Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii.

POSTANOWIENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 11 września 2000 r.
w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii.

Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 1 oraz art. 14 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1029), zwanej dalej "ustawą", wszczyna się na wniosek:
-
Przędzalni Czesankowej POLANIL Spółka Akcyjna (ul. Dąbrowskiego 225/243, 93-231 Łódź),
-
ARELAN Spółka Akcyjna (ul. Rzgowska 17A, 93-008 Łódź),
-
Przędzalni Czesankowej INTERTEX Spółka Akcyjna (ul. Chemiczna 12, 41-200 Sosnowiec),

występujących na rzecz przemysłu krajowego, postępowanie ochronne w związku z domniemanym wyrządzeniem szkody przemysłowi krajowemu nadmiernym przywozem przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii, oznaczonej w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego w pozycji 5509:

Przędza (z wyłączeniem nici do szycia) z syntetycznych włókien ciętych, nie przeznaczona do sprzedaży detalicznej:

-
zawierająca w masie 85% lub więcej ciętych włókien akrylowych lub modakrylowych:
-
przędza pojedyncza, nie bielona lub bielona (PCN 5509 31 10 0),
-
przędza pojedyncza, pozostała (PCN 5509 31 90 0),
-
przędza nitkowana lub nitkowana wielokrotnie, nie bielona lub bielona (PCN 5509 32 10 0),
-
przędza nitkowana lub nitkowana wielokrotnie, pozostała (PCN 5509 32 90 0),
-
pozostała przędza z ciętych włókien akrylowych lub modakrylowych:
-
mieszana głównie lub wyłącznie z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, nie bielona lub bielona (PCN 5509 61 10 0),
-
mieszana głównie lub wyłącznie z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pozostała (PCN 5509 61 90 0).

Wnioskodawcy są producentami przędzy akrylowej, których udział w produkcji krajowej kształtował się w wysokości: 37,3% w 1996 r., 42,3% w 1997 r., 48,7% w 1998 r. i 78,7% w 1999 r.

Rumunia jest drugim po Litwie największym zagranicznym dostawcą przędzy o najniższej cenie wśród znaczących eksporterów przędzy akrylowej objętej wnioskiem. Import rumuńskiej przędzy akrylowej wzrastał systematycznie. W 1999 r. w stosunku do 1997 r. wzrost ten wyniósł 35,7%, a w stosunku do 1996 r. - 66%. Licząc w tonach, udział tego importu w wielkości przywozu ogółem przędzy akrylowej do Polski również wzrastał i stanowił odpowiednio w latach: 1996 - 13,7%, 1997 - 16,3%, 1998 - 22,6%, 1999 - 27,4%.

Relacja importu (w tonach) przędzy akrylowej z Rumunii do produkcji wnioskodawców również wykazuje tendencje wzrostową i wynosi: 20,6% w 1996 r., 28,1% w 1997 r., 37,5% w 1998 r. oraz 53,6% w 1999 r.

Z danych zawartych we wniosku wynika, że na rynku krajowym ceny przędzy akrylowej importowanej z Rumunii były niższe od cen przędzy polskiej - krajowego towaru podobnego. Średnie ceny z importu w stosunku do średnich cen wnioskodawców wynosiły bowiem: 96,8% w 1997 r., 88,5% w 1998 r. i 85,9% w 1999 r.

W latach 1997-1999 wielkość produkcji krajowej ogółem przędzy akrylowej spadła o 61,7%, a u wnioskodawców - o 28,7%. W 1999 r. w stosunku do roku 1998 spadek produkcji przedmiotowej przędzy wynosił odpowiednio 51,6% i 21,8%. Spadkowi produkcji krajowej towarzyszył spadek sprzedaży. W latach 1997-1999 wynosił on ogółem 60,8%, natomiast u wnioskodawców - 26,9%. Jednocześnie malało wykorzystanie mocy produkcyjnych wnioskodawców z 71,1% w 1997 r. do 65,1% w 1999 r., czemu towarzyszyła redukcja zatrudnienia w latach 1997-1999 o 21,5%.

