Wszczęcie postępowania antydumpingowego przeglądowego w celu poddania przeglądowi dotychczasowych rezultatów stosowania ustanowionego cła antydumpingowego w związku z przywozem na polski obszar celny zapalniczek kieszonkowych gazowych jednorazowych lub kieszonkowych gazowych do wielokrotnego napełniania, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej lub z Tajwanu.

POSTANOWIENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 25 października 2000 r.
w sprawie wszczęcia postępowania antydumpingowego przeglądowego w celu poddania przeglądowi dotychczasowych rezultatów stosowania ustanowionego cła antydumpingowego w związku z przywozem na polski obszar celny zapalniczek kieszonkowych gazowych jednorazowych lub kieszonkowych gazowych do wielokrotnego napełniania, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej lub z Tajwanu.

Na podstawie art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów po cenach dumpingowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1028), zwanej dalej "ustawą", na wniosek firmy "Budzyńscy" Spółka Cywilna z Wąbrzeźna-Jarantowic postanawia się:
1.
Wszcząć postępowanie antydumpingowe przeglądowe w sprawie oceny:

- dotychczasowych rezultatów stosowania cła antydumpingowego, ustanowionego decyzją Ministra Gospodarki z dnia 26 października 1998 r. wprowadzającą cło antydumpingowe w związku z przywozem na polski obszar celny zapalniczek kieszonkowych gazowych jednorazowych, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, po cenie dumpingowej (Monitor Polski Nr 39, poz. 550), oraz

- zasadności zaprzestania stosowania przedmiotowego cła, w tym również cła antydumpingowego ustanowionego decyzją Ministra Gospodarki z dnia 17 sierpnia 2000 r. w sprawie nałożenia ostatecznego cła antydumpingowego w związku z przywozem na polski obszar celny zapalniczek kieszonkowych w celu obejścia cła antydumpingowego ustanowionego decyzją z dnia 26 października 1998 r. (Monitor Polski z 2000 r. Nr 25, poz. 525).

2.
Określić przy tym:

- okres badany w odniesieniu do dumpingu oraz szkody dla przemysłu krajowego: od 5 listopada 1998 r. do 5 listopada 2000 r. oraz

- termin składania informacji i opinii przez strony zainteresowane, mających znaczenie dla postępowania antydumpingowego przeglądowego: 30 dni od dnia ogłoszenia niniejszego postanowienia.

Nałożone decyzjami Ministra Gospodarki z dnia 26 października 1998 r. (Monitor Polski Nr 39, poz. 550) oraz z dnia 17 sierpnia 2000 r. (Monitor Polski Nr 25, poz. 525) cło antydumpingowe - na mocy art. 49 ust. 4 ustawy - stosuje się do czasu zakończenia postępowania przeglądowego.

Postanowienie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Uzasadnienie

Decyzjami Ministra Gospodarki: z dnia 26 października 1998 r. wprowadzającą cło antydumpingowe w związku z przywozem na polski obszar celny zapalniczek kieszonkowych gazowych jednorazowych, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, po cenie dumpingowej (Monitor Polski Nr 39, poz. 550) oraz z dnia 17 sierpnia 2000 r. w sprawie nałożenia ostatecznego cła antydumpingowego w związku z przywozem na polski obszar celny zapalniczek kieszonkowych w celu obejścia cła antydumpingowego ustanowionego decyzją z dnia 26 października 1998 r. (Monitor Polski z 2000 r. Nr 25, poz. 525) zostało nałożone cło antydumpingowe na zapalniczki kieszonkowe gazowe jednorazowe, klasyfikowane w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego według kodu PCN 9613 10 00 0, oraz na zapalniczki kieszonkowe gazowe do wielokrotnego napełniania, klasyfikowane w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego według kodu PCN 9613 20 90 0. Zawiadomieniami Ministra Gospodarki z dnia 20 lipca 2000 r. (Monitor Polski Nr 23, poz. 491) oraz z dnia 24 sierpnia 2000 r. (Monitor Polski Nr 25, poz. 536) poinformowano o zaprzestaniu stosowania przedmiotowego cła począwszy od dnia 6 listopada 2000 r. W ślad za powyższymi zawiadomieniami firma "Budzyńscy" S.C. złożyła w dniach 4 sierpnia 2000 r. oraz 28 sierpnia 2000 r. wnioski o wszczęcie postępowania antydumpingowego przeglądowego, obejmującego zarówno decyzję Ministra Gospodarki z dnia 26 października 1998 r., jak i decyzję Ministra Gospodarki z dnia 17 sierpnia 2000 r.

