Tryb postępowania przy uznawaniu gospodarstw rolnych za wspólnie lub odrębnie prowadzone dla celów wymiaru podatku gruntowego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 20 maja 1960 r.
w sprawie trybu postępowania przy uznawaniu gospodarstw rolnych za wspólnie lub odrębnie prowadzone dla celów wymiaru podatku gruntowego.

Na podstawie art. 2 ust. 3 pkt 1 dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1957 r. Nr 7, poz. 25) i art. 3 ust. 1 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. z 1950 r. Nr 49, poz. 452 i z 1959 r. Nr 11, poz. 61) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zmiany w stanie władania gruntami wpisane do ewidencji gruntów na podstawie przepisów rozporządzenia Ministrów Rolnictwa i Gospodarki Komunalnej z dnia 28 czerwca 1955 r. w sprawie trybu postępowania przy zgłaszaniu i dokonywaniu zmian w danych objętych ewidencją gruntów i budynków (Dz. U. Nr 27, poz. 159) nie mają wpływu na ustalenie wymiaru podatku gruntowego, jeżeli mimo dokonania tych zmian zgodnie z przepisami prawa i wykazania gruntów w ewidencji jako oddzielnych jednostek rejestrowych grunty te objęte są wspólną gospodarką.
§  2.
1.
Za wspólną gospodarkę uważa się gospodarkę rolną, której sposób prowadzenia wskazuje na to, iż stanowi ona jedną całość gospodarczą, w szczególności wskutek dokonywania wspólnych zbiorów oraz zaspokajania wspólnych potrzeb z przychodów osiągniętych z gospodarstwa jako całości. Jeżeli grunty stanowią własność (współwłasność) małżonków, ich dzieci oraz krewnych lub powinowatych i na tych gruntach prowadzona jest gospodarka rolna przez jedną z tych osób, przyjmuje się, że grunty te objęte są wspólną gospodarką, bez względu na to, czy osoby te pozostają we wspólnym gospodarstwie domowym z osobą prowadzącą gospodarkę rolną.
2.
Jeżeli nabycie części gruntów przez krewnego podatnika nastąpiło w drodze kupna lub darowizny, zawartych w formie prawem przewidzianej, część gruntów nabytych przez krewnego uznaje się za odrębny przedmiot opodatkowania wówczas, gdy takie nabycie pozostaje w szczególności w związku z zawarciem przez krewnego małżeństwa i krewny ten prowadzi odrębne gospodarstwo domowe i sam gospodaruje na części nabytej; wspólne używanie budynków mieszkalnych i zabudowań gospodarczych nie stanowi przeszkody do uznania gruntów podatnika i jego krewnego za dwa odrębne przedmioty opodatkowania.
3.
Jeżeli nabycie części gruntów przez krewnego podatnika nastąpiło w drodze dziedziczenia i dział gruntów nastąpił w formie prawem przewidzianej, część gruntów nabytych przez krewnego uznaje się za odrębny przedmiot opodatkowania wówczas, gdy krewny prowadzi odrębne gospodarstwo domowe i sam gospodaruje na części nabytej bądź oddaje ją do gospodarowania osobie trzeciej nie będącej jego krewnym lub powinowatym i nie pozostającej z nim we wspólnym gospodarstwie domowym; wspólne używanie budynków mieszkalnych i zabudowań gospodarczych nie stanowi przeszkody do uznania gruntów poszczególnych spadkobierców za odrębne przedmioty opodatkowania.
4.
Jeżeli nabycie gruntów nastąpiło w drodze dziedziczenia, lecz dział gruntów wchodzących w skład spadku nie został jeszcze dokonany w formie prawem przewidzianej, wówczas przedmiotem opodatkowania jest ogólny obszar gruntów wchodzących w skład spadku. Jeżeli spadkobiercy oprócz udziału w spadku, w którego skład wchodzi gospodarstwo rolne, posiadają własne gospodarstwa rolne, a zachodzą przypadki określone w ust. 1, wówczas gospodarstwo spadkowe oraz gospodarstwa własne spadkobierców stanowią jeden przedmiot opodatkowania. Jeżeli natomiast spadkobiercy oprócz udziału w spadku, w którego skład wchodzi gospodarstwo rolne, posiadają własne gospodarstwa rolne, na których po otwarciu spadku prowadzą odrębną gospodarkę, wówczas odrębnym przedmiotem opodatkowania jest gospodarstwo rolne wchodzące w skład spadku i odrębnymi – gospodarstwa rolne, stanowiące własność spadkobierców.
§  3.
1.
Decyzje co do tego, czy na gruntach prowadzona jest wspólna gospodarka (§ 2 ust. 1) bądź odrębna gospodarka (§ 2 ust. 2, 3 i 4 zdanie trzecie), wydaje wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej na wniosek komisji (ust. 2), chyba że prezydium powiatowej rady narodowej zastrzeże decyzje do kolegialnego rozpatrzenia.
2.
