Tryb i terminy sporządzania (wystawiania) faktur przez przedsiębiorstwa wykonawstwa inwestycyjnego podległe Ministrowi Kolei oraz forma tych faktur.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI
z dnia 17 sierpnia 1953 r.
w sprawie trybu i terminów sporządzania (wystawiania) faktur przez przedsiębiorstwa wykonawstwa inwestycyjnego podległe Ministrowi Kolei oraz formy tych faktur.

Na podstawie §§ 4 i 5 ust. 2 uchwały nr 17 Prezydium Rządu z dnia 10 stycznia 1952 r. w sprawie zasad rozliczeń za roboty budowlano-montażowe i prace projektowe w zakresie inwestycji i kapitalnych remontów między jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr A-6, poz. 59 i Nr A-106, poz. 1642) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy wstępne.

§  1.
Zarządzenie niniejsze dotyczy przedsiębiorstw:
1)
budowlano-montażowych podporządkowanych Centralnemu Zarządowi Przedsiębiorstw Robót Kolejowych;
2)
budowlano-montażowych i projektowych podporządkowanych Centralnemu Zarządowi Elektryfikacji Kolei;
3)
Centralnego Biura Studiów i Projektów Kolejowych;
4) 1
Przedsiębiorstwa Kolejowych Robót Zabezpieczenia i Łączności.
§  2. 2
Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe, podporządkowane Centralnemu Zarządowi Przedsiębiorstw Robót Kolejowych, Centralnemu Zarządowi Elektryfikacji Kolei, wystawiają faktury przejściowe w odstępach półmiesięcznych, natomiast Centralne Biuro Studiów i Projektów Kolejowych, Biuro Projektów Elektryfikacji Kolei oraz Przedsiębiorstwo Kolejowych Robót Zabezpieczenia i Łączności, podporządkowane Centralnemu Zarządowi Elektryfikacji Kolei, wystawiają faktury przejściowe w odstępach miesięcznych.
§  3.
1.
Terminy wystawiania faktur przejściowych za roboty wykonane przez przedsiębiorstwa wymienione w § 1 ustala terminarz wystawiania faktur przejściowych stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
2.
Faktury za koszty związane z zatrudnieniem robotników zamiejscowych wystawiają przedsiębiorstwa budowlano-montażowe wymienione w § 1 w terminie do dnia 15 każdego miesiąca za miesiąc ubiegły.

II.

Fakturowanie robót budowlano-montażowych.