Mając na uwadze powyższe, stwierdza się, iż import z Rumunii przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą nosi znamiona przywozu nadmiernego wyrządzającego szkodę przemysłowi krajowemu.

Strony zainteresowane powinny zgłosić swój udział w postępowaniu ochronnym nie później niż w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia niniejszego postanowienia i dostarczyć informacje oraz wyrazić opinie w ciągu 60 dni od dnia ogłoszenia postanowienia.

Postanowienie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Uzasadnienie

W dniu 26 czerwca 2000 r. złożony został kompletny wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną, oznaczonej kodem PCN 5509 31 10 0, PCN 5509 31 90 0, PCN 5509 32 10 0, PCN 5509 32 90 0, PCN 5509 61 10 0, PCN 5509 61 90 0. Wnioskodawcami postępowania są Przędzalnie Czesankowe: POLANIL Spółka Akcyjna, ARELAN Spółka Akcyjna i INTERTEX Spółka Akcyjna. Przędzalnia Czesankowa POLANIL Spółka Akcyjna upoważniona została przez pozostałych producentów do reprezentowania ich w postępowaniu.

Postępowanie ochronne przed nadmiernym przywozem przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą zostaje wszczęte na podstawie ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych. Przędza o wymienionych na wstępie kodach PCN znajduje się bowiem na liście towarów tekstylnych i odzieżowych, które w Polsce objęte są Porozumieniem TiO, co stanowi warunek stosowania powyższej ustawy (art. 1 ust. 4).

Udział wnioskodawców w produkcji krajowej wynosił 42,3% w 1997 r., 48,7% w 1998 r. i 78,7% w 1999 r., co oznacza, że spełniają warunek określony w art. 11 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Rumunia zajmuje drugie miejsce po Litwie pod względem wielkości dostaw wśród eksporterów przedmiotowej przędzy na rynek polski. Udział tego przywozu systematycznie wzrastał: w 1997 r. stanowił 16,3% przywozu ogółem przędzy do Polski, w 1998 r. - 22,6%, a w 1999 r. wzrósł do 27,4%. Ceny importowe przędzy z Rumunii były w całym badanym okresie jedne z najniższych, a w 1999 r. - najniższe w porównaniu z cenami importowanej przędzy z innych krajów. Biorąc pod uwagę wysokość średnich cen w imporcie przędzy akrylowej do Polski, w 1997 r. Rumunia zajmowała 6 miejsce, w 1998 r. już 2 miejsce, a w 1999 r. - 1 miejsce, to znaczy osiągnęła najniższe średnie ceny w imporcie przędzy akrylowej do Polski ze wszystkich krajów.

Z danych zawartych we wniosku wynika, że produkowana w kraju przędza z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą i przędza importowana są towarami podobnymi, zgodnie z art. 5 pkt 3 ustawy, a systematycznie zwiększający się udział importu z Rumunii w produkcji wnioskodawców wpływa na spadek sprzedaży polskiej przędzy na rynek, zwiększenie zapasów (o 30,7% w latach 1997-1999) oraz spadek produkcji krajowej przędzy. Mając ponadto na uwadze relatywnie niskie ceny przędzy importowanej z Rumunii, domniemywa się, że przywóz ten jest nadmierny i wyrządza poważną szkodę przemysłowi krajowemu.

Duży import przedmiotowej przędzy w latach 1997-1999 w znacznym stopniu przyczynił się do powstania poważnych zmian w sytuacji ekonomiczno-produkcyjnej u wszystkich krajowych producentów przędz. Nastąpiła upadłość lub likwidacja kilku krajowych przędzalni (Wrocławska Przędzalnia Czesankowa "WEL-TEX", Przędzalnia Czesankowa "WEŁNOPOL" S.A. w Częstochowie, "POLMERINO" S.A. w Łodzi, "ANILUX" w Jeleniej Górze), a kolejne zagrożone są upadłością.

W świetle powyższych argumentów Minister Gospodarki uznaje wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przedmiotowej przędzy za zasadny.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2000.28.587

Rodzaj: Postanowienie
Tytuł: Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii.
Data aktu: 11/09/2000
Data ogłoszenia: 26/09/2000
Data wejścia w życie: 11/10/2000