy finansowej będą zawierały ocenę wpływu na środowisko naturalne i kwestie społeczne.
2. 
Komitet Zatwierdzający oceni negatywnie propozycje niosące ujemne skutki dla środowiska naturalnego lub uwarunkowań społecznych, które nie mogłyby zostać złagodzone poprzez wykorzystanie środków Funduszu Socjalnego.

Rozdział  III

Pomoc techniczna

§  15. 
1. 
Pomoc techniczna jest dostępna dla klientów SJR oraz innych klientów Banku wymagających restrukturyzacji.
2. 
W przypadku klientów SJR decyzja co do charakteru pomocy pozostaje w gestii Komitetu Zatwierdzającego SJR, z zastrzeżeniem § 16.
§  16. 
Jeżeli środki finansowe przeznaczone na jednorazową pomoc techniczną nie przekroczą 25.000 GBP, doradcy KHF mogą ją zatwierdzić, bez konieczności akceptacji Komitetu Zatwierdzającego, z zastrzeżeniem, że łączne środki zaakceptowane na pomoc techniczną w tym trybie nie przekroczą 250.000 GBP.
§  17. 
Pomoc techniczna będzie realizowana przez brytyjskie i polskie firmy konsultingowe, będące z reguły członkami panelu TAF, związane umowami z DFID.
§  18. 
1. 
Ani Bank, ani SJR nie mają prawa żądać od klientów SJR zapłaty za świadczoną pomoc techniczną, pochodzącą ze środków DFID, pomimo że w większości przypadków będzie się od klientów SJR oczekiwać uczestnictwa w kosztach związanych z zatrudnieniem firm konsultingowych.
2. 
Wszelkie wynagrodzenia i wydatki, po odliczeniu wkładu podmiotu-beneficjenta, wynikłe z realizacji pomocy technicznej, będą pokrywane przez DFID.

Rozdział  IV

Zespół KHF

§  19. 
1. 
Kontrakty doradców KHF wygasają 30 września 1998 r.
2. 
Przewiduje się, że DFID zaproponuje przedłużenie kontraktów, o których mowa w ust. 1, będzie to jednak uzależnione od oceny przez DFID postępu prac nad realizacją projektu FCRP.
§  20. 
Na zlecenie DFID Ambasada Brytyjska będzie w dalszym ciągu zatrudniała polskich pracowników zespołu KHF.
§  21. 
DFID pokryje koszty związane z działalnością członków zespołu KHF przy BGŻ S.A. w oparciu o warunki ich kontraktów.
§  22. 
Bank zapewni zespołowi KHF takie same warunki pracy jak własnym pracownikom i pokryje wszystkie koszty niżej wymienione:
1)
pomieszczenia biurowe, tak aby zespół KHF przy BGŻ S.A. dzielił biura z pracownikami SJR,
2)
linie telefoniczne i jedną linię faksową dla pracowników zespołu KHF przy BGŻ S.A.,
3)
sprzęt komputerowy z oprogramowaniem oraz niezbędne materiały biurowe i dostęp do usług pocztowych,
4)
koszty wspólnych podróży służbowych pracowników KHF i SJR na terytorium Polski, które będą organizowane przez pracowników SJR.