§  4.
1.
Podstawą do wystawiania faktur przejściowych za wykonane roboty budowlano-montażowe są protokoły stanu robót, sporządzane według wzoru stanowiącego załącznik nr 2, ustalające procentowo wartość wykonanych od początku budowy robót w oparciu o tabele scalonych elementów budowy, opracowane oddzielnie dla każdego obiektu na podstawie kosztorysów umownych według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia.
2. 3
Tabele elementów scalonych do kosztorysów szczegółowych sporządza biuro projektów. Inwestor bezpośredni składa ją do banku finansującego budowę w jednym egzemplarzu jednocześnie z kosztorysem szczegółowym. W razie zmiany w toku robót zakresu rzeczowego ewentualne zmiany tabeli elementów scalonych wykonuje inwestor bezpośredni w porozumieniu z przedsiębiorstwem wykonawczym.
3.
Ustalenia w protokole wartości wykonanych robót dokonuje się w zasadzie metodą szacunkową. W stosunku do robót, które zostały już obmierzone i obliczone w ramach odbioru częściowego, do protokołu należy przyjąć stan tych robót na podstawie wyników odbioru częściowego.
§  5.
Kierownik robót generalnego wykonawcy w porozumieniu z przedstawicielem zamawiającego oraz z kierownikiem robót podwykonawcy ustala dla każdego obiektu dwa dni w miesiącu jako terminy stwierdzania stanu robót wykonywanych przez generalnego wykonawcę i podwykonawców oraz sporządzenia protokołu.
§  6.
1.
Protokół stanu robót oddzielnie dla każdego obiektu sporządza generalny wykonawca i podwykonawca.
2.
Protokół, o którym mowa w ust. 1, sporządza generalny wykonawca w pięciu egzemplarzach, z których dwa otrzymuje inwestor, jeden przeznaczony jest jako załącznik do faktury i do żądania zapłaty generalnego wykonawcy, a dwa pozostają do wewnętrznego użytku generalnego wykonawcy.
3.
Protokół stanu robót obejmujący roboty wykonane przez podwykonawcę sporządza się w 8 egzemplarzach, z których pięć otrzymuje generalny wykonawca, jeden przeznaczony jest jako załącznik do faktury i żądania zapłaty podwykonawcy, a dwa pozostają do wewnętrznego użytku podwykonawcy.
§  7.
1.
Protokół stanu robót obejmujący roboty wykonane przez generalnego wykonawcę podpisują przedstawiciele generalnego wykonawcy i inwestora.
2.
Protokół stanu robót obejmujący roboty wykonane przez podwykonawcę podpisują przedstawiciele podwykonawcy, generalnego wykonawcy i inwestora. W razie niedojścia do porozumienia generalnego wykonawcy, podwykonawcy i inwestora decyzję co do stanu robót wydaje jednostka nadrzędna inwestora w porozumieniu z jednostką nadrzędną wykonawcy.
3.
Protokół stanu robót podwykonawcy stanowi podstawę do rozliczeń pomiędzy podwykonawcą a generalnym wykonawcą, jak również pomiędzy generalnym wykonawcą a inwestorem. Generalny wykonawca obejmuje wystawioną fakturą również wartość robót wykonywanych przez podwykonawców, dołączając do faktury protokoły stanu robót wykonanych przez podwykonawców.
4.
W przypadku niestawienia się przedstawiciela inwestora w ustalonym terminie protokół stanu robót może być sporządzony bez udziału przedstawiciela inwestora z dokonaniem odpowiedniej wzmianki w protokole.
5.
Ustalenia zawarte w protokole sporządzonym w sposób określony w ust. 4 stanowią podstawę do wystawiania faktur przejściowych.
§  8.
Faktury przejściowe należy wystawiać według załączonego wzoru (załącznik nr 4) oddzielnie na każdą budowę (obiekt) dwa razy w miesiącu w terminach ustalonych w załączniku nr 1.
§  9.
Faktury przejściowe wystawiane na każdy obiekt oddzielnie przez generalnego wykonawcę na podstawie protokołu stanu robót obejmują roboty wykonane przez generalnego wykonawcę i podwykonawców.
§  10.
Generalny wykonawca wystawia faktury na zamawiającego, a podwykonawca na generalnego wykonawcę.
§  11.
1.
W dniu wystawienia faktury przejściowej wykonawca przesyła listem poleconym zamawiającemu (którym jest dla podwykonawcy generalny wykonawca, a dla generalnego wykonawcy - inwestor):
1)
oryginał i kopię faktury;
2)
jeden egzemplarz protokołu stanu robót wykonanych własnymi siłami oraz
3)
jeżeli wystawiającym jest generalny wykonawca - po jednym egzemplarzu protokołów stanu robót podwykonawców.
2.
Najpóźniej następnego dnia roboczego po wystawieniu faktury przejściowej wykonawca obowiązany jest wystawić i złożyć w banku finansującym żądanie zapłaty do którego dołącza:
1)
dwie kopie faktury;
2)
jeden egzemplarz protokołu stanu robót wykonanych przez wykonawcę oraz
3)
jeżeli zamawiającym jest generalny wykonawca - po jednym egzemplarzu protokołów stanu robót podwykonawców.
§  12.
Faktury przejściowe mogą być wystawiane wyłącznie do wysokości 95% sumy umownego kosztorysu uproszczonego.
§  13.
1.
Faktury końcowe należy wystawiać według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do zarządzenia, w oparciu o wykonawczą tabelę scalonych elementów (załącznik nr 6), która stanowi integralną część tej faktury.
2.
Faktury końcowe należy sporządzać w 5 egzemplarzach. Ze sporządzonych pięciu egzemplarzy faktury końcowej wykonawca przesyła zamawiającemu oryginał i jedną kopię wraz z załącznikami wymienionymi w § 77 "Tymczasowych warunków umownych", stanowiących załącznik nr 7 do zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 11 stycznia 1952 r. w sprawie zasad i trybu zawierania umów o wykonanie robót budowlano-montażowych objętych planem inwestycyjnym (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-5, poz. 53, Nr A-20, poz. 246, Nr A-89, poz. 1383 oraz z 1953 r. Nr A-42, poz. 505).
3.
Faktury końcowe należy sporządzić w ciągu 6 tygodni od dnia zakończenia robót.
4. 4
Za roboty budowlane i montażowe wykonywana w ramach jednego miesiąca kalendarzowego, których wartość kosztorysowa nie przekracza 15.000 zł, mogą być wystawiane faktury wykonawców w terminach przewidzianych w załączniku do niniejszego zarządzenia, z zaniechaniem wystawiania faktur przejściowych za roboty wykonywane w pierwszej połowie miesiąca.

