Rewizja dokumentacji projektowo-kosztorysowej.

UCHWAŁA NR 174
RADY MINISTRÓW
z dnia 12 maja 1959 r.
w sprawie rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej.

W celu obniżenia kosztów inwestycji, zwiększenia ich efektywności i przyspieszenia terminu oddania ich do użytku, Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Zobowiązuje się ministrów (kierowników centralnych urzędów) oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (prezydia miejskich rad narodowych miast wyłączonych z województw), a w zakresie inwestycji imiennie określonych przez Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Komisję Planowania do przeprowadzenia rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji nowo rozpoczynanych, jak i będących w toku realizacji.
2.
Ministrowie (kierownicy centralnych urzędów) oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (prezydia miejskich rad narodowych miast wyłączonych z województw) mogą zlecać wykonanie obowiązku określonego w ust. 1 podległym organom, zjednoczeniom oraz przedsiębiorstwom.
3.
Rewizja, o której mowa w ust. 1, powinna polegać na krytycznym przeanalizowaniu niezbędności realizacji wszystkich przewidzianych w dokumentacji obiektów i robót, prawidłowości przyjętych rozwiązań technicznych, ekonomicznych i organizacyjnych. Należy w szczególności wyeliminować przerosty w zakresie maszyn i urządzeń, kubatury i powierzchni pomieszczeń produkcyjnych i pomocniczych, rozwiązań konstrukcyjnych, architektonicznych i innych, niewłaściwie zastosowanych materiałów budowlanych, liczby zatrudnionych i związanych z tym wielkości budownictwa socjalnego. W szczególności należy przeanalizować prawidłowość harmonogramu realizacji inwestycji i oddawania do użytku poszczególnych obiektów w kierunku skrócenia czasu budowy i zsynchronizowania terminów oddawania do użytku poszczególnych obiektów współzależnych.

W rezultacie przeprowadzonej rewizji należy dążyć do uzyskania poważnego zmniejszenia zakresu inwestycji i nakładów inwestycyjnych niezbędnych do uzyskania tych samych efektów produkcyjnych i usługowych, zmniejszenia ilości maszyn i urządzeń i ograniczenia importu, zwiększenia zdolności produkcyjnych zakładów i obiektów objętych rozpatrywaną dokumentacją projektowo-kosztorysową, przyspieszenia realizacji inwestycji oraz zmniejszenia kosztów eksploatacyjnych projektowanych zakładów.

Środki wygospodarowane w wyniku rewizji pozostają w ramach przydzielonego ogólnego limitu w dyspozycji właściwego ministra (kierownika urzędu centralnego) lub przewodniczącego prezydium wojewódzkiej rady narodowej (przewodniczącego prezydium miejskiej rady narodowej miasta wyłączonego z województwa). Określone wyżej środki powinny być przeznaczone na przyspieszenie realizacji inwestycji.

4.
Zmiany dokumentacji projektowo-kosztorysowej, powstałe w wyniku rewizji, należy przeprowadzić w ten sposób, aby nie nastąpiło opóźnienie oddania do użytku gotowych obiektów, oddziałów lub zakładów.
5.
Rewizja dokumentacji projektowo-kosztorysowej powinna być dokonywana przy udziale przedstawicieli zainteresowanych biur projektów, przedsiębiorstw wykonawczych i banków finansujących inwestycję oraz prezydium wojewódzkiej rady narodowej (miejskiej rady narodowej miasta wyłączonego z województwa), na której terenie jest lub ma być realizowana rozpatrywana inwestycja.
§  2.
1.
Obowiązek przeprowadzenia rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej nie dotyczy:
1)
w zakresie inwestycji scentralizowanych:
a)
dokumentacji obiektów stanowiących część zakładu lub innego kompleksu, kontynuowanych z lat ubiegłych, których realizacja jest przewidziana do końca 1959 r.,
b)
dokumentacji zatwierdzonej po dniu 1 października 1958 r.;
2)
w zakresie inwestycji zdecentralizowanych - dokumentacji obiektów, których zakończenie realizacji jest przewidziane do dnia 30 września 1959 r.
2.
Ministrowie (kierownicy centralnych urzędów) oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (prezydia miejskich rad narodowych miast wyłączonych z województw) mogą w uzasadnionych przypadkach zwolnić podległe jednostki od obowiązku przeprowadzenia rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej niektórych inwestycji.
§  3.
Rewizję dokumentacji, o której mowa w § 1, należy zakończyć dla inwestycji scentralizowanych i zdecentralizowanych:

- I etap obejmujący inwestycje realizowane w latach 1959 i 1960 - w terminie do dnia 30 września 1959 r.,

- II etap obejmujący inwestycje przewidziane do realizacji w roku 1961 i latach następnych - w terminie do dnia 30 listopada 1959 r.

§  4.
Zobowiązuje się Ministra Finansów do ustalenia zadań banków finansujących inwestycje, a Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - zadań przedsiębiorstw wykonawczych w związku z ich uczestnictwem w akcji rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
§  5.
1.
Sprawozdania z przeprowadzonej rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej powinny być przedstawione właściwym ministerstwom, centralnym urzędom i prezydiom wojewódzkich rad narodowych (miejskich rad narodowych miast wyłączonych z województw).
2.
Ministrowie (kierownicy centralnych urzędów) oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (miejskich rad narodowych miast wyłączonych z województw) przeanalizują wyniki rewizji oraz złożą Komisji Planowania przy Radzie Ministrów sprawozdania z przeprowadzonej rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej w terminie 30-dniowym od czasu zakończenia rewizji (§3), określając wielkość uzyskanych oszczędności w nakładach w złotych i w procentach - w stosunku do kosztów rozpatrywanych inwestycji z podziałem na oszczędności w robotach budowlano-montażowych oraz w maszynach i urządzeniach. W sprawozdaniach tych należy również podać opisowo uzyskane efekty w wyniku rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
3.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów złoży sprawozdanie Radzie Ministrów z całości przeprowadzonej akcji rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej w terminie 30-dniowym od dnia otrzymania sprawozdań, o których mowa w ust. 2.
§  6.
Zaleca się centralnym organom spółdzielczości przeprowadzenie rewizji dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji realizowanych przez jednostki spółdzielcze według zasad ustalonych w niniejszej uchwale.
§  7.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1959.47.215

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Rewizja dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
Data aktu: 12/05/1959
Data ogłoszenia: 27/05/1959
Data wejścia w życie: 27/05/1959