Zamówienia rządowe na realizację szczególnie ważnych zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki.

UCHWAŁA Nr 180
RADY MINISTRÓW
z dnia 12 grudnia 1983 r.
w sprawie zamówień rządowych na realizację szczególnie ważnych zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki.

W celu zapewnienia sprawnej realizacji szczególnie ważnych zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Wprowadza się zamówienia rządowe na realizację niektórych, szczególnie ważnych zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki, a zwłaszcza zadań warunkujących postęp naukowo-techniczny i organizacyjny w gospodarce narodowej.
2.
Zamówienie rządowe na zadanie z zakresu rozwoju nauki i techniki, zwane dalej "zamówieniem rządowym", polega na powierzaniu przez właściwy naczelny organ administracji państwowej jednostce organizacyjnej określonej w § 7 realizacji tego zadania na podstawie zawartej umowy.
3.
Zamówieniami rządowymi należy obejmować w szczególności pilne zadania mające kluczowe znaczenie dla poprawy stanu i dalszego rozwoju gospodarki narodowej, wykraczające poza sferę interesów bądź skalę możliwości finansowych poszczególnych przedsiębiorstw lub innych jednostek organizacyjnych.
4.
Zamówienia rządowe mogą dotyczyć również wybranych zadań badawczych warunkujących rozwój nauki.
§  2.
1.
Przedmiotem zamówienia rządowego powinno być rozwiązanie naukowo-techniczne określonego zadania, noszące znamiona postępu, stanowiące sprecyzowany - za pomocą odpowiednich parametrów technicznych i ekonomicznych - rezultat pracy badawczej wraz z jego wdrożeniem do praktyki gospodarczej, opanowaniem produkcji i osiągnięciem zdolności produkcyjnej, warunkującej uzyskanie zamierzonych efektów rzeczowych i ekonomicznych. Dotyczy to również przygotowań do zastosowania oraz wdrażania ważnych krajowych wynalazków.
2.
Przedmiotem zamówienia rządowego może być także wdrożenie lub upowszechnienie w odpowiedniej skali produkcyjnej rozwiązań powstałych w wyniku:
1)
zakończonej pracy badawczej,
2)
ważnego krajowego wynalazku,
3)
zakupionej licencji.
3.
W wypadkach szczególnych - uzasadnionych charakterem zadania - przedmiotem zamówienia rządowego może być tylko praca badawcza w rozumieniu przepisów w sprawie zasad finansowania prac badawczych.
§  3.
1.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów w porozumieniu z Ministrem Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, a w wypadku zadań dotyczących wynalazków - również z Prezesem Urzędu Patentowego PRL:
1)
ustala szczegółowe techniczno-ekonomiczne kryteria oraz zasady wyboru zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki, które mają być przedmiotem zamówień rządowych,
2)
ustala tryb składania wniosków w sprawie objęcia określonych zadań tymi zamówieniami,
3)
rozpatruje i selekcjonuje wnioski oraz przygotowuje wykaz zadań do zatwierdzenia przez Radę Ministrów.
2.
Wykaz zadań, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, zamieszcza się w narodowym planie społeczno-gospodarczym z określeniem celu gospodarczego bądź społecznego, jakiemu ma służyć realizacja zadania, a także terminu jego realizacji, szacunkowych nakładów oraz efektów rzeczowych i ekonomicznych.
3.
Ustalenia narodowego planu społeczno-gospodarczego dotyczące zakresu zadań, terminu ich zakończenia, nakładów i efektów są aktualizowane i konkretyzowane w centralnych planach rocznych.
§  4.
1.
Stroną zamawiającą przy zamówieniach rządowych są właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) lub inne wyznaczone w trybie ust. 4 jednostki organizacyjne, zwane dalej "organami zamawiającymi".
2.
W wypadkach, o których mowa w § 2 ust. 3, organem zamawiającym może być również Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk.
3.
Organy zamawiające kierują pracami nad przygotowaniem i realizacją zamówień rządowych.
4.
Organy zamawiające ustala Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów w porozumieniu z Ministrem Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki.
§  5.
1.
Po zatwierdzeniu wykazu zadań, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, organ zamawiający:
1)
opracowuje wymagane parametry techniczne i ekonomiczne oraz ogólny plan realizacji zadania stanowiącego przedmiot zamówienia rządowego,
2)
wybiera jednostkę organizacyjną, która ma zapewnić wykonanie zamówienia rządowego jako całości, zwaną dalej "generalnym wykonawcą",
3)
przygotowuje i zawiera z generalnym wykonawcą umowę o wykonanie zamówienia rządowego jako całości, zwaną dalej "umową generalną",
4)
współdziała z generalnym wykonawcą w wyborze podwykonawców, o których mowa w § 9 i 10.
2.
Przy ustalaniu wymagań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, organ zamawiający powinien zasięgać opinii przyszłych użytkowników, a także odpowiednich środowisk naukowych oraz stowarzyszeń naukowo-technicznych i społeczno-zawodowych.
3.