III.

Fakturowanie prac projektowych.

§  14.
Podstawą do wystawiania faktur przejściowych za prace projektowo-kosztorysowe są protokoły stanu wykonania dokumentacji projektowo-kosztorysowej, sporządzone według wzoru stanowiącego załącznik nr 8, ustalające stopień wykonania poszczególnych faz, działów i środków dla każdego obiektu oddzielnie.
§  15.
Protokoły stanu wykonania dokumentacji projektowo-kosztorysowej powinny być sporządzone przez biuro projektowe systemem narastającym w odstępach miesięcznych w terminie do dnia 6 miesiąca następnego po miesiącu rozliczeniowym.
§  16.
1.
Stopień wykonania dokumentacji projektowo-kosztorysowej dotyczącej inwestycji o wartości do 1.500.000 zł ustala biuro projektowe w protokole jednostronnym.
2.
Stopień wykonania dokumentacji projektowo-kosztorysowej dotyczącej inwestycji o wartości powyżej 1.500.000 zł ustala się w protokole dwustronnym, podpisanym przez przedstawiciela zamawiającego oraz biura projektowego. W tym celu, zgodnie z warunkami umownymi do umowy ramowej dotyczącej sporządzania dokumentacji technicznej dla inwestycji (załącznik nr 2 do zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 10 marca 1951 r. - Monitor Polski z 1951 r. Nr A-35, poz. 441, Nr A-49, poz. 647 i Nr A-94, poz. 1308 oraz z 1952 r. Nr A-53, poz. 784 i Nr A-77, poz. 1222) przedstawiciel zamawiającego po winien stawić się w biurze projektowym bez wezwania pomiędzy 1 a 5 dniem każdego miesiąca.
3.
W przypadku niestawienia się zamawiającego biuro projektowe sporządza protokół jednostronny, czyniąc o tym odpowiednią wzmiankę w protokole. Ustalenia zawarte w takim protokole stanowią podstawę do wystawienia faktury przejściowej.
§  17.
Faktury przejściowe za prace projektowe powinny być sporządzone według wzoru stanowiącego załącznik nr 7 do zarządzenia w terminach ustalonych w załączniku nr 1.
§  18.
Za wykonanie dokumentacji technicznej o wartości nie przekraczającej 1.500 zł biuro projektowe nie wystawia faktur przejściowych, a jedynie fakturę końcową zgodnie z przepisami § 22.
§  19.
1.
W dniu wystawienia faktury przejściowej biuro projektowe przesyła zamawiającemu listem poleconym oryginał oraz kopię faktury.
2.
Najpóźniej następnego dnia roboczego po wystawieniu faktury przejściowej biuro projektowe obowiązane jest na podstawie faktury wystawić żądanie zapłaty i złożyć je wraz z dwiema kopiami faktury przejściowej w swoim banku finansującym.
§  20.
Faktury przejściowe mogą być wystawiane do wysokości 95% kosztu ostatecznego właściwego stadium prac projektowych.
§  21.
Faktury końcowe za prace projektowe powinny być sporządzone według wzoru stanowiącego załącznik nr 7 do zarządzenia.
§  22.
Zasady, tryb oraz terminy wystawiania faktur końcowych określają §§ 31-36 "Warunków umownych do umowy ramowej, dotyczącej sporządzania dokumentacji technicznej dla inwestycji", stanowiących załącznik nr 2 do zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 10 marca 1951 r. (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-35, poz. 441, Nr A-49, poz. 647 i Nr A-94, poz. 1308 oraz z 1952 r. Nr A-53, poz. 784 i Nr A-77, poz. 1222).

IV.

Przepisy końcowe.

