Zamówienia rządowe na realizację zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki.

UCHWAŁA Nr 8
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 stycznia 1986 r.
w sprawie zamówień rządowych na realizację zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki.

W celu zapewnienia sprawnej realizacji zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki, niezbędnych dla gospodarki narodowej, Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Wprowadza się zamówienia rządowe na realizację zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki, a zwłaszcza zadań warunkujących postęp naukowo-techniczny i organizacyjny w gospodarce narodowej.
2.
Zamówienie rządowe na wykonanie zadania z zakresu rozwoju nauki i techniki, zwane dalej "zamówieniem rządowym", polega na powierzeniu przez właściwy organ zamawiający, wymieniony w § 4 ust. 1, realizacji tego zadania na podstawie umowy jednostce organizacyjnej określonej w § 5.
§  2.
1.
Przedmiotem zamówienia rządowego powinny być jednoznacznie sprecyzowane i ściśle powiązane z określonymi w centralnych planach rocznych celami społeczno-gospodarczymi zadania mające na celu wdrażanie i upowszechnianie wyników prac badawczo-rozwojowych, wynalazków i licencji, rokujących osiągnięcie przewidywanego rezultatu technicznego i ekonomicznego.
2.
Zamówieniami rządowymi należy obejmować w szczególności zadania o charakterze wdrożeniowym mające podstawowe znaczenie dla gospodarki narodowej.
3.
Zamówienia rządowe mogą obejmować zadania dotyczące nowych lub udoskonalonych wyrobów i usług, technologii i systemów organizacyjnych.
4.
W wypadkach szczególnie uzasadnionych zamówienia rządowe mogą obejmować także badania dotyczące przyszłościowych rozwiązań technicznych, organizacyjnych i ekonomicznych oraz ekspertyzy.
5.
Zamówienia rządowe mają charakter wieloletni, przy czym okres ich realizacji nie powinien przekraczać 5 lat.
§  3.
1.
Wykaz zadań objętych zamówieniami rządowymi z zakresu rozwoju nauki i techniki określa Przewodniczący Komitetu do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów na wniosek Ministra - Kierownika Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń.
2.
Przed przedstawieniem projektu wykazu zadań, o którym mowa w ust. 1, Przewodniczącemu Komitetu do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów Minister - Kierownik Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń uzgadnia go z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.
3.
Wykaz zadań, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się w projekcie centralnego planu rocznego z określeniem:
1)
celu gospodarczego lub społecznego, jakiemu ma służyć realizacja zadania,
2)
cyklu realizacji zadania oraz poszczególnych etapów realizacji i terminu ostatecznego zakończenia zadania,
3)
szacunkowych nakładów oraz efektów rzeczowych i ekonomicznych,
4)
organu zamawiającego wymienionego w § 4 ust. 1.
4.
Ustalenie ostatecznego wykazu zadań, o którym mowa w ust 1, następuje w centralnym planie rocznym.
5.
Ustanowienie w ciągu roku dodatkowego zadania objętego zamówieniem rządowym następuje w drodze zmiany centralnego planu rocznego.
§  4.
1.
Stroną zamawiającą przy zamówieniach rządowych są właściwe naczelne i centralne organy administracji państwowej, Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk lub inne jednostki organizacyjne, zwane dalej "organami zamawiającymi".
2.
Za realizację zadań określonych w § 3 ust. 4 odpowiada organ zamawiający.
§  5.
1.
Generalnym wykonawcą zamówienia rządowego, zwanym dalej "generalnym wykonawcą", powinna być jednostka gospodarki uspołecznionej posiadająca odpowiedni potencjał materialno-techniczny i kadrowy.
2.
Funkcja generalnego wykonawcy w zakresie koordynacji prac związanych z realizacją zamówienia rządowego może być powierzona zrzeszeniom przedsiębiorstw państwowych.
3.