Rozdział  V

Specjalna Jednostka Restrukturyzacyjna

§  23. 
Bank dołoży wszelkich starań, aby pracownicy wybrani do pracy w Jednostce stanowili wysoko wykwalifikowaną kadrę.
§  24. 
1. 
W pierwszym etapie Bank będzie pokrywał koszty operacyjne funkcjonowania SJR.
2. 
W drugim etapie zasady funkcjonowania SJR będzie określać umowa spółki, która będzie zgodna z warunkami niniejszego listu intencyjnego.
§  25. 
Bank zamieści w umowie spółki postanowienia, że SJR nie dokona podziału kapitału ani zysku przed 31 grudnia 2001 r. oraz w okresie sześciu miesięcy po zamknięciu roku obrachunkowego, w którym spółka po raz pierwszy wygeneruje zysk netto i dodatnie operacyjne przepływy pieniężne.
§  26. 
Bank zobowiąże SJR do dostarczania DFID raportów kwartalnych (w formie uzgodnionej z doradcami KHF), w ciągu 30 dni po upływie danego kwartału, oraz zbadanych sprawozdań finansowych w ciągu 120 dni od zakończenia roku obrachunkowego utworzonej spółki.
§  27. 
DFID zastrzega sobie prawo wyznaczania własnych audytorów do wydzielonego prawnie SJR, natomiast Bank dołoży wszelkich starań, aby umożliwić przeprowadzenie audytu przez DFID.
§  28. 
Bank na żądanie DFID udostępni wyniki wszelkich audytów lub raportów SJR w przypadku niewłaściwego wykorzystania środków przeznaczonych na pomoc finansową.

Rozdział  VI

Warunki zaprzestania lub kontynuacji pomocy

§  29. 
DFID zastrzega sobie prawo do przerwania lub wstrzymania wypłaty funduszy przeznaczonych na finansowanie działań niezatwierdzonych pisemnie przez Komitet Zatwierdzający w następujących przypadkach:
1)
nabycia ponad 25% akcji Banku uprawniających do głosowania na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy przez podmiot kontrolowany przez obcy kapitał,
2)
nabycia ponad 50% akcji Banku przez inny podmiot lub fuzji BGŻ S.A. z innym podmiotem,
3)
likwidacji Banku,
4)
złamania przez Bank warunków niniejszego listu intencyjnego.
§  30. 
Każdy z punktów zawartych w § 29 dotyczy również prawnie wydzielonego SJR.
§  31. 
1. 
Bank powiadomi pisemnie DFID w przypadku zaistnienia sytuacji określonej w § 29 lub 30.
2. 
W przypadku zaistnienia sytuacji opisanej w § 29 lub 30, DFID, Bank i KHF wspólnie przeanalizują przyszłość FCRP i SJR, przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji.
§  32. 
Po pełnym wykorzystaniu środków na pomoc finansową DFID oraz Bank przeanalizują dotychczasową współpracę w zakresie działalności SJR i podejmą decyzję co do dalszej współpracy.

Warszawa, 5 grudnia 2000 r.

Sekretarz

Komitetu Integracji

Europejskiej

Jacek Saryusz-Wolski

Jego Ekscelencja

Pan John Macgregor

Ambasador

Zjednoczonego Królestwa

Wielkiej Brytanii

i Irlandii Północnej

w Warszawie

Ekscelencjo,

Mam zaszczyt potwierdzić odbiór listu z dnia 28 stycznia 2000 r. o następującej treści:

"BGŻ S.A. - Projekt restrukturyzacji finansowej i operacyjnej"

Mam zaszczyt poinformować Pana, iż Rząd Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej ma zamiar przekazać Rządowi Rzeczypospolitej Polskiej darowiznę w wysokości GBP 2.000.000 (dwa miliony funtów brytyjskich, wraz z narosłymi odsetkami ("Darowizna - Grant"), z Polskiego Funduszu Stabilizacyjnego, w ramach realizowanego przez Brytyjski Fundusz Know How projektu utworzenia funduszu restrukturyzacji i rozwoju "BGŻ S.A. - Projekt restrukturyzacji finansowej i operacyjnej" ("Projekt"), w Banku Gospodarki Żywnościowej S.A. ("BGŻ" lub "Bank").

Darowizna ma zostać wykorzystana na pomoc finansową dla przedsiębiorstw, zgodnie z postanowieniami rozdziału II załączonego listu intencyjnego (załącznik I) i treścią towarzyszących listów, stanowiących dwustronną zgodę na jego postanowienia, podpisanych przez Heather Drysdale w imieniu Brytyjskiego Funduszu Know How oraz byłego prezesa BGŻ.