§  23.
1.
W celu zabezpieczenia terminowości fakturowania i składania faktur do inkasa kierownictwa jednostek uprawnionych do fakturowania dopilnują bezzwłocznego opracowania wewnętrznego schematu i terminarza obiegu dokumentów związanych z wykonaniem przepisów niniejszego zarządzenia w podległej im jednostce.
2.
Przekroczenie terminów ustalonych w terminarzach obiegu dokumentów, które w skutkach spowodowały opóźnienie złożenia faktury do inkasa, powinny być podane do wiadomości jednostki nadrzędnej w raportach miesięcznych. Obowiązek sporządzania wyżej wymienionych raportów spoczywa na głównych księgowych jednostek uprawnionych do fakturowania.
§  24.
Traci moc zarządzenie Ministra Kolei z dnia 25 sierpnia 1952 r. w sprawie terminów wystawiania faktur przez przedsiębiorstwa wykonawstwa inwestycyjnego podległe Ministrowi Kolei (Monitor Polski Nr A-78, poz. 1252).
§  25.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1 5

TERMINARZ SPORZĄDZANIA (WYSTAWIANIA) FAKTUR PRZEJŚCIOWYCH

Lp. Nazwa jednostki fakturującej Terminy sporządzania (wystawiania) faktur przejściowych
I. Centralny Zarząd Przedsiębiorstw Robót Kolejowych w Warszawie
1 Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych Nr 1 w Warszawie do 12 i 24 każdego miesiąca
2 Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych Nr 2 w Kielcach do 12 i 24 każdego miesiąca
3 Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych Nr 3 w Białymstoku do 10 i 23 każdego miesiąca
4 Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych Nr 5 w Bytomiu do 10 i 22 każdego miesiąca
5 Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych Nr 6 w Warszawie:
a) Baza Sprzętu Nr 1 w Warszawie do 10 i 25 każdego miesiąca
b) Baza Sprzętu Nr 3 w Białymstoku do 10 i 25 każdego miesiąca
c) Baza Sprzętu Nr 4 we Wrocławiu do 10 i 25 każdego miesiąca
d) Zakład Remontowy Nr 2 w Poznaniu do 5 i 20 każdego miesiąca
e) Zakład Remontowy Nr 4 w Warszawie do 5 i 20 każdego miesiąca
6 Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych Nr 7 w Warszawie do 12 i 23 każdego miesiąca
7 Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych Nr 8 we Wrocławiu do 13 i 25 każdego miesiąca
8 Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych Nr 9 w Krakowie do 13 i 23 każdego miesiąca
9 Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych Nr 10 w Poznaniu do 10 i 23 każdego miesiąca
10 Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych Nr 11 w Szczecinie do 11 i 23 każdego miesiąca
11 Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych Nr 12 w Gdańsku do 12 i 24 każdego miesiąca
12 Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych Nr 13 w Łodzi do 13 i 25 każdego miesiąca
13 Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych Nr 14 w Przemyślu do 10 i 22 każdego miesiąca
14 Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych Nr 15 w Warszawie do 15 i 27 każdego miesiąca
15 Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych Nr 16 w Lublinie do 10 i 22 każdego miesiąca
II. Centralny Zarząd Elektryfikacji Kolei w Warszawie
16 Przedsiębiorstwo Kolejowych Robót Elektryfikacyjnych w Warszawie do 14 i 29 każdego miesiąca
17 Biuro Projektów Elektryfikacji Kolei w Warszawie do 12 następnego miesiąca po miesiącu rozliczeniowym.
III. Centralne Biuro Studiów i Projektów Kolejowych w Warszawie
18 Centralne Biuro Studiów i Projektów Kolejowych w Warszawie do 17 następnego miesiąca po miesiącu rozliczeniowym
IV. Przedsiębiorstwo Kolejowych Robót Zabezpieczenia i Łączności w Warszawie
19 Zarząd Budowlano-Remontowy w Warszawie do 14 i 29 każdego miesiąca
20 Zarząd Budowlano-Remontowy w Lublinie do 14 i 29 każdego miesiąca
21 Zarząd Budowlano-Remontowy w Krakowie do 14 i 29 każdego miesiąca
22 Zarząd Budowlano-Remontowy w Piotrowicach Śląskich do 14 i 29 każdego miesiąca
23 Zarząd Budowlano-Remontowy w Łodzi-Widzewie do 14 i 29 każdego miesiąca
24 Zarząd Budowlano-Remontowy we Wrocławiu do 14 i 29 każdego miesiąca
25 Zarząd Budowlano-Remontowy w Poznaniu do 14 i 29 każdego miesiąca
26 Zarząd Budowlano-Remontowy w Stargardzie Szczecińskim do 14 i 29 każdego miesiąca
27 Zarząd Budowlano-Remontowy w Gdyni do 14 i 29 każdego miesiąca
28 Zarząd Budowlano-Remontowy w Bydgoszczy do 14 i 29 każdego miesiąca
29 Zarząd Budowlano-Remontowy w Olsztynie do 14 i 29 każdego miesiąca
Podpisy:

............................