Organ zamawiający ponosi odpowiedzialność przed Radą Ministrów za sprecyzowanie wymagań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz za realizację zamówienia rządowego zgodnie z celem określonym w narodowym planie społeczno-gospodarczym lub centralnym planie rocznym.
§  6.
Wyboru generalnego wykonawcy dokonuje organ zamawiający na podstawie analizy zebranych ofert lub w wyniku konkursu.
§  7.
1.
Generalnym wykonawcą zamówienia rządowego powinno być przedsiębiorstwo państwowe należące do gałęzi produkcji właściwej z punktu widzenia przedmiotu zamówienia (rodzaju technologii bądź wyrobu), posiadające odpowiedni potencjał materialno-techniczny i kadrowy oraz inne warunki niezbędne do sprawnego wykonania zadania. Generalnym wykonawcą może być również przedsiębiorstwo mieszane lub jednostka spółdzielcza.
2.
W wypadkach uzasadnionych wysokim udziałem problematyki naukowo-badawczej w rozwiązywaniu zadania generalnym wykonawcą może być odpowiednia jednostka badawcza lub szkoła wyższa. Dotyczy to w szczególności wypadków, o których mowa w § 2 ust. 3.
§  8.
1.
W umowie generalnej generalny wykonawca zobowiązuje się do podjęcia i wykonania zamówienia rządowego określonego w § 2 zgodnie z wymaganiami § 5 ust. 1 pkt 1, organ zamawiający zaś - do zapewnienia wykonawcom tego zamówienia odpowiednio sprecyzowanych świadczeń i przywilejów, o których mowa w § 13-15, oraz preferencji w zakresie:
1)
uzyskiwania kredytów bankowych,
2)
ulg w podatku dochodowym,
3)
ulg dotyczących obciążeń na rzecz Państwowego Funduszu Aktywizacji Zawodowej.
2.
Rodzaj i wysokość preferencji, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, określają odrębne przepisy.
3.
Do umowy generalnej powinien być dołączony szczegółowy harmonogram realizacji zadania.
§  9.
Generalny wykonawca zapewnia sobie niezbędną współpracę ze strony odpowiednich jednostek organizacyjnych (zespołów) właściwych do rozwiązania poszczególnych etapów bądź elementów realizacji zamówienia rządowego, zwanych dalej "podwykonawcami", i zawiera z nimi stosowne umowy szczegółowe. Przepisy § 6 i 8 stosuje się odpowiednio.
§  10.
1.
Zawarcie umów, o których mowa w § 8 i 9, jest poprzedzone umową przedwstępną między stronami tych umów w celu określenia czynności przygotowawczych do zawarcia i realizacji umów, ustalenia istotnych ich postanowień, a zwłaszcza wymaganych parametrów technicznych i ekonomicznych, terminu zawarcia oraz jednostek, które będą współpracowały przy wykonaniu zadania.
2.
W umowie przedwstępnej biorą udział przyszli główni podwykonawcy zadania, a w szczególności jednostka badawcza, biuro projektów, biuro konstrukcyjne, jednostka wykonawstwa inwestycyjnego, jednostka uprawniona z patentu lub do patentu, dostawcy maszyn i urządzeń, najważniejsi kooperanci w procesie produkcji materialnej. W umowie przedwstępnej uczestniczą również główni nabywcy - użytkownicy uruchamianej produkcji.
3.
Zawarcie umowy przedwstępnej zobowiązuje strony do zawarcia przyrzeczonej umowy o wykonanie zadania.
4.
Podpisanie umowy przedwstępnej uprawnia generalnego wykonawcę do podjęcia niezbędnych prac przygotowawczych i organizacji wykonania zadania będącego przedmiotem przyrzeczonej umowy, a zwłaszcza do zawarcia umów z podwykonawcami.
§  11.
Postanowienia umów przedwstępnych oraz umów generalnych i szczegółowych, dotyczące świadczeń i przywilejów dla wykonawców zamówień rządowych, zgodne z zasadami zawartymi w § 13-15, oraz preferencji, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 1-3, z uwzględnieniem § 16, są wiążące również dla właściwych organów administracji państwowej bądź innych państwowych jednostek organizacyjnych, od których bezpośrednio zależy realizacja tych świadczeń, przywilejów i preferencji.
§  12.
1.
Umowy przedwstępne, generalne i szczegółowe o realizację zamówień rządowych zawiera się stosując Kodeks cywilny oraz inne ustawy i przepisy szczególne właściwe ze względu na podmiot lub przedmiot umowy.
2.
Umowa generalna i umowy szczegółowe powinny być zawarte w ciągu 60 dni od daty podpisania umowy przedwstępnej.
§  13.
1.
Zasady finansowania zamówień rządowych określają odrębne przepisy, a w szczególności przepisy normujące zasady finansowania prac badawczych oraz gospodarki finansowej jednostek badawczych i przedsiębiorstw państwowych.
2.
