Ustanowienie ostatecznego środka ochronnego w postaci kontyngentu ilościowego na przywóz na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Republiki Litewskiej.

DECYZJA
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 12 lipca 2000 r.
w sprawie ustanowienia ostatecznego środka ochronnego w postaci kontyngentu ilościowego na przywóz na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Republiki Litewskiej.

Na podstawie art. 19 ust. 1-5 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1029), zwanej dalej "ustawą", oraz art. 27 Umowy o wolnym handlu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Litewską, sporządzonej w Warszawie dnia 27 czerwca 1996 r. (Dz. U. Nr 158, poz. 807) w związku z nadmiernym przywozem przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Republiki Litewskiej, oraz wyrządzeniem przez ten przywóz poważnej szkody, postanawia się, co następuje:
§  1. 1
Wprowadza się na okres trzech lat kontyngent ilościowy na przywóz na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Republiki Litewskiej, oznaczonej w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego w pozycji 5509. Kody PCN, wysokość kontyngentu wraz z podziałem na kwartały i okresy szczegółowo określa załącznik do decyzji.
§  2. 2
Rozdysponowanie kontyngentu na dany kwartał lub okres nastąpi według kolejności złożenia kompletnych wniosków.
§  3. 3
 
1.
Niewykorzystany kontyngent z danego kwartału lub okresu nie powiększa wielkości kontyngentu ustanowionego na kwartał lub okres następny, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Wielkość kontyngentu niewykorzystana w I kwartale 2002 r. powiększa wielkość kontyngentu ustanowionego na I okres o 100 ton.
§  4.
Maksymalna wielkość przywozu, na jaką udzielane będzie pozwolenie, wyniesie 25 ton.
§  5. 4
 
1.
Wnioski o przydział kontyngentu dla pozycji towarowych wymienionych w załączniku do niniejszej decyzji składa się na każdy kwartał lub okres oddzielnie.
2.
Wnioski o przydział kontyngentu ustanowionego na III kwartał 2000 r. składa się od dnia 5 sierpnia 2000 r.
3.
Wnioski o przydział kontyngentu ustanowionego od IV kwartału 2000 r. do I kwartału 2002 r. składa się na każdy kwartał oddzielnie, poczynając od 15 dnia miesiąca poprzedzającego dany kwartał.
4.
Wnioski o przydział kontyngentu ustanowionego na I okres składa się od dnia 22 kwietnia 2002 r.
5.
Wnioski o przydział kontyngentu na II okres składa się nie wcześniej niż 15 dnia miesiąca poprzedzającego ten okres.
§  6.
Na osoby dokonujące przywozu na polski obszar celny towarów wymienionych w załączniku do decyzji nakłada się obowiązek składania sprawozdań z wykorzystania pozwoleń.
§  7.
Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Uzasadnienie

Postępowanie zostało wszczęte w dniu 15 września 1999 r. na wniosek przędzalń czesankowych "POLANIL" S.A. w Łodzi, "ARELAN" S.A. w Łodzi, "ELANEX" S.A. w Częstochowie, "INTERTEX" S.A. w Sosnowcu oraz "WEL-TEX" we Wrocławiu, postanowieniem Ministra Gospodarki z dnia 23 sierpnia 1999 r. w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Republiki Litewskiej (Monitor Polski Nr 28, poz. 432).

W toku postępowania stwierdzono, że:

1. Nastąpił znaczący wzrost przywozu na polski obszar celny towarów objętych postępowaniem. Przywóz ten wynosił w 1996 r. 328,8 t, w 1997 r. 945,2 t, w 1998 r. 1.479,5 t, a w 1999 r. 1.359,8 t.

2. Nastąpił wzrost wielkości przywozu przędzy akrylowej z Republiki Litewskiej w stosunku do wielkości produkcji krajowej. W 1996 r. stosunek ten wynosił 3,5%, w 1997 r. 12,8%, a w 1998 r. 25,3%. Stosunek przywozu ww. przędzy do wielkości konsumpcji wynosił: w 1996 r. 2,3%, w 1997 r. 7,2%, w 1998 r. 14,2%.

3. Średnie ceny importowanej przędzy litewskiej w latach 1996-1999 wyrażają tendencję spadkową: w 1996 r. wynosiły 4,0 USD/kg, w 1997 r. 3,8 USD/kg, w 1998 r. 3,5 USD/kg, a w 1999 r. 3,3 USD/kg i są niższe od cen przędzy krajowej, które kształtowały się w tym samym okresie odpowiednio: 4,98 USD/kg, 4,4 USD/kg, 4,6 USD/kg, 3,9 USD/kg. W związku z powyższym wystąpił efekt tak zwanego podcięcia cenowego.

Na tej podstawie stwierdzono dynamiczny wzrost przywozu przedmiotowego towaru oraz że był on realizowany na warunkach powodujących podcięcie cenowe, co wypełnia jedną z przesłanek art. 27 Umowy o wolnym handlu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Litewską oraz art. 19 ust. 1 ustawy.