HALS Fundusz Kapitałowy Sp. z o.o. ("Fundusz") jest spółką zależną Banku będącego jej 100% właścicielem, jest także samodzielnym podmiotem prawnym, pełniącym funkcje Specjalnej Jednostki Restrukturyzacyjnej, zgodnie z rozdziałem I § 2 listu intencyjnego. Zgodnie z warunkami tego listu, środki Darowizny mają być dostępne do grudnia 1999 r., jednakże pragnę poinformować, że intencją Rządu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej jest przedłużenie tego okresu do grudnia 2000 r., a następnie do grudnia 2001 r., pod warunkiem pozytywnej oceny działalności Funduszu przez Brytyjski Fundusz Know How w roku 2000.

Brytyjski Fundusz Know How udostępni dodatkowe środki na pomoc techniczną, fundusz socjalny oraz zespół KHF, zgodnie z zapisami listu intencyjnego. Te dodatkowe środki wystarczą na wsparcie proponowanych działań Funduszu w okresie, w którym dostępna będzie pomoc finansowa.

Darowizna nie będzie wykorzystana na pokrycie żadnych opłat importowych lub celnych ustanowionych przez Pański Rząd. Środki te nie będą użyte, chyba że mój Rząd zadecyduje inaczej, a także zgodnie z prawem polskim, na pokrycie żadnych innych ceł lub podatków, opłat lub podobnych kosztów nałożonych bezpośrednio lub pośrednio przez Pański Rząd lub przez jakikolwiek lokalny urząd publiczny w Polsce na dostarczone usługi.

Jeżeli zajdą jakiekolwiek zmiany, które, w opinii mojego Rządu, zakłócą w znacznym stopniu przebieg i wartość projektu, oba nasze Rządy skonsultują ze sobą czynności mające na celu rozwiązanie trudności oraz możliwe do podjęcia kroki. W przypadku takich zmian mój Rząd zastrzega sobie prawo do modyfikacji lub zakończenia finansowego udziału w projekcie.

Jeżeli ustalenia powyższe oraz wynikające z listu intencyjnego są do przyjęcia przez Rząd Polski, mam zaszczyt zaproponować, aby niniejsza nota i Pana odpowiedź na nią stanowiły dokument potwierdzający porozumienie pomiędzy naszymi dwoma Rządami w tej sprawie, które będzie obowiązywało od dnia Pańskiej odpowiedzi i będzie określane jako Nota 2000 r. dot. "BGŻ S.A. - Projekt restrukturyzacji finansowej i operacyjnej"."

Mam zaszczyt zakomunikować zgodę mego Rządu na powyższe, wraz z załączonym listem intencyjnym, a także przyjąć Pańską propozycję, aby przytoczony wyżej list oraz niniejsza odpowiedź stanowiły porozumienie pomiędzy naszymi dwoma Rządami, które wejdzie w życie w dniu dzisiejszym i będzie określane jako Wymiana listów (2000 r.), "BGŻ S.A. - Projekt restrukturyzacji finansowej i operacyjnej".

Korzystam z okazji, aby ponowić Waszej Ekscelencji wyrazy wysokiego poważania.

* Z dniem 29 stycznia 2002 r. termin dostępności Grantu został przedłużony do 30 czerwca 2002 r., zgodnie z Porozumieniem w sprawie zmiany zakresu obowiązywania przez przedłużenie okresu obowiązywania Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie bezzwrotnej, bilateralnej pomocy brytyjskiej dla Polski (Know How Fund): "BGŻ S.A. - Projekt restrukturyzacji finansowej i operacyjnej", zawartej dnia 5 grudnia 2000 r. w formie wymiany listów (M.P.03.21.318).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2003.21.316

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: W.Bryt. i Płn.Irl.-Polska. Umowa w sprawie bezzwrotnej, bilateralnej pomocy brytyjskiej dla Polski (Know How Fund): "BGŻ S.A. - Projekt restrukturyzacji finansowej i operacyjnej". Warszawa.2000.12.05.
Data aktu: 05/12/2000
Data ogłoszenia: 30/04/2003
Data wejścia w życie: 05/12/2000