(kierownik robót generalnego wykonawcy)

.............................

(kierownik robót podwykonawcy)

.............................

(przedstawiciel inwestora)

Uwaga: Przedstawiciel inwestora nie zgłosił się w uzgodnionym terminie dla sprawdzenia stanu robót i nie podpisał protokołu.

.........................

(kierownik)

Wyjaśnienia:

1.
Protokół, załączony do faktury przejściowej, zastępuje sprawdzenie stanu zaawansowania robót wykazanego w fakturze i w związku z tym wystawiona przez wykonawcę faktura nie wraca na budowę dla sprawdzenia jej przez przedstawiciela inwestora.
2.
W rubryce 3 należy ustalić procent zaawansowania robót każdego scalonego elementu budowy, a w rubryce 4 - ich wartość mnożąc rubrykę 2 przez rubrykę 3.
3.
W protokole należy podsumować zbiorcze sumy wartości robót w rubrykach 2 i 4, a w rubryce 3 należy wyprowadzić średni procent zaawansowania budowy, wynikający ze stosunku sum w rubrykach 2 i 4.
4.
W rubryce 5 przedstawiciel inwestora wpisuje uwagi dotyczące jakości wykonanych robót. Uwagi co do jakości robót nie mogą mieć wpływu na oznaczenie stopnia zaawansowania robót podanego w protokole.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

(Strona pierwsza)

Zamawiający ................. Plan inwestycyjny 195 ... r., część ................

dział ............. rozdział ............. tytuł inwestycyjny nr ............. poz. ......

Budowa ................... Miejsce budowy ....................

Wykonawca .....................

Adres .........................

Tabela scalonych elementów na ................ r.

I.

Założenia kosztorysowe.

1.
Charakterystyka ogólna obiektu .............................

..................................

..................................

2.
Wymiary .................................

..................................

3.
Charakterystyka scalonych elementów ......................

..................................

..................................

4.
Warunki techniczne (szczegółowe) przyjęte jako obowiązujące ................

..................................

..................................

5.
Ogólne założenia organizacji robót:
a)
materiały miejscowe ......................

.................................

b)
odległość dowozu materiałów masowych ......................

...............................

c)
sprzęt mechaniczny ................................

...............................

6.
Poziom cen kosztorysowych z roku (współczynnik "K" dla scalonych rodzajów robót) ........................

.....................................

Uwaga: Współczynnik K = poziom cen w kosztorysie według cennika (nie przeliczonego)/poziom cen z marca 1950 r.

Współczynnik "K" należy obliczać według cenników lub według przepisów zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 16 marca 1951 r. (Monitor Polski Nr A-26, poz. 326).

(Strona druga)

II.

Obliczenie wartości robót przewidzianych do wykonania w 195 ... r. na podstawie zestawienia kosztów w kosztorysach umownych.

Scalone elementy budowli (obiektu) Współczynnik "K" Wartość robót według cen kosztorysowych nie przeliczonych Roboty wykonane w poprzednich latach Wartość robót do wykonania w roku bieżącym
koszty robocizny koszty pracy sprzętu mechanicznego koszty materiałowe koszty ogólne + nadwyżka razem wartość robót według cen kosztorysów umownych po obniżeniu cen do poziomu roku bieżącego
materiał bez dowozu dowóz materiałów % suma Współczynnik przeliczeniowy suma (netto)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Ogółem:
Wskaźniki kosztu:
Data .................... Zamawiający ........................ Wykonawca .....................

(Strona trzecia)

III.

Wyjaśnienia.

1.
Przy wypełnianiu tabeli scalonych elementów należy podać:

w pkt 1 - charakterystykę techniczną obiektu,

w pkt 2 - wymiary (np. długość budowanej linii kolejowej, ilość m3 wykopu czy nasypu kolejowego, ilość m3 budynków i wskaźniki wynikowe ogólne),

w pkt 3 - charakterystykę techniczną robót wchodzących w skład scalonych elementów, np. wykopy w gruncie suchym drugiej kategorii na głębokość do 2 m z odwózką 20% ziemi na odległość 3 km,

w pkt 4 - wymienić tytuł warunków technicznych przyjętych jako obowiązujące przy wykonaniu kosztorysu oraz przy wykonaniu, odbiorze i obmiarze robót.