W wypadkach szczególnych, gdy jednostka gospodarki uspołecznionej nie ma możliwości zrealizowania zamówienia rządowego lub gdy jest to uzasadnione korzystniejszymi warunkami wykonania zamówienia rządowego, generalnym wykonawcą może być jednostka gospodarki nie uspołecznionej.
§  6.
Strony w umowie generalnej określają wzajemne zobowiązania, terminy ich realizacji oraz sankcje za ich niewykonanie, wykonanie wadliwe lub nieterminowe.
§  7.
1.
Generalny wykonawca organizuje niezbędną współpracę ze strony odpowiednich jednostek organizacyjnych (zespołów) właściwych do rozwiązania poszczególnych etapów bądź elementów zamówienia rządowego i zawiera z nimi umowy szczegółowe.
2.
Do umów, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 5 ust. 1 i 3 oraz § 6.
§  8.
Umowy generalne i szczegółowe zawiera się w trybie i na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym i innych ustawach oraz przepisach szczególnych właściwych ze względu na podmiot lub przedmiot umowy.
§  9.
1.
W wypadkach uzasadnionych złożonością procesu realizacji zamówienia rządowego oraz koniecznością skonkretyzowania w późniejszych terminach warunków realizacji tego zamówienia organ zamawiający zawiera z generalnym wykonawcą umowę przedwstępną.
2.
Zawarcie umowy przedwstępnej stanowi dla generalnego wykonawcy podstawę do podjęcia niezbędnych prac przygotowawczych, a zwłaszcza do zawarcia umów z innymi jednostkami realizującymi zamówienie.
§  10.
1.
Zasady tworzenia preferencyjnych warunków realizacji zamówień rządowych z zakresu rozwoju nauki i techniki, dotyczących w szczególności finansowania, zaopatrzenia materiałowo-technicznego oraz korzystania z kredytów bankowych i ulg podatkowych, określają odrębne przepisy oraz ustalenia centralnych planów rocznych.
2.
Generalny wykonawca może przekazać część korzyści wynikających z preferencyjnych warunków, o których mowa w ust. 1, jednostkom realizującym zamówienia rządowe (podwykonawcom).
§  11.
1.
W razie niewykonania przez generalnego wykonawcę zadania objętego zamówieniem rządowym określonym w umowie generalnej bądź wykonania wadliwego lub nieterminowego, stosuje się sankcje określone w odrębnych przepisach.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do umów szczegółowych.
3.
W umowach o realizację zamówienia rządowego strony powinny przewidzieć, że w razie wykorzystania przez generalnego wykonawcę lub inne jednostki realizujące zamówienie rządowe otrzymanych na ten cel środków dewizowych niezgodnie z przeznaczeniem są oni obowiązani zwrócić te środki organowi zamawiającemu, a gdy nie jest to możliwe - zapłacić organowi zamawiającemu dziesięciokrotną ich wartość w złotych obiegowych, obliczoną według obowiązującego kursu.
§  12.
Minister - Kierownik Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń:
1)
sprawuje ogólną koordynację i kontrolę realizacji zamówień rządowych z zakresu rozwoju nauki i techniki,
2)
corocznie, w terminie do dnia 15 kwietnia - na podstawie danych przekazanych przez organy zamawiające oraz wyników własnych kontroli - przedstawia sprawozdanie Prezydium Komitetu do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów oraz Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów o przebiegu realizacji zamówień rządowych i uzyskiwanych efektach,
3)
przedstawia corocznie Radzie Ministrów informację o realizacji zamówień rządowych.
§  13.
Treść umów o realizację zamówień rządowych zawartych przed dniem wejścia w życie uchwały należy dostosować do przepisów uchwały.
§  14.
Traci moc uchwała nr 180 Rady Ministrów z dnia 12 grudnia 1983 r. w sprawie zamówień rządowych na realizację szczególnie ważnych zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki (Monitor Polski Nr 42, poz. 239).
§  15.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1986.6.37

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zamówienia rządowe na realizację zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki.
Data aktu: 24/01/1986
Data ogłoszenia: 11/03/1986
Data wejścia w życie: 11/03/1986