Ogłoszenie statutu Instytutu Gruźlicy.

OBWIESZCZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 17 marca 1951 r.
w sprawie ogłoszenia statutu Instytutu Gruźlicy.

Na podstawie § 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Gruźlicy (Dz. U. R. P. Nr 15, poz. 122) ogłasza się w załączeniu statut Instytutu Gruźlicy.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT INSTYTUTU GRUŹLICY

§ 1.
1.
Instytut Gruźlicy, zwany w dalszych postanowieniach "Instytutem", działa na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Gruźlicy (Dz. U. R. P. Nr 15, poz. 122) oraz na podstawie niniejszego statutu.
2.
Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa. Instytut może za zgodą Ministra Zdrowia posiadać oddziały terenowe oraz placówki pomocnicze (zakłady lecznicze i zapobiegawcze, pracownie itp.) także w innych miejscowościach.
3.
Nadzór nad działalnością Instytutu sprawuje Minister Zdrowia.
§  2.
1.
Instytut planuje, organizuje i prowadzi badania naukowe w zakresie gruźlicy i jej zwalczania, a ponadto koordynuje prace innych placówek naukowych i społecznych zakładów służby zdrowia na tym odcinku.
2.
Do zadań Instytutu należy w szczególności:
1)
opracowywanie centralnego planu badań naukowych w zakresie gruźlicy i jej zwalczania;
2)
nadzorowanie i koordynowanie prac naukowo-badawczych, związanych z działalnością Instytutu, a prowadzonych przez placówki naukowe podległe poszczególnym ministrom - w zakresie zleconym przez tych ministrów w porozumieniu z Ministrem Zdrowia;
3)
badanie zagadnień biologicznych, klinicznych i społecznych gruźlicy oraz metodologia tych badań;
4)
opracowywanie oraz ocena naukowa metod rozpoznawania, leczenia i zapobiegania gruźlicy oraz zasad praktycznego stosowania tych metod przy realizacji aktualnych potrzeb służby zdrowia;
5)
projektowanie nowych oraz ocena istniejących urządzeń dla potrzeb zakładów leczniczych w zakresie gruźlicy;
6)
opracowywanie na podstawie wyników badań naukowych zasad organizacji i wzajemnej współpracy zakładów leczniczych oraz metod pracy w tych zakładach;
7)
współdziałanie w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lekarzy i pomocniczego personelu lekarskiego zatrudnionego przy zwalczaniu gruźlicy;
8)
przygotowywanie kadr naukowych;
9)
udzielanie pomocy metodologicznej organom Ministra Zdrowia, placówkom naukowo-badawczym oraz zakładom społecznym służby zdrowia w zakresie spraw będących przedmiotem działania Instytutu;
10)
współdziałanie z instytucjami wydawniczymi w zakresie publikowania prowadzonych badań naukowych;
11)
współpraca z krajowymi oraz zagranicznymi placówkami naukowo-badawczymi, instytucjami i organizacjami, których działalność obejmuje zagadnienia wiążące się z zakresem działania Instytutu.
§  3.
1.
Instytut organizuje i prowadzi konieczne dla prac badawczych zakłady lecznicze i zapobiegawcze, a ponadto zbiera potrzebne do realizacji swych zadań materiały od akademii medycznych i od innych placówek naukowych oraz zakładów społecznych służby zdrowia.
2.
Instytut zgłasza Ministrowi Zdrowia wnioski co do zlecania podległym akademiom medycznym, placówkom lub zakładom społecznym służby zdrowia prac badawczych związanych z działalnością Instytutu.
3.
W przypadku, gdy poszczególne dziedziny działalności Instytutu są objęte zakresem działania innych placówek naukowych, nie podlegających Ministrowi Zdrowia, Instytut prowadzi swoje prace w porozumieniu z tymi placówkami.
.4.
Zasady współpracy z tymi placówkami ustalają Minister Zdrowia oraz ministrowie, sprawujący nadzór nad tymi placówkami, w porozumieniu z Ministrem Szkół Wyższych i Nauki.
§  4.
1.
Instytut opracowuje roczne i wieloletnie centralne plany i przedstawia je Ministrowi Zdrowia do zatwierdzenia.
2.
Instytut składa Ministrowi Zdrowia sprawozdania ze swej działalności oraz sprawozdania finansowe w sposób i w terminach ustalonych przez Ministra Zdrowia.
§  5.
Organami Instytutu są: Dyrektor i Rada Naukowa.
§  6.
1.
Na czele Instytutu stoi Dyrektor, powołany w trybie art. 109 ust. 2 dekretu z dnia 28 października 1947 r. o organizacji nauki i szkolnictwa wyższego (Dz. U. R. P. Nr 66, poz. 415).