Według złożonych wniosków udział produkcji wnioskodawcy w produkcji krajowej przedmiotowych zapalniczek stanowił odpowiednio: przeszło 50% w 1998 r., 90% w 1999 r. oraz 90% w pierwszej połowie 2000 r., co spełnia warunek określony w art. 20 ustawy. Wniosek popiera firma Premet S.A. z Pieszyc, posiadająca następujące udziały w rynku: 49% w 1998 r., 6,4% w 1999 r. oraz 0,17% w pierwszej połowie 2000 r.

Jeżeli chodzi o zapalniczki jednorazowe, to po ustanowieniu cła z dniem 5 listopada 1998 r. na mocy decyzji z dnia 26 października 1998 r. ich przywóz z Chin ukształtował się w sposób następujący: 4 tys. sztuk w grudniu 1998 r., co w porównaniu z jedenastoma miesiącami 1998 r., w których przywóz wyniósł ok. 68,0 mln sztuk, oznaczało jego gwałtowny spadek, 1,0 mln sztuk w 1999 r. oraz 0,3 mln sztuk w pierwszej połowie 2000 r.

Ceny zapalniczek jednorazowych w przywozie z Chin wynosiły: w grudniu 1998 r. - 0,29 ECU/szt., podczas gdy średnia cena w okresie 11 miesięcy 1998 r. ukształtowała się na poziomie 0,03 ECU/szt.; w 1999 r. 0,17 EUR/szt. oraz w pierwszej połowie 2000 r. - 0,20 EUR/szt.

Wprowadzenie cła antydumpingowego na zapalniczki jednorazowe z Chin spowodowało zdecydowaną zmianę struktury przywozu przedmiotowego towaru, zarówno jeśli chodzi o rodzaj zapalniczek, jak i kierunki tego przywozu. Już od grudnia 1998 r. bowiem odnotowano znaczny wzrost importu zapalniczek do wielokrotnego napełniania pochodzenia chińskiego, jak również zapalniczek jednorazowych i do wielokrotnego napełniania pochodzenia chińskiego, deklarowanych jako pochodzące z Tajwanu.

Przywóz zapalniczek do wielokrotnego napełniania pochodzenia chińskiego był następujący: 0,00 sztuk w listopadzie 1998 r., 1,76 mln sztuk w grudniu 1998 r.; 67,0 mln sztuk w 1999 r. oraz 20,1 mln sztuk w pierwszej połowie 2000 r.

Ceny zapalniczek do wielokrotnego napełniania pochodzenia chińskiego kształtowały się następująco: w listopadzie 1998 r. - 1,19 ECU/szt., w grudniu 1998 r. - 0,04 ECU/szt., w 1999 r. - 0,04 EUR/szt., w pierwszej połowie 2000 r. - 0,05 EUR/szt.

Przywóz zapalniczek jednorazowych z Tajwanu wyniósł: 0,00 mln sztuk w listopadzie 1998 r., 0,04 mln sztuk w grudniu 1998 r.; 3,4 mln sztuk w 1999 r., 0,00 mln sztuk w pierwszej połowie 2000 r., natomiast do wielokrotnego napełniania - odpowiednio: 0,00 mln sztuk w 1998 r., 0,00 mln sztuk w 1999 r. oraz 0,00 mln sztuk w pierwszej połowie 2000 r. (przywozu nie było).

Ceny zapalniczek w przywozie z Tajwanu były następujące:

- zapalniczek jednorazowych: w listopadzie 1998 r. - 0,06 ECU/szt.; w grudniu 1998 r. - 0,05 ECU/szt.; w 1999 r. - 0,04 EUR/szt.; w pierwszej połowie 2000 r. - 0,24 EUR/szt.,

- zapalniczek do wielokrotnego napełniania: w 1998 r. - 0,51 ECU/szt., w 1999 r. - 2,64 EUR/szt.

Powyższe dane świadczą o przywozie po cenach dumpingowych zarówno zapalniczek do wielokrotnego napełniania z Chin, jak i obu typów zapalniczek z Tajwanu.

Udział zapalniczek pochodzenia chińskiego i tajwańskiego w imporcie ogółem (w ujęciu ilościowym) stanowił: 57,5% w 1998 r., 59,4% w 1999 r. oraz 51% w pierwszej połowie 2000 r. Udział w konsumpcji krajowej importowanych zapalniczek z Chin i Tajwanu wyniósł: 57,4% w 1998 r., 57,8% w 1999 r. oraz ok. 50% w pierwszej połowie 2000 r.

