Zbywanie skasowanych pojazdów samochodowych i zużytych części samochodowych oraz wprowadzenie do obrotu części regenerowanych i naprawionych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 28 stycznia 1966 r.
w sprawie zbywania skasowanych pojazdów samochodowych i zużytych części samochodowych oraz wprowadzenia do obrotu części regenerowanych i naprawionych.

Na podstawie art. 1 i art. 3 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. z 1952 r. Nr 44, poz. 301 i z 1956 r. Nr 54, poz. 244) i § 1 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 14 grudnia 1956 r. w sprawie przekazania uprawnień do wydawania przepisów o gospodarowaniu pojazdami samochodowymi, częściami zamiennymi i ogumieniem do tych pojazdów oraz o normowaniu zużycia materiałów pędnych w eksploatacji i obsłudze pojazdów samochodowych (Monitor Polski z 1956 r. Nr 105, poz. 1209 i z 1961 r. Nr 80, poz. 334) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Skasowanymi pojazdami samochodowymi są pojazdy samochodowe skasowane w trybie przepisów w sprawie postępowania ze zbędnymi pojazdami samochodowymi nie wykorzystane w sposób dopuszczony tymi przepisami.
2.
Zużytymi częściami samochodowymi są części i podzespoły:
1)
wymontowane z pojazdu samochodowego w związku z jego naprawą, w celu zastąpienia sprawnymi częściami lub podzespołami;
2)
pochodzące z rozbiórki skasowanych pojazdów samochodowych.
§  2.
1.
Przepisy zarządzenia dotyczą zużytych części samochodowych podlegających regeneracji i naprawie oraz skasowanych pojazdów samochodowych zawierających takie części.
2.
Szczegółowy wykaz części samochodowych podlegających regeneracji i naprawie ustali Zjednoczenie Zaplecza Technicznego Motoryzacji. W miarę potrzeby wykaz powinien być aktualizowany.
3.
Wykaz oraz wprowadzane w nim zmiany powinny być ogłaszane w biuletynach informacyjnych Zjednoczenia Zaplecza Technicznego Motoryzacji, Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego i Centrali Techniczno-Handlowej "Motozbyt". Zaleca się ogłaszanie wykazu i wprowadzanych w nim zmian także w biuletynie informacyjnym Krajowego Związku Spółdzielni Transportu.
4.
Szczegółowy wykaz, o którym mowa w ust. 2 i 3, zwany jest w dalszym ciągu "wykazem części samochodowych".
§  3.
Skasowane pojazdy samochodowe marek i typów nie wymienionych w wykazie części samochodowych oraz zużyte części samochodowe, nie wymienione w tym wykazie, jednostka gospodarki uspołecznionej zbywa upoważnionej składnicy złomu, zgodnie z przepisami o zbywaniu odpadków użytkowych, według cen złomu metali.

Rozdział  2.

Zasady zbywania skasowanych pojazdów samochodowych i zużytych części samochodowych.