2.
Dyrektor kieruje działalnością Instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
3.
W szczególności do zadań Dyrektora należy:
1)
reprezentowanie Instytutu na zewnątrz;
2)
opracowywanie centralnego planu prac naukowo-badawczych;
3)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych, organizacyjno-administracyjnych i gospodarczych Instytutu oraz oddziałów terenowych i placówek pomocniczych;
4)
przedkładanie Ministrowi Zdrowia do zatwierdzenia planów i sprawozdań określonych w § 4;
5)
przedkładanie Radzie Naukowej spraw wymagających opinii Rady;
6)
przedstawianie Ministrowi Zdrowia do zatwierdzania uchwał Rady w sprawach wymienionych w § 9 pkt 3 i 4;
7)
wykonywanie uchwał Rady;
8)
organizowanie zakładów leczniczych i zapobiegawczych (§ 3 ust. 1).
§  7.
Zastępcą Dyrektora w zakresie spraw naukowych Instytutu jest wicedyrektor do spraw naukowych, powoływany w trybie art. 109 ust. 3 dekretu z dnia 28 października 1947 r. o organizacji nauki i szkolnictwa wyższego, a w zakresie spraw administracyjnych - wicedyrektor administracyjny, powołany przez Ministra Zdrowia. Wicedyrektor do spraw naukowych jest jednocześnie kierownikiem jednego z działów naukowych Instytutu i zastępuje Dyrektora w razie niemożności pełnienia przez niego obowiązków. Wicedyrektor administracyjny jest jednocześnie kierownikiem działu administracyjnego.
§  8.
1.
W skład Rady Naukowej wchodzą:
1)
pracownicy naukowi i wybitni fachowcy powołani przez Ministra Zdrowia;
2)
Dyrektor Instytutu, kierownicy działów i dyrektorzy oddziałów terenowych;
3)
inni powołani przez Ministra Zdrowia pracownicy Instytutu, wyróżniający się praktyczną lub teoretyczną znajomością zagadnień wchodzących do zakresu działania Instytutu;
4)
przedstawiciele Centralnej Rady Związków Zawodowych i innych instytucji społecznych, zainteresowanych działalnością Instytutu, delegowani przez te instytucje na zaproszenie Ministra Zdrowia.
2.
W skład Rady Naukowej wchodzą ponadto przedstawiciele Ministrów Zdrowia oraz Szkół Wyższych i Nauki.
3.
Do udziału w posiedzeniach Rady Naukowej mogą być zapraszani przez jej przewodniczącego znawcy zagadnień będących przedmiotem obrad.
4.
Kadencja Rady Naukowej trwa 3 lata od dnia jej ukonstytuowania się.
5.
Rada Naukowa wybiera ze swego grona na okres kadencji przewodniczącego i jego zastępcę. Wybór tych osób wymaga zatwierdzenia Ministra Zdrowia.
§  9.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy:
1)
czuwanie nad właściwym kierunkiem działalności naukowej Instytutu;
2)
rozpatrywanie i opiniowanie planu centralnego prac naukowo-badawczych i ocena jego wykonania;
3)
inicjowanie prac naukowo-badawczych;
4)
uchwalanie wniosków w sprawach tworzenia lub zwijania poszczególnych działów Instytutu, oddziałów terenowych i placówek pomocniczych (pracowni, zakładów leczniczych) oraz w sprawach tworzenia specjalnych zespołów badawczych;
5)
opiniowanie projektów budżetów Instytutu;
6)
opiniowanie kandydatów na stanowiska samodzielnych pracowników naukowych;
7)
rozpatrywanie innych spraw zleconych przez Ministra Zdrowia bądź przedstawionych przez Dyrektora Instytutu.
§  10.
Szczegółowy tryb prac Rady określi regulamin zatwierdzony przez Ministra Zdrowia.
§  11.
Członkowie Rady i rzeczoznawcy pobierają wynagrodzenie w wysokości ustalonej przez Ministra Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  12.
1.
Instytut spełnia swoje zadania przy pomocy działów naukowych, w obrębie których pracują stałe i zmienne zespoły badawcze, sekretariatu naukowego oraz działu administracyjnego. Zakres spraw wchodzących do poszczególnych działów oraz sekretariatu naukowego ustala Minister Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Szkól Wyższych i Nauki na wniosek Rady Naukowej.
2.
Na czele sekretariatu naukowego oraz działów stoją kierownicy, na czele oddziałów terenowych - dyrektorzy. Kierownicy działów oraz dyrektorzy oddziałów terenowych podlegają Dyrektorowi.
3.
Organizację pracy sekretariatu naukowego oraz poszczególnych działów ustalają