Regulamin Komisji przy Prezesie Rady Ministrów do spraw kontroli dodatków specjalnych dla pracowników państwowych.

ZARZĄDZENIE NR 65
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 19 marca 1951 r.
w sprawie regulaminu Komisji przy Prezesie Rady Ministrów do spraw kontroli dodatków specjalnych dla pracowników państwowych.

Na podstawie § 1 ust. 3 uchwały Nr 48 Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1951 r. w sprawie przyznania niektórym kategoriom pracowników państwowych dodatków, uzasadnionych specjalnymi kwalifikacjami i warunkami służby (Monitor Polski Nr A-10, poz. 151), zarządza się, co następuje:
§  1.
Komisji do spraw kontroli dodatków specjalnych dla pracowników państwowych nadaje się regulamin, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN KOMISJI DO SPRAW KONTROLI DODATKÓW SPECJALNYCH DLA PRACOWNIKÓW PAŃSTWOWYCH

§ 1.
Komisja do spraw dodatków specjalnych dla pracowników państwowych, zwana w dalszym ciągu "Komisją", działa przy Prezesie Rady Ministrów.
§  2.
1.
W skład Komisji wchodzą:
1)
przewodniczący, wyznaczony przez Prezesa Rady Ministrów,
2)
przedstawiciel Prezesa Rady Ministrów,
3)
przedstawiciel Kancelarii Rady Państwa,
4)
przedstawiciel Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego,
5)
przedstawiciel Ministra Finansów.
2.
Zastępcę przewodniczącego Komisji wyznacza Prezes Rady Ministrów spośród jej członków.
§  3.
1.
Komisja wszczyna postępowanie na podstawie przesłanego do Komisji przez właściwego ministra (Prezesa Centralnego Urzędu Szkolenia Zawodowego, Prezesa Centralnego Urzędu Drobnej Wytwórczości) odpisu decyzji w przedmiocie przyznania pracownikowi dodatku specjalnego.
2.
Minister (Prezes Centralnego Urzędu Szkolenia Zawodowego, Prezes Centralnego Urzędu Drobnej Wytwórczości) po wydaniu decyzji o przyznaniu pracownikowi dodatku specjalnego powinien niezwłocznie przesłać jej odpis na ręce przewodniczącego Komisji.
3.
Decyzja w sprawie przyznania dodatku specjalnego powinna również zawierać:
1)
uzasadnienie, zawierające dane dotyczące wyszkolenia pracownika, a także posiadania przez niego szczególnego doświadczenia i praktyki w zakresie spełnianych funkcji, dane dotyczące pełnionych przez pracownika odpowiedzialnych obowiązków i wykazywania się przy ich spełnianiu ponad przeciętną inicjatywą oraz dane dotyczące odpowiedniej postawy społecznej pracownika, a także stwierdzenie, że przyznany dodatek specjalny mieści się w granicach funduszów ustalonych globalnie dla danego resortu;
2)
jako załącznik - ankietę personalną pracownika; ankieta ta po wykorzystaniu będzie zwrócona.
§  4.
Przewodniczący Komisji może zażądać nadesłania dodatkowych materiałów uzasadniających decyzję w przedmiocie przyznania dodatku specjalnego.
§  5.
Przy omawianiu spraw dotyczących decyzji w sprawie przyznania dodatku specjalnego w posiedzeniu Komisji bierze udział przedstawiciel zainteresowanego ministra (Prezesa Centralnego Urzędu Szkolenia Zawodowego, Prezesa Centralnego Urzędu Drobnej Wytwórczości), który na żądanie Komisji udzielać będzie niezbędnych wyjaśnień w przedmiocie przyznanych dodatków specjalnych.
§  6.
Referentami spraw na Komisji są osoby wchodzące w jej skład, wyznaczone przez przewodniczącego Komisji,
§  7.
Przewodniczący Komisji zwołuje posiedzenia Komisji i ustala porządek dzienny. O terminie posiedzenia powinien on zawiadomić przynajmniej na trzy dni przed posiedzeniem zarówno członków Komisji, jak i zainteresowanych ministrów (Prezesa Centralnego Urzędu Szkolenia Zawodowego, Prezesa Centralnego Urzędu Drobnej Wytwórczości).
§  8.
1.
Do podjęcia prawomocnych uchwał przez Komisję potrzebna jest obecność Przewodniczącego lub jego zastępcy oraz dwóch członków Komisji.
2.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów przeważa głos przewodniczącego Komisji.
§  9.
1.
Posiedzenia Komisji są niejawne.
2.
W posiedzeniach Komisji poza przewodniczącym, jego zastępcą i członkami Komisji mogą brać udział jedynie przedstawiciele zainteresowanych ministrów (Prezesa Centralnego Urzędu Szkolenia Zawodowego, Prezesa Centralnego Urzędu Drobnej Wytwórczości) oraz sekretarz Komisji.
3.
W naradach, na których Komisja podejmuje uchwały, poza przewodniczącym, jego zastępcą i członkami Komisji, może brać udział jedynie sekretarz Komisji.
§  10.
1.
Komisja na podstawie dostarczonego materiału bada, czy pracownik, któremu przyznano dodatek specjalny, odpowiada warunkom przewidzianym w uchwale Nr 48 Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1951 r. w sprawie przyznania niektórym kategoriom pracowników państwowych dodatków, uzasadnionych specjalnymi kwalifikacjami i warunkami służby (Monitor Polski Nr A-10, poz. 151).
2.
Sprzeciwy Komisji, dotyczące przyznanych dodatków specjalnych lub wysokości tych dodatków, przedstawia przewodniczący Komisji w formie wniosków wraz z uzasadnieniem Prezesowi Rady Ministrów.
§  11.
Sprzeciw Komisji w przedmiocie przyznania pracownikowi dodatku specjalnego lub jego wysokości nie ma wpływu na ogólną ocenę kwalifikacji pracownika i nie przesądza o jego przydatności na zajmowanym stanowisku.
§  12.
1.
Z przebiegu posiedzenia Komisji spisuje się protokół.
2.
Protokół powinien być podpisany przez przewodniczącego Komisji lub jego zastępcę.
§  13.
Obsługę biurową Komisji prowadzi biuro Państwowej Komisji Etatów.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-29.373

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Regulamin Komisji przy Prezesie Rady Ministrów do spraw kontroli dodatków specjalnych dla pracowników państwowych.
Data aktu: 19/03/1951
Data ogłoszenia: 14/04/1951
Data wejścia w życie: 14/04/1951