Zakres i warunki odbywania praktyki przez kandydatów na zawodowych kierowców samochodowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 29 marca 1955 r.
w sprawie zakresu i warunków odbywania praktyki przez kandydatów na zawodowych kierowców samochodowych.

Na podstawie § 41 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia z dnia 27 października 1937 r. o ruchu pojazdów mechanicznych na drogach publicznych w brzmieniu ustalonym rozporządzeniem z dnia 15 grudnia 1953 r. (Dz. U. z 1954 r. Nr 3, poz. 6) oraz § 1 ust. 2 uchwały nr 811 Prezydium Rządu z dnia 26 listopada 1954 r. w sprawie odbywania praktyki przez kandydatów na zawodowych kierowców samochodowych (Monitor Polski Nr 119, poz. 1675) zarządza się, co następuje:
§  1.
Praktyka w obsłudze i prowadzeniu samochodów dla kandydatów na kierowców zawodowych posiadających pozwolenie praktykanta na prowadzenie pojazdów mechanicznych obejmuje:
1)
przygotowanie praktykanta do samodzielnego prowadzenia samochodu ciężarowego w różnych warunkach atmosferycznych i drogowych w sposób odpowiadający przepisom o ruchu pojazdów mechanicznych na drogach publicznych;
2)
wdrożenie praktykanta do systematycznego przeprowadzania obsługi powierzonego mu sprzętu w zakresie przewidzianym dla kierowcy zawodowego;
3)
wdrożenie praktykanta do walki o wykonanie planów, o oszczędność materiałów i obniżenie kosztów własnych;
4)
wpojenie praktykantowi zasad socjalistycznej dyscypliny pracy i socjalistycznego stosunku do powierzonego mu sprzętu.
§  2.
1.
Kandydaci na kierowców zawodowych odbywają praktykę na samochodach ciężarowych o ładowności od 2,5 tony wzwyż, eksploatowanych przez uspołecznione przedsiębiorstwa, zakłady i instytucje, zobowiązane uchwałą nr 811 Prezydium Rządu z dnia 26 listopada 1954 r. (Monitor Polski Nr 119, poz. 1675) do przyjmowania na praktykę kandydatów na zawodowych kierowców samochodowych.
2.
Praktyka trwa 3 miesiące. W przypadku niedostatecznego wyniku praktyki lub nieotrzymania przez praktykanta pozwolenia kategorii III na prowadzenie pojazdów mechanicznych z powodu ujemnego wyniku egzaminu z umiejętności prowadzenia samochodu zakład pracy, w którym praktykant odbywał praktykę, obowiązany jest przyjąć go na jednomiesięczną powtórną praktykę.
3.
W ciągu okresu 3-miesięcznej praktyki praktykant obowiązany jest:
1)
przejechać co najmniej 2.000 km na samochodzie ciężarowym o ładowności od 2,5 tony wzwyż, prowadząc samochód pod nadzorem kierowcy zawodowego;
2)
przeprowadzać obsługę samochodu w zakresie przewidzianym dla kierowcy.
4.
W ciągu okresu jednomiesięcznej powtórnej praktyki praktykant obowiązany jest wykonywać prace przewidziane w ust. 3, kładąc szczególny nacisk na niedostatecznie opanowany przez niego zakres pracy.
5.
W okresie trwania praktyki praktykant obowiązany jest prowadzić dziennik (książkę praktykanta) według ustalonego wzoru. W dzienniku praktykant dokonuje codziennie zapisów z wykonanej pracy. Zgodność zapisów ze stanem faktycznym potwierdza kierowca przeprowadzający szkolenie.
§  3.
1.
Szkolenie praktykanta przeprowadza kierowca zawodowy posiadający pozwolenie kategorii I na prowadzenie pojazdów mechanicznych. W przypadku gdy uspołecznione przedsiębiorstwa, zakłady i instytucje, o których mowa w § 2 ust. 1, nie dysponują w dostatecznej ilości kierowcami posiadającymi pozwolenie kategorii I na prowadzenie pojazdów mechanicznych, szkolenie praktykanta może być powierzone kierowcy posiadającemu pozwolenie kategorii II na prowadzenie pojazdów mechanicznych.
2.
Kierowca, któremu powierzono szkolenie praktykanta, jest odpowiedzialny za przebieg praktyki. W szczególności powinien on:
1)
otoczyć praktykanta troskliwą opieką;
2)
umożliwić praktykantowi przejechanie za kierownicą co najmniej 2.000 km;
3)
przekazać praktykantowi posiadane doświadczenie w zakresie eksploatacji, techniki prowadzenia i obsługi samochodu;
4)
postawą swoją i zachowaniem świecić praktykantowi przykładem.
§  4.
Odbycie praktyki potwierdza zakład pracy, w którym praktykant odbywał praktykę, na pozwoleniu praktykanta na prowadzenie pojazdów mechanicznych.
§  5.
1.
Praktykant otrzymuje w okresie 3-miesiecznej praktyki wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości 300 zł miesięcznie. Ryczałt wypłaca praktykantowi ośrodek szkolenia zawodowego kierowców Ministerstwa Transportu Drogowego i Lotniczego, w którym praktykant odbył wyszkolenie. Wypłata ryczałtu dokonywana będzie na podstawie pisemnego potwierdzenia zakładu pracy, w którym praktykant odbywa praktykę.
2.
Za okres powtórnej jednomiesięcznej praktyki (§ 2 ust. 2) praktykant nie otrzymuje wynagrodzenia.
3.
W razie wyjazdu praktykanta poza obręb stałego miejsca pracy w związku z odbywaniem praktyki (czasowa delegacja) zakład pracy, w którym praktykant odbywa praktykę, wypłaca mu diety na ogólnych zasadach.
§  6.
1.
Kierowca samochodowy szkolący praktykanta otrzymuje po ukończeniu praktyki przez praktykanta wynagrodzenie w wysokości 200 złotych, a po otrzymaniu przez praktykanta pozwolenia kategorii III na prowadzenie pojazdów mechanicznych - premię w wysokości 175 złotych. Jeżeli praktykanta szkoliło dwóch lub więcej kierowców, każdemu z nich wypłaca się wynagrodzenie łącznie z premią proporcjonalnie do okresu szkolenia praktykanta, przy czym łączna suma wynagrodzenia i premii nie może przekraczać 375 złotych.
2.
Za okres powtórnej jednomiesięcznej praktyki (§ 2 ust. 2) kierowca szkolący praktykanta nie otrzymuje wynagrodzenia.
3.
Wynagrodzenie i premię wypłaca ośrodek szkolenia zawodowego kierowców Ministerstwa Transportu Drogowego i Lotniczego, w którym praktykant odbył wyszkolenie. Wypłata dokonana będzie na podstawie pisemnego potwierdzenia zakładu pracy, w którym praktykant odbywał praktykę.
§  7.
W okresie trwania praktyki praktykant jest ubezpieczony od nieszczęśliwych wypadków przez ośrodek szkolenia zawodowego kierowców Ministerstwa Transportu Drogowego i Lotniczego, w którym praktykant odbył wyszkolenie,
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie i dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 grudnia 1954 r.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024