W skład komisji (ust. 1) wchodzą:
1)
jako przewodniczący – kierownik wydziału finansowego lub jego zastępca oraz
2)
jako członkowie:
a)
przedstawiciele wydziału skupu oraz wydziału rolnictwa i leśnictwa prezydium powiatowej rady narodowej,
b)
sekretarz gromadzki oraz sołtys z danej wsi.
3.
Przed wydaniem opinii komisja (ust. 2) zasięga opinii komisji budżetowo-finansowej i komisji rolnej gromadzkiej rady narodowej (miejskiej rady narodowej lub rady narodowej osiedla). W razie potrzeby komisja bada stan faktyczny na gruncie.
4. 1
W razie ujawnienia w danym roku podatkowym gruntów ukrytych przed opodatkowaniem lub fikcyjnego rozdrobnienia (podziału) gospodarstwa rolnego, dokonuje się korekty wymiaru podatku gruntowego za okres niewłaściwego opodatkowania, najwyżej za trzy lata wstecz (art. 141 dekretu o postępowaniu podatkowym). Organ finansowy I instancji może jednak częściowo zaniechać korekty wymiaru podatku gruntowego i dokonać jej tylko za rok, w którym zostały ujawnione wspomniane okoliczności, w przypadkach, gdy ważne względy gospodarcze lub szczególne okoliczności sprawy tego wymagają.
§  4.
1.
Zgłoszenia zmian we władaniu gruntami, dotyczące zarówno podziału, jak i połączenia (kumulacji) gruntów dla celów wymiaru podatku gruntowego, nie rozpatrzone w dniu wejścia w życie niniejszego zarządzenia, podlegają załatwieniu w trybie tego zarządzenia.
2. 2
Decyzje w sprawie zmian we władaniu gruntami, wydane na podstawie przepisów §§ 2 i 3 zarządzenia Ministrów Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej, Finansów i Skupu z dnia 31 października 1956 r. w sprawie wprowadzenia do ewidencji gruntów zmian we władaniu gruntami oraz ustalania w związku z tymi zmianami wymiaru podatku gruntowego i obowiązkowych dostaw (Monitor Polski Nr 95, poz. 1052), uwzględnia się przy wymiarze podatku gruntowego do czasu przedłożenia przez zainteresowane strony dokumentów urzędowych, uzasadniających dokonanie zmian, w szczególności aktów notarialnych, prawomocnych orzeczeń sądowych itp., nie dłużej jednak niż w terminie do dnia 31 grudnia 1967 r. Po upływie tego okresu, w razie nieprzedłożenia wymienionych dokumentów, miarodajne dla wymiaru podatku gruntowego będą dane objęte ewidencją gruntów według stanu zapisów przed wydaniem wymienionych decyzji.
§  5.
1.
Podania (odwołania, skargi, zażalenia), w których podatnicy domagają się obniżenia podatku gruntowego z tego powodu, że bądź nastąpiły zmiany w osobach władających gruntami, bądź obszar, rodzaj użytków i klasy gruntów, przyjęte do wymiaru podatku gruntowego, nie odpowiadają stanowi faktycznemu i są niezgodne z danymi objętymi ewidencją gruntów i budynków, powinny być – przed ich rozpatrzeniem przez wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej – kierowane do wydziału rolnictwa i leśnictwa tegoż prezydium celem wydania decyzji w sprawie zgłoszonych zmian.
2.
Jeżeli w podaniach, o których mowa w ust. 1, podatnicy proszą o odroczenie płatności odpowiedniej części podatku, odroczenie płatności może nastąpić po uprzednim pozytywnym zaopiniowaniu sprawy przez wydział rolnictwa i leśnictwa. Decyzja w sprawie odroczenia płatności stanowi podstawę do odpowiedniego zawieszenia postępowania egzekucyjnego.
§  6.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu mowa jest o prezydium powiatowej rady narodowej i jego organach, należy przez to rozumieć również prezydium rady narodowej miasta stanowiącego powiat i prezydium rady narodowej miasta wyłączonego z województwa oraz ich organy.
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 3 ust. 4 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 16 października 1961 r. (M.P.61.83.347) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 2 listopada 1961 r.
2 § 4 ust. 2:

- zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 9 czerwca 1962 r. (M.P.62.49.241) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 czerwca 1962 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 23 grudnia 1963 r. (M.P.63.97.458) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 grudnia 1963 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 22 października 1965 r. (M.P.65.69.399) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 grudnia 1965 r.

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024