2.
Tabela scalonych elementów, opracowana w oparciu o kosztorysy umowne, stanowi podstawę do określenia wartości wykonanych robót w fakturach przejściowych. Tabela, opracowana w oparciu o ceny kosztorysu umownego oraz ilości faktycznie wykonanych robót, stanowi podstawę do określenia wartości wykonanych robót w fakturze końcowej.
3.
Rubryki od 1 do 8 "Obliczenia" należy wypełnić w oparciu o zbiorcze zestawienie kosztów robót grupami. W każdej grupie należy wymienić scalone elementy robót tej grupy w układzie harmonogramowym. W przypadku gdy kosztorys nie zawiera rozbicia kosztów według podziału przewidzianego w rubrykach od 3 do 7, należy podać zestawienie w takim układzie, jaki istnieje w kosztorysie.
4.
Wartość robót w każdej grupie należy zsumować w rubryce 8 i tę sumę przeliczyć w następnych rubrykach.
5.
W rubryce 12 należy podać współczynnik przeliczeniowy obejmujący wszelkie zmiany cen kosztorysów umownych łącznie z obniżką z tytułu zadań oszczędnościowych.
6.
Rubryka 13 obejmuje wartość robót do wykonania w bieżącym roku po uwzględnieniu zmian cen kosztorysowych oraz zadań z tytułu obniżki kosztów.
7.
W przypadku powstania robót dodatkowych w trakcie budowy wartość tych robót należy wprowadzić do tabeli scalonych elementów jako oddzielny element w każdej grupie rodzaju robót na podstawie zatwierdzonych kosztorysów dodatkowych.
8.
Wskaźnik kosztu wymieniony pod "Ogółem" należy w rubrykach 3-8, 11 i 13 obliczać przez podzielenie sum ogólnych wartości robót przez ilość jednostek obmiaru obiektu podanych na stronie 1 tabeli w pkt 2.
9.
Tabelę scalonych elementów opracowuje wykonawca w porozumieniu z zamawiającym w 5 egzemplarzach. Podpisany przez strony 1 egzemplarz należy przesłać do Banku Inwestycyjnego łącznie z pierwszą fakturą przejściową oraz przy każdej pierwszej fakturze po zmianie tabeli. Tabela wykonawcza stanowi załącznik do każdego egzemplarza faktury końcowej.
10.
Wzór tabeli i przepisy o jej sporządzaniu mają zastosowanie zarówno w zakresie rozrachunku między zamawiającym a generalnym wykonawcą jak i w rozrachunkach między generalnym wykonawcą a podwykonawcami.

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

(Strona pierwsza)

.........................................

(wykonawca - podwykonawca)

Plan inwestycyjny 195 ... r. część .....

dział ................... rozdział ................... tytuł inwestycyjny nr .............. poz. ............

Budowa ..................

Obiekt ....................

Miejsce budowy ....................

Inwestor ......................

..................... (miejscowość) ................. dnia ...... 195 ... r.

Faktura przejściowa nr ......

(rachunek przejściowy)

dla (zleceniodawcy) ..................

na podstawie umowy nr ........... z dnia .............

za roboty .............................

Wartość robót od początku roku bieżącego przeliczona na poziom cen obowiązujących w rozliczeniach za roboty wykonane w roku bieżącym:

a)
roboty wykonane do dnia ..............................

według drugostronnego wyliczenia zł ....................

b)
roboty wykonane do dnia ......................

na podstawie poprzedniej faktury zł ...................

pozostaje: zł .......................

c)
mniej 1% na rzecz generalnego wykonawcy (dotyczy tylko faktur podwykonawcy) zł .........................
d)
inne potrącenia zł ...................

do wypłaty zł ........................

(słownie złotych ........................................................................................)

..................................

(główny księgowy)

...................................

(dyrektor)

Sprawdzono pod względem rachunkowym - poprawki wprowadzono ................. atramentem.

.......................

(podpis zamawiającego)

(Strona druga)

Obliczenie wartości robót wykonanych od początku roku do dnia .............. w oparciu o protokół stanu robót z dnia ................