Poza przywozem zapalniczek z Chin oraz Tajwanu miał miejsce przywóz również zapalniczek jednorazowych z innych kierunków geograficznych. W okresie od stycznia 1998 r. do czerwca 2000 r. wyniósł on: 50,2 mln sztuk w 1998 r., 45,9 mln sztuk w 1999 r. oraz 19,5 mln sztuk w pierwszej połowie 2000 r. Ceny, po których przywóz ten był realizowany, ukształtowały się następująco: 0,14 ECU/szt. w 1998 r., 0,14 EUR/szt. w 1999 r. oraz 0,12 EUR/szt. w pierwszej połowie 2000 r.

Lawinowy napływ zapalniczek do wielokrotnego napełniania pochodzenia chińskiego na warunkach dumpingu, który de facto zastąpił przywóz zapalniczek jednorazowych po wprowadzeniu na nie cła antydumpingowego, świadczy o tym, że celem tego przywozu było obejście ustanowionego cła. Fakt ten został potwierdzony decyzją Ministra Gospodarki z dnia 17 sierpnia 2000 r. Olbrzymi przywóz zapalniczek do wielokrotnego napełniania z Chin spowodował znaczącą szkodę przemysłowi krajowemu.

Zgodnie z powyższymi danymi oraz z danymi dostarczonymi przez wnioskodawcę we wnioskach i firmę Premet S.A. istnieją uzasadnione przesłanki do stwierdzenia wyrządzenia szkody przemysłowi krajowemu przywozem zapalniczek po cenach dumpingowych. Świadczą o tym, m.in. następujące wskaźniki ekonomiczno-finansowe:

- minimalne wykorzystywanie mocy produkcyjnych, które wynosiło: 1,9% w 1998 r., 4,8% w 1999 r. oraz 1,8% w pierwszych 6 miesiącach 2000 r.,

- minimalny udział sprzedaży z produkcji krajowej w konsumpcji, tj. 1,0% w 1998 r., 2,6% w 1999 r. oraz 1,5% w pierwszej połowie 2000 r.,

- systematyczny spadek wskaźników ekonomiczno-finansowych, w tym stopy zysku netto ogółem w przypadku Premetu S.A., która wynosiła (minus) 28,9% w 1998 r., (minus) 22,4% w 1999 r. oraz (minus) 3,1% w pierwszej połowie 2000 r., oraz stopy zysku ze sprzedaży zapalniczek; w przypadku Premetu strata ta wyniosła: w 1998 r. - (minus) 350,5%; w 1999 r. - (minus) 303,2% oraz w pierwszej połowie 2000 r. - (minus) 53,1%. W przypadku firmy Budzyńscy S.C. strata ta wynosiła: w 1998 r. - (minus) 44,6%, w 1999 r. - (minus) 43% oraz w pierwszej połowie 2000 r. - (minus) 36%,

- poziom wynagrodzeń brutto na 1 zatrudnionego w produkcji zapalniczek w okresie 1998 r. - pierwsza połowa 2000 r. był blisko o połowę niższy od płac w podstawowych 5 działach gospodarki,

- ceny hurtowe wnioskodawcy postępowania kształtowały się na poziomie 0,06-0,07 EUR/szt. w okresie od stycznia 1998 r. do czerwca 2000 r.

W świetle danych zawartych we wnioskach nie budzi wątpliwości fakt, iż wyżej wymieniona szkoda została spowodowana znacznym ograniczeniem produkcji i sprzedaży zapalniczek produkowanych przez przemysł krajowy w wyniku wypierania produkcji krajowej przez dumpingowy import. W związku z powyższym niezbędne jest ustalenie, czy zaprzestanie stosowania ustanowionego cła antydumpingowego doprowadzi do utrzymania bądź powrotu dumpingu i w związku z tym wyrządzenia szkody przemysłowi krajowemu.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2000.35.718

Rodzaj: Postanowienie
Tytuł: Wszczęcie postępowania antydumpingowego przeglądowego w celu poddania przeglądowi dotychczasowych rezultatów stosowania ustanowionego cła antydumpingowego w związku z przywozem na polski obszar celny zapalniczek kieszonkowych gazowych jednorazowych lub kieszonkowych gazowych do wielokrotnego napełniania, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej lub z Tajwanu.
Data aktu: 25/10/2000
Data ogłoszenia: 06/11/2000
Data wejścia w życie: 06/11/2000