§  4.
1.
Jednostka gospodarki uspołecznionej, posiadająca skasowany pojazd samochodowy marki i typu wymienionego w wykazie części samochodowych, obowiązana jest zgłosić go do sprzedaży w najbliższym punkcie skupu skasowanych pojazdów samochodowych (§ 6 ust. 1), który zakupi zgłoszony pojazd lub w uzasadnionych wypadkach zrezygnuje z zakupu.
2.
Jeżeli punkt skupu skasowanych pojazdów samochodowych zrezygnuje z kupna albo w terminie jednego miesiąca od dnia zgłoszenia skasowanego pojazdu samochodowego nie zakupi tego pojazdu, jednostka gospodarki uspołecznionej, posiadająca pojazd, zbywa go w sposób określony w § 3.
3.
Zbywanie skasowanych pojazdów samochodowych zgodnie z przepisami ust. 1 odbywa się według cen żelastwa użytkowego.
§  5.
1.
Jednostka gospodarki uspołecznionej, posiadająca zużyte części samochodowe, wymienione w wykazie części samochodowych, obowiązana jest sprzedać je w najbliższym punkcie skupu zużytych części samochodowych (§ 6 ust. 2), dokonującym skupu części pojazdów samochodowych danej marki i typu; przepis ten nie dotyczy części samochodowych posiadających wyraźne cechy uniemożliwiające regenerację lub naprawę (np. złamane).
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy jednostek gospodarki uspołecznionej, które:
1)
wykonują we własnym zakresie regenerację i naprawę części samochodowych pojazdów przez siebie eksploatowanych;
2)
zlecają bezpośrednio określonym w § 6 ust. 2 pkt 1 zakładom regenerację i naprawę posiadanych zużytych części samochodowych.
3.
Za dostarczone do punktu skupu zużyte części samochodowe jednostki gospodarki uspołecznionej otrzymują należność według cen złomu metali.
§  6.
1.
Punktami skupu skasowanych pojazdów samochodowych są zakłady (warsztaty) naprawy samochodów (ust. 3).
2.
Punktami skupu zużytych części samochodowych są:
1)
zakłady wykonujące regenerację i naprawę części samochodowych;
2)
placówki hurtowej i detalicznej sprzedaży części samochodowych, podległe:
a)
Zjednoczeniu Zaplecza Technicznego Motoryzacji,
b)
Centrali Techniczno-Handlowej "Motozbyt",
c)
Krajowemu Związkowi Spółdzielni Transportu;
3)
resortowe składnice części samochodowych.
3.
Szczegółowy wykaz punktów skupu, o których mowa w ust. 1 i 2, z określeniem marek i typów pojazdów samochodowych oraz asortyment części samochodowych, skupowanych przez te punkty, zostanie ustalony przez Zjednoczenie Zaplecza Technicznego Motoryzacji w porozumieniu z jednostkami nadrzędnymi punktów skupu i ogłoszony w sposób określony w § 2 ust. 3.
§  7.
1.
Punkty skupu określone w § 6 ust. 2 pkt 2 i 3 dostarczają nabyte części samochodowe zakładom wykonującym regenerację i naprawę części samochodowych, wskazanym przez Zjednoczenie Zaplecza Technicznego Motoryzacji, które obowiązane są przyjąć dostarczone części. Zakłady ta kwalifikują otrzymane części jako nadające się:
1)
do regeneracji lub naprawy;
2)
na złom.
2.
Warunki techniczne kwalifikowania części samochodowych (ust. 1) ustali Zjednoczenie Zaplecza Technicznego Motoryzacji.
3.
Za dostarczone zakładom, określonym w ust. 1, zużyte części samochodowe punkty skupu otrzymują należność według cen złomu metali, powiększonych o narzut w wysokości określonej przez Państwową Komisję Cen.
4.
Zakłady określone w ust. 1 sprzedają regenerowane i naprawione części samochodowe placówkom hurtowej i detalicznej sprzedaży:
1)
określonym w § 6 ust. 2 pkt 2 i 3 oraz
2)
podległym Zjednoczeniu Przemysłu Motoryzacyjnego

– według cen ustalonych przez Państwową Komisję Cen.

Rozdział  3.

Zasady wprowadzenia do obrotu regenerowanych i naprawionych części samochodowych.

§  8.
1.
Wprowadza się do obrotu w hurcie i detalu regenerowane i naprawione części samochodowe.
2.
Wprowadzone do obrotu regenerowane i naprawione części samochodowe powinny odpowiadać obowiązującym warunkom technicznym oraz posiadać cechy odróżniające je od części nowych.
3.
Na regenerowane i naprawione części samochodowe, wprowadzone do obrotu, zakłady wykonujące regenerację i naprawę udzielać będą gwarancji w zakresie określonym przez Zjednoczenie Zaplecza Technicznego Motoryzacji.
§  9.
Sprzedaż regenerowanych i naprawionych części samochodowych będzie prowadzona przez placówki hurtowej i detalicznej sprzedaży części samochodowych (§ 7 ust. 4) po cenach ustalonych przez Państwową Komisję Cen.

Rozdział  4.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  10.
1.
W razie przejściowych trudności w zaopatrzeniu rynku w części wymienione w wykazie części samochodowych może być wprowadzony obowiązek dostarczenia przez jednostki gospodarki uspołecznionej zużytej części samochodowej przed nabyciem takiej części nowej. Za dostarczone zużyte części samochodowe jednostka otrzymuje należność według cen złomu metali.
2.
Obowiązek dostarczenia części zużytych (ust. 1) mogą, za zgodą Ministerstwa Komunikacji, wprowadzić:
1)
Zjednoczenie Przemysłu Motoryzacyjnego - w odniesieniu do części pojazdów samochodowych produkcji krajowej;
2)
Zjednoczenie Zaplecza Technicznego Motoryzacji - w odniesieniu do części samochodowych pochodzących z importu.
3.
Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do jednostek podległych Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, Instytutu Geodezji i Kartografii oraz przedsiębiorstw podległych tym ministrom.
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1966.4.33

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zbywanie skasowanych pojazdów samochodowych i zużytych części samochodowych oraz wprowadzenie do obrotu części regenerowanych i naprawionych.
Data aktu: 28/01/1966
Data ogłoszenia: 11/02/1966
Data wejścia w życie: 11/02/1966