Wyszczególnienie rodzaju robót Wartość robót według cen kosztorysowych nie przeliczonych Współczynnik zmiany cen (mnożniki) Wartość robót wykonanych w roku bieżącym po przeliczeniu na ceny bieżące suma zł
Suma ogólna zł Roboty wykonane od początku budowy Roboty wykonane od początku budowy do końca ubiegłego roku zł Roboty wykonane od początku roku bieżącego zł
%
1 2 3 4 5 6 7 8
Ogółem ......

Uwaga: W rubryce 2 należy wpisać sumy z rubryki 8 tabeli scalonych elementów (załącznik nr 3).

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

(Strona pierwsza)

...........................

(wykonawca)

Plan inwestycyjny 195 ... r., część ..............

dział ..............., rozdział .......................

Budowa .................

Obiekt ......................

Miejsce budowy .......................

Inwestor ...........................

Faktura końcowa

(rachunek końcowy)

dla .....................................

na podstawie umowy nr ......... z dnia ..................

za roboty .............................

1.
Wartość robót wykonanych na podstawie drugostronnego obliczenia według cen przeliczonych, obowiązujących w rozliczeniach (netto):
a)
w roku 195 ... zł ..........
b)
w roku 195 ... zł ..........
c)
w roku 195 ... zł ..........
2.
Sumy do potrącenia:
a)
na podstawie rachunków przejściowych:

w roku 195 ... zł ..........

w roku 195 ... zł ..........

w roku 195 ... zł ..........

b)
inne zł .......... zł ..........

Suma do wypłaty/do zwrotu zł ..........

(słownie złotych ..................................................................................)

..................................

(główny księgowy)

.................................

(dyrektor)

Sprawdzono pod względem rachunkowym - poprawki wprowadzono .................. atramentem. Zlecono wykonanie wpłaty przekazem nr ............ z dnia ................

Data .................... Zamawiający: .......................

(Strona druga)

Obliczenie końcowe wartości robót wykonanych w obiekcie o wymiarach ..................

Wyszczególnienie rodzajów robót Techniczna jednostka miary Ilość technicznych jednostek miary Wartość robót wykonanych na podstawie wykonawczej tabeli scalonych elementów
razem w cenach nie przeliczonych w roku 195 .......... w roku 195 .......... w roku 195 ..........
wskaźnik kosztu jednostki technicznej zł suma zł ilość % wartość w cenach nie przeliczonych mnożnik M .......... wartość według cen przeliczonych zł ilość % wartość w cenach nie przeliczonych mnożnik M .......... wartość według cen przeliczonych zł ilość % wartość w cenach nie przeliczonych mnożnik M .......... wartość według cen przeliczonych zł
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

Zamawiający: ......................................... Data ....................... Wykonawca: .................

Uwaga: W rubryce 4 podać wskaźnik kosztu scalonego elementu w odniesieniu do jednostki obmiarowej całej budowli, np. wskaźnik kosztu fundamentów obliczony na 1 m3 budynku, wskaźnik dachu na 1 m3 budynku itp. w cenach nie przeliczonych (według cennika).

ZAŁĄCZNIK  Nr 6

(Strona pierwsza)

Zamawiający .................

......................

Adres ......................

Wykonawca ......................

.......................

Adres .......................

Plan inwestycyjny 195 ... r., część ..............

dział .................., rozdział ......................

tytuł inwestycyjny nr .........., poz. .............

Budowa ............................

..........................

Miejsce budowy .....................

Obiekt ........................

Wykonawcza tabela scalonych elementów nr ......

I.

Założenia kosztorysowe.

1.
Charakterystyka ogólna obiektu ..........

............................

............................

2.
Wymiary ............................

............................

3.
Charakterystyka scalonych elementów .................

............................

............................

............................

4.
Warunki techniczne (szczegółowe) przyjęte jako obowiązujące ......................

...........................

...........................

...........................

5.
Ogólne założenia organizacji robót:
a)
materiały miejscowe ...............................
b)
odległość dowozu materiałów masowych ......................

..........................

c)
sprzęt mechaniczny ...........................
6.
Poziom cen kosztorysowych ...............................

..............................

..............................

..............................

(Strona druga)

II.

Obliczenie wartości robót wykonanych.

