Zasady ubezpieczenia mienia w transporcie krajowym przez jednostki gospodarki uspołecznionej.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO I MINISTRA FINANSÓW
z dnia 19 września 1951 r.
w sprawie zasad ubezpieczenia mienia w transporcie krajowym przez jednostki gospodarki uspołecznionej.

W celu ujednolicenia zasad ubezpieczenia mienia w transporcie krajowym przez jednostki gospodarki uspołecznionej, na podstawie § 1 ust. 1 pkt 15 i § 2 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. R. P. Nr 22, poz. 188) zarządza się, co następuje:
§  1.
Jednostki gospodarki uspołecznionej mają obowiązek ubezpieczać w transporcie wszelkie mienie z wyjątkiem przedmiotów, których uszkodzenie w czasie transportu jest mało prawdopodobne i których wykazy ustalą ministerstwa dla podległych jednostek.
§  2.
1.
Umowy o ubezpieczenie będą zawierane w zasadzie w formie polis obrotowych.
2.
Właściwe ministerstwo może zwolnić od obowiązku zawarcia umowy o ubezpieczenie w formie polisy obrotowej te jednostki gospodarcze, których ilość transportów, obejmujących mienie podlegające obowiązkowi ubezpieczenia, jest nieznaczna i jeżeli zawieranie ubezpieczeń w formie innych polis będzie dla tych jednostek ekonomiczniejsze.
§  3.
1.
Umowy ubezpieczenia powinny obejmować wszelkie ryzyka mające charakter losowy. Rodzaje ryzyk losowych, które powinny być objęte ubezpieczeniem, określą dla podległych jednostek centralne zarządy przemysłu lub centrale handlowe w porozumieniu z Powszechnym Zakładem Ubezpieczeń Wzajemnych (PZUW).
2.
Właściwe ministerstwo po porozumieniu z PZUW może zwolnić podległe jednostki od obowiązku ubezpieczenia od niektórych ryzyk.
3.
Umowa ubezpieczenia powinna dotyczyć transportów przy użyciu wszelkiego rodzaju środków transportowych i na wszystkich odcinkach drogi łącznie z dostawą i odstawą wraz z postojami i przejściowym składowaniem na trasie przewozu w okresie przewidzianym ogólnymi warunkami ubezpieczenia.
4.
Umowa ubezpieczenia nie może obejmować ubytków naturalnych transportowanych towarów w granicach norm ustalonych przez właściwe ministerstwa, a w ich braku - w granicach norm zwyczajowych.
5.
Franszyza integralna nie powinna przekraczać 30 złotych, franszyza zaś redukcyjna nie może być stosowana.
§  4.
1.
Co do towarów będących przedmiotem kupna - sprzedaży suma określona w fakturze (bądź w dowodzie wewnętrznym w przypadku przemieszczenia towarów na poziomie jednego szczebla w ramach samodzielnie bilansującej jednostki) będzie sumą ubezpieczenia. Sumę ubezpieczenia innego mienia należy ustalić według kosztów własnych.
2.
Jeżeli wartość towarów, ustalona według zasad wyrażonych w ust. 1, nie uwzględnia kosztów transportu, ubezpieczenia itp., to sumę ubezpieczenia należy podwyższyć o te koszty.
§  5.
1.
Wysokość stóp składek będzie ustalona przez PZUW w porozumieniu z ministerstwem sprawującym nadzór nad ubezpieczającym.
2.
Stopy składek będą ustalone jako jednolite dla wszystkich jednostek podporządkowanych danemu centralnemu zarządowi lub centrali handlowej.
3.
W przypadku nieosiągnięcia porozumienia między zainteresowanym ministerstwem a PZUW co do wysokości stóp składek, sprawę rozstrzyga Ministerstwo Finansów w porozumieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego.
§  6.
1.
Składka będzie obliczana od ogólnych sum wartości ubezpieczonego mienia transportowanego w poszczególnych miesiącach.
2.
W przypadku ubezpieczenia mienia według polis pojedynczych składka będzie obliczana od sumy ubezpieczenia poszczególnego transportu.
3.
Terminy podawania przez ubezpieczającego ubezpieczycielowi danych potrzebnych do obliczenia składki oraz terminy wystawiania i zapłaty rachunków za ubezpieczenia w transporcie będą określone zgodnie z terminami ustalonymi przez właściwe ministerstwo sprawujące nadzór nad ubezpieczającym - po porozumieniu z PZUW.
§  7.
1.
Termin dostarczenia przez ubezpieczającego ubezpieczycielowi dokumentów potrzebnych do likwidacji szkody lub zawiadomienia o niemożności ich dostarczenia określa się na dwa tygodnie od chwili powstania szkody.
2.
Termin na zlikwidowanie szkody i wypłaty odszkodowania określa się na cztery tygodnie od dnia otrzymania dokumentów lub zawiadomienia o niemożności dostarczenia dokumentów, o których mowa w ust. 1.
3.
W przypadku, gdy ostateczna likwidacja szkody w terminie przewidzianym w ust. 2 jest niemożliwa, a odpowiedzialność PZUW jest niewątpliwa, należy przewidzieć wypłacenie przez PZUW w tym terminie zaliczki w wysokości 80% przypuszczalnie należnego odszkodowania.
4.
Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy przypuszczalna wysokość szkody nie przekracza 900 zł.
§  8. 1
1.
Obowiązek ubezpieczenia mienia w transporcie i pokrycia związanych z tym kosztów oraz dochodzenia odszkodowania ciąży na tej jednostce gospodarki uspołecznionej, która zgodnie z obowiązującymi przepisami lub umowami ponosi ryzyko przypadkowej utraty lub uszkodzenia mienia w czasie przewozu.
2.
W przypadku gdy z uzasadnionych względów umowa ubezpieczenia nie jest zawierana w formie polisy obrotowej (§ 2 ust. 2), a ryzyko przypadkowej utraty lub uszkodzenia mienia w czasie przewozu ponosi nabywca, sprzedawca obowiązany jest na żądanie nabywcy ubezpieczyć mienie na rzecz nabywcy na jego koszt.
3.
Postępowanie niezbędne dla zabezpieczenia prawa do odszkodowania i ewentualnych praw regresowych przeprowadza odbiorca towaru.
§  9.
1.
Towary eksportowane i importowane są ubezpieczane w obrocie krajowym przez centrale handlu zagranicznego na ich koszt przy eksporcie - od stacji nadania, a przy imporcie - do miejsca odbioru.
2.
Pozostałe przepisy zarządzenia nie mają zastosowania do transportu krajowego w obrocie zagranicznym.
§  10.
Przepisy zarządzenia nie mają zastosowania do jednostek, podległych Ministrom: Obrony Narodowej, Bezpieczeństwa Publicznego i Spraw Zagranicznych, oraz rolniczych spółdzielni produkcyjnych.
§  11.
PZUW i zainteresowane ministerstwa przystąpią niezwłocznie do opracowania wysokości stóp składek (§ 5).
§  12.
Tracą moc sprzeczne z niniejszym zarządzeniem postanowienia umów ubezpieczenia oraz innych umów zawartych między jednostkami gospodarki uspołecznionej.
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 8 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 29 lipca 1953 r. (M.P.53.A-78.928) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 1953 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-86.1182

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady ubezpieczenia mienia w transporcie krajowym przez jednostki gospodarki uspołecznionej.
Data aktu: 19/09/1951
Data ogłoszenia: 05/10/1951
Data wejścia w życie: 05/10/1951