Organy zamawiające, po porozumieniu z Ministrem Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, zapewniają zamówieniom rządowym w pierwszej kolejności środki finansowe na ich realizację w ramach centralnie rozdzielanych środków przeznaczonych na rozwój nauki i techniki. Dotyczy to również wypadków, gdy zadania stanowiące przedmiot zamówień rządowych są częściami składowymi centralnie sterowanych programów (problemów) badawczo-rozwojowych.
3.
Wyniki prac badawczych sfinansowanych z centralnie rozdzielanych środków na rozwój nauki i techniki, wchodzące w zakres realizacji zamówień rządowych, są udostępniane generalnym wykonawcom tych zamówień nieodpłatnie. Zasady dysponowania wynikami prac badawczych podlegającymi ochronie określają przepisy prawa wynalazczego.
§  14.
W wypadkach i według zasad określonych w odrębnych przepisach na inwestycje tworzące bazę materialno-techniczną niezbędną do realizacji zamówień rządowych mogą być udzielane dotacje budżetowe na spłatę kredytów bankowych.
§  15.
1.
W zakresie zaopatrzenia materiałowo-technicznego do jednostek organizacyjnych uczestniczących w realizacji zamówień rządowych mają odpowiednie zastosowanie przepisy w sprawie zamówień rządowych na materiały i wyroby. W szczególności jednostki te korzystają z gwarantowanego zaopatrzenia w paliwa, surowce i materiały centralnie rozdzielane niezbędne do realizacji tych zamówień oraz z pierwszeństwa w dostawach materiałów nie rozdzielanych.
2.
Finansowanie importu niezbędnego do realizacji zamówień rządowych z państw zaliczonych do II obszaru płatniczego odbywa się według zasad ustalanych w centralnych planach rocznych, z tym że Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów przekazuje odpowiednim organom zamawiającym niezbędne do realizacji poszczególnych zamówień rządowych centralnie rozdzielane środki dewizowe.
3.
Organy zamawiające, w ramach przekazanych im kwot, o których mowa w ust. 2, zapewniają generalnemu wykonawcy środki dewizowe niezbędne do realizacji całości zamówienia rządowego. Wysokość środków dewizowych oraz zasady i tryb rozliczania się z ich wykorzystania określa umowa generalna.
4.
Przepisy ust. 1 i 3 stosuje się odpowiednio do podwykonawców i umów szczegółowych z nimi zawieranych.
§  16.
1.
Strony umów generalnych i szczegółowych ponoszą odpowiedzialność określoną w przepisach prawa i postanowieniach umów.
2.
Umowy powinny zawierać postanowienia o gwarancjach zabezpieczających interesy stron, wzajemnych zobowiązaniach niezbędnych do wykonania umowy i skutkach ich niewykonania lub nienależytego wykonania, a w szczególności ustalenia dotyczące kar i odszkodowań uzupełniających, określane każdorazowo w umowie bez względu na wysokość poniesionej szkody.
3.
Strony mogą w umowach ograniczyć odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy do odszkodowania za straty rzeczywiste nie obejmującego utraconych korzyści, które poszkodowany mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.
4.
W razie niewykonania przez generalnego wykonawcę lub zwłoki w wykonaniu zadania objętego zamówieniem rządowym i określonego w umowie, organ zamawiający w porozumieniu z właściwym organem pozbawia go ulg, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 i 3, chyba że niewykonanie zadania lub zwłoka w jego wykonaniu nastąpiła na skutek okoliczności spowodowanych przez organ zamawiający.
5.
Przepis ust. 4 w zakresie ulg, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 3, stosuje się odpowiednio do umów szczegółowych, z tym że z wnioskiem o wstrzymanie ulgi występuje generalny wykonawca.
6.
W umowach o realizację zamówień rządowych strony powinny przewidzieć, że w razie wykorzystania przez generalnego wykonawcę lub jego podwykonawców otrzymanych na ten cel środków dewizowych niezgodnie z przeznaczeniem są oni obowiązani zwrócić środki organowi zamawiającemu, a w braku możliwości zwrotu tych środków dewizowych - są obowiązani zapłacić organowi zamawiającemu 10-krotną ich wartość w złotych obiegowych, obliczoną według obowiązującego kursu.
§  17.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz Minister Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki:
1)
sprawują ogólną koordynację i nadzór nad realizacją zamówień rządowych,
2)
w okresach półrocznych - na podstawie danych przekazywanych im przez organy zamawiające oraz wyników własnych kontroli - informują Radę Ministrów i Sejm o przebiegu realizacji zamówień rządowych i o uzyskiwanych efektach.
§  18.
Uchwała ma zastosowanie również do zadań objętych listą zamówień rządowych określonych w narodowym planie społeczno-gospodarczym na lata 1983-1985, z tym że zasady realizacji zadań będących w toku należy dostosować do przepisów uchwały, dokonując także - za pomocą aneksów - odpowiednich zmian w zawartych już umowach.
§  19.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1984 r.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1983.42.239

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zamówienia rządowe na realizację szczególnie ważnych zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki.
Data aktu: 12/12/1983
Data ogłoszenia: 27/12/1983
Data wejścia w życie: 01/01/1984