Tymczasowe rozszerzenie niektórych uprawnień kierowców.

ZARZĄDZENIE
MINISTRÓW KOMUNIKACJI I SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 13 czerwca 1969 r.
w sprawie tymczasowego rozszerzenia niektórych uprawnień kierowców.

Na podstawie art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o bezpieczeństwie i porządku ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 53, poz. 295) i § 234 ust. 6 rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 20 lipca 1968 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 27, poz. 183) zarządza się, co następuje:
§  1.
Używane w niniejszym zarządzeniu określenie "prawo jazdy" oznacza prawo jazdy wydane na podstawie przepisów rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 1 października 1962 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz. U. z 1962 r. Nr 61, poz. 295, z 1965 r. Nr 19, poz. 128 i Nr 54, poz. 337 oraz z 1966 r. Nr 54, poz. 328), utrzymanych czasowo w mocy przepisami § 234 ust. 1 rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 20 lipca 1968 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 27, poz. 183).
§  2.
Okres 1 roku i 6 miesięcy praktyki zawodowej, wymaganej przepisami § 195 ust. 2 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 1 października 1962 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 61, poz. 295 z późniejszymi zmianami), skraca się do 1 roku dla wszystkich osób wykonujących zawód kierowcy i posiadających prawo jazdy kategorii III, a ubiegających się o prawo jazdy kategorii II.
§  3.
1.
Kierowcy, którzy posiadają prawo jazdy kategorii II, zatrudnieni w uspołecznionych przedsiębiorstwach wykonujących publiczny transport autobusowy lub dokonujących przewozu pracowników do pracy i z pracy własnymi autobusami - mogą uzyskać zezwolenie na kierowanie na drogach publicznych autobusami o liczbie miejsc siedzących powyżej 14, bez przyczepy.
2.
Zezwolenie (ust. 1) może otrzymać kierowca, który:
1)
ukończył 24 lata życia,
2)
posiada co najmniej 3 lata praktyki w prowadzeniu i obsłudze pojazdów samochodowych, w tym co najmniej 1 rok praktyki w prowadzeniu i obsłudze pojazdów ciężarowych,
3)
odbył w zakładzie pracy przeszkolenie w zakresie obsługi i eksploatacji autobusów oraz przeszkolenie w wymiarze co najmniej 10 godzin w zakresie kierowania autobusami określonymi w ust. 1 i złożył egzamin z umiejętności kierowania autobusami przed komisją egzaminacyjną, działającą przy właściwym do spraw komunikacji organie prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) lub powiatowej rady narodowej.
§  4.
1.
Kierowcy, którzy posiadają prawo jazdy kategorii III, zatrudnieni w jednostkach gospodarki uspołecznionej mogą uzyskać zezwolenie na kierowanie na drogach publicznych samochodami ciężarowymi o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 3,5 tony do 8 ton, bez przyczepy.
2.
Zezwolenie (ust. 1) może otrzymać kierowca, który:
1)
ukończył 21 lat życia; przepis ten nie dotyczy kierowców, o których mowa w pkt 2 lit. a),
2)
ukończył:
a)
zasadniczą szkołę zawodową kierowców samochodowych albo
b)
kurs w przyzakładowym ośrodku szkolenia kierowców lub w innym ośrodku uprawnionym przez organ do spraw komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) do prowadzenia tego rodzaju szkolenia,
3)
odbył w czasie szkolenia określonego w pkt 2 naukę kierowania pojazdami samochodowymi w wymiarze 51 godzin - w tym przeszkolenie w wymiarze co najmniej 21 godzin pod nadzorem instruktora w zakresie kierowania pojazdami samochodowymi o średniej ładowności w czasie ich eksploatacji - i złożył egzamin z umiejętności kierowania takimi pojazdami przed komisją egzaminacyjną, działającą przy właściwym do spraw komunikacji organie prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) lub powiatowej rady narodowej.
§  5.
1.
Zezwolenia określone w §§ 3 i 4 wydają, na wniosek zainteresowanego przedsiębiorstwa lub innej jednostki gospodarki uspołecznionej, organy do spraw komunikacji prezydiów powiatowych rad narodowych, rad narodowych miast stanowiących powiaty miejskie oraz miast wyłączonych z województw, właściwe ze względu na siedzibę jednostki składającej wniosek, na okres nie dłuższy niż jest potrzebny do odbycia przez kierowcę praktyki, niezbędnej do uzyskania prawa jazdy, uprawniającego do kierowania pojazdami wymienionymi w zezwoleniu, oraz do odbycia wymaganego przeszkolenia.
2.
Zezwolenie (ust. 1) jest ważne łącznie z prawem jazdy i tylko w okresie pracy kierowcy w przedsiębiorstwie lub w innej jednostce gospodarki uspołecznionej, na których wniosek zostało wydane.
3.
Wzór zezwolenia (ust. 1) określi Minister Komunikacji.
§  6.
Kierowcy, którzy posiadają co najmniej 3-letnią praktykę w kierowaniu samochodami z prawem jazdy kategorii III nie uprawniającym do zawodowego kierowania pojazdami, oraz osoby posiadające co najmniej 3 lata pracy w charakterze montera samochodowego w przedsiębiorstwie lub zakładzie transportu samochodowego mogą otrzymać prawo jazdy kategorii II po spełnieniu warunków przewidzianych w § 194 ust. 2 pkt 2, 3 i 4 rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 1 października 1962 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 61, poz. 295 z późniejszymi zmianami).
§  7.
Kierowca posiadający prawo jazdy kategorii III może kierować samochodami osobowymi i samochodami ciężarowymi o dopuszczalnym ciężarze całkowitym do 3,5 t również z przyczepą mieszkalną (campingową) o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 750 kg, jeżeli dopuszczalny ciężar całkowity tej przyczepy nie przekracza ciężaru własnego pojazdu samochodowego oraz jeżeli dopuszczalny ciężar całkowity złączonych pojazdów nie przekracza 3,5 t.
§  8.
Zarządzenie obowiązuje do dnia 31 grudnia 1970 r.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024