4. Rosnący przywóz przedmiotowych towarów z Republiki Litewskiej wyrządził przemysłowi krajowemu poważną szkodę. Ustalenie powyższe dokonane zostało, zgodnie z art. 17 ustawy oraz art. 27 Umowy o wolnym handlu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Litewską, na podstawie oceny:

- wielkości produkcji krajowej: w 1998 r. nastąpił spadek o 2.316 ton w stosunku do roku 1996. W latach 1998/1999 upadłość ogłosiły dwie przędzalnie czesankowe,

- stopnia wykorzystania zdolności produkcyjnych: w 1998 r. nastąpił spadek o 22,8% do 57,6%,

- wielkości sprzedaży: w 1998 r. wielkość sprzedaży spadła o 34,9% w porównaniu z 1996 r.,

- udziału w rynku produkcji krajowej: nastąpił spadek z 42,36% w roku 1996 do 37,58% w roku 1998,

- stopy zysku netto: odnotowano spadek z 0,83% w 1996 r. do -10,41% w roku 1998,

- wydajności pracy na 1 zatrudnionego (w kg/tys. zł): w 1998 r. nastąpił spadek wydajności o 1,56 w stosunku do roku 1996,

- stanu zatrudnienia: w 1998 r. zanotowano spadek o 633 osoby w porównaniu ze stanem zatrudnienia w 1996 r.,

- przepływów pieniężnych: w latach 1996-1998 nastąpił znaczący spadek środków pieniężnych z działalności operacyjnej,

- stopy zwrotu z zaangażowanego kapitału: wskaźniki stopy zwrotu z zaangażowanego kapitału były dodatnie w 1996 r., natomiast w 1998 r. osiągnęły wartości ujemne.

W świetle powyższych ustaleń stwierdzono, że import towaru objętego postępowaniem z Republiki Litewskiej był realizowany w tak zwiększonych ilościach (pkt 1 i 2 powyżej) oraz na takich warunkach (pkt 3 powyżej), że wyrządził przemysłowi krajowemu poważną szkodę (pkt 4 powyżej), co odpowiada przesłankom warunkującym ustanowienie środka ochronnego, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy oraz art. 27 Umowy o wolnym handlu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Litewską.

W celu przeciwdziałania skutkom nadmiernego przywozu towaru objętego postępowaniem, na podstawie art. 19 ust. 5 ustawy oraz art. 31 ust. 1, 3, 4a i 5 ww. Umowy o wolnym handlu, ustanowiono na okres trzech lat ostateczny środek ochronny w formie kontyngentu ilościowego. Kontyngent ten ustanowiono w wysokości: 1500 ton w pierwszym roku obowiązywania, tj. II półroczu 2000 r. i I półroczu 2001 r. Wysokość kontyngentu została ustalona stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy na poziomie wielkości przywozu tego towaru w okresie 12 miesięcy, kończącym się na 2 miesiące przed miesiącem, w którym zostały przeprowadzone konsultacje ze stroną litewską. Powyższy kontyngent oraz warunki jego liberalizacji odpowiadają również wymogom określonym w art. 31 ust. 5 Umowy o wolnym handlu. Zgodnie z art. 20 ust. 2 ustawy wielkość kontyngentu dla drugiego i trzeciego roku będzie wyższa o 6% w porównaniu z rokiem poprzednim.

W celu zapewnienia równomierności dostaw towaru objętego postępowaniem dla krajowych odbiorców kontyngent dzielony jest na kwartały, a jego rozdysponowanie odbywać się będzie zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami oraz o obrocie specjalnym (Dz. U. Nr 157, poz. 1026 oraz z 1999 r. Nr 55, poz. 587 i Nr 101, poz. 1178), tzn. według kolejności złożenia kompletnych wniosków.

ZAŁĄCZNIK  5

Kod PCN Wyszczególnienie Kontyngent ilościowy w tonach
w 2000r. w 2001 r. I kwartał 2002 r. I okres 1.04-31.12.2002 r II okres 1.01-30.06.2003 r.
5509 Przędza (z wyłączeniem nici do szycia) z syntetycznych włókien ciętych, nieprzeznaczona do sprzedaży detalicznej: 750 1.560 410 1.020 780
- Zawierająca w masie 85 % lub

więcej ciętych włókien

akrylowych lub modakrylowych:

5509 31 - - Przędza pojedyncza: po 375 po 390
5509 31 10 0 - - - Niebielona lub bielona w III i IV w kwartale
5509 31 90 0 - - - Pozostała kwartale
5509 32 - - Przędza nitkowana lub

nitkowana wielokrotnie:

5509 32 10 0 - - - Niebielona lub bielona
5509 32 90 0 - - - Pozostała
- Pozostała przędza z ciętych

włókien akrylowych i

modakrylowych:

5509 61 - - Mieszana głównie lub

wyłącznie z wełną lub cienką

sierścią zwierzęcą:

5509 61 10 0 - - - Niebielona lub bielona
5509 61 90 0 - - - Pozostała
1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 decyzji z dnia 29 marca 2002 r. (M.P.02.14.232) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 kwietnia 2002 r.
2 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji z dnia 29 marca 2002 r. (M.P.02.14.232) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 kwietnia 2002 r.
3 § 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 3 decyzji z dnia 29 marca 2002 r. (M.P.02.14.232) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 kwietnia 2002 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 2002 r. (Dz.U.02.223.1873) zmieniającego nin. decyzję z dniem 21 grudnia 2002 r.

4 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 4 decyzji z dnia 29 marca 2002 r. (M.P.02.14.232) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 kwietnia 2002 r.
5 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 5 decyzji z dnia 29 marca 2002 r. (M.P.02.14.232) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 kwietnia 2002 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2000.22.455

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Ustanowienie ostatecznego środka ochronnego w postaci kontyngentu ilościowego na przywóz na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Republiki Litewskiej.
Data aktu: 12/07/2000
Data ogłoszenia: 21/07/2000
Data wejścia w życie: 05/08/2000