Scalone elementy Współczynnik poziomu cen "K" Wartość robót w cenach nie przeliczonych Wartość robót według kosztorysów w cenach nie przeliczonych Potrącenie z tytułu jakości wykonanych robót zł Wartość wykonanych robót po potrąceniach zł
Koszty robocizny zł Koszty pracy sprzętu mechanicznego zł Koszty materiałowe Koszty ogólne według obowiązujących stawek zł Razem zł
materiał bez dowozu zł dowóz materiałów zł
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Ogółem
Wskaźniki kosztu własnego
Data ................... Zamawiający: .............................. Wykonawca: ..........

ZAŁĄCZNIK  Nr 7

..................................................

(nazwa przedsiębiorstwa)

............................. (miejscowość) dnia ..... 195 ... r.

Plan inwestycyjny 195 ... r., część .............

dział ................., rozdział ...................,

tytuł inwestycyjny nr ......, składnik nr .......

Umowa potwierdzona przez Bank Inwestycyjny Oddział ....................

w dniu ........... na zł .................

Faktura przejściowa * *) nr .......... bieżący (kolejny) zlecenia

dla zleceniodawcy .............................

......................................................

za wykonanie dokumentacji technicznej w miesiącu ...........................

na obiekt ..........................

przez Dział ...............................

zgodnie z zamówieniem - umową*) z dnia ................... nr .....................

na podstawie załączonych protokołów zaawansowania.

Stadium Symbol Wartość umowna zł Wartość wykonanej dokumentacji technicznej od jej rozpoczęcia Kwoty pokryte dotychczasowych faktur zł Potrącenia Oszczędność .......% Kwota do uregulowania - do zwrotu*)
do końca ubiegłego roku w roku bieżącym razem
%
Założenia A
Projekt wstępny B
Projekt techniczny C
Rysunki robocze D
Inne prace E
Razem

Słownie złotych ...................

Sporządził .....................

Sprawdził ..........................

...............................

(główny księgowy)

.........................

(dyrektor)

Należność prosimy przekazać na nasze konto nr ............ w Banku Inwestycyjnym Oddział w ....................

Kopię rachunku w 2 egzemplarzach złożyliśmy w Banku Inwestycyjnym z wezwaniem do zapłaty.

ZAŁĄCZNIK  Nr 8

Inwestor ...................

Adres ...................

Wykonawca .....................

Adres ...................

Obiekt ..........

Umowa nr .......... potwierdzona przez Bank Inwestycyjny ................

z dnia .......... na zł ..........

Protokół zaawansowania prac projektowych sporządzony na dzień ..........

Załącznik do faktury przejściowej/końcowej nr .....

wystawionej za wykonaną dokumentację techniczną w miesiącu ..........

Lp. Rodzaj dokumentacji Stadium-faza Wartość umowna zł Stopień zaawansowania prac Uwagi dotyczące jakości wykonanych robót
Prace wykonane od dnia ich rozpoczęcia Prace wykonane od początku roku bieżącego do dnia ..........
% suma zł
1 2 3 4 5 6 7

.........................

(wykonawca)

..........................................

(przedstawiciel inwestora)

Uwaga: Przedstawiciel inwestora nie zgłosił się w przepisanym terminie celem sprawdzenia stanu robót i nie podpisał protokołu.

.............................

(wykonawca)

Wytyczne do sporządzenia protokołu.

1.
Protokół stanowi załącznik do faktury przejściowej bądź ostatecznej i zastępuje sprawdzenie stanu zaawansowania prac projektowych.
2.
W rubryce 7 przedstawiciel zamawiającego wpisuje uwagi dotyczące jakości wykonanych prac projektowych. Uwagi co do jakości prac projektowych nie mogą mieć wpływu na oznaczenie stopnia zaawansowania prac projektowych podanego w protokole.
1 § 1 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 26 maja 1954 r. (M.P.54.A-55.758) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1953 r.
2 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 26 maja 1954 r. (M.P.54.A-55.758) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1953 r.
3 § 4 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 9 lutego 1955 r. (M.P.55.33.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1954 r.
4 § 13 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 9 lutego 1955 r. (M.P.55.33.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1954 r.
5 Załącznik nr 1:

-zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 26 maja 1954 r. (M.P.54.A-55.758) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1953 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 9 lutego 1955 r. (M.P.55.33.316) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1954 r.

*) Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-87.1076

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb i terminy sporządzania (wystawiania) faktur przez przedsiębiorstwa wykonawstwa inwestycyjnego podległe Ministrowi Kolei oraz forma tych faktur.
Data aktu: 17/08/1953
Data ogłoszenia: 28/09/1953
Data wejścia w życie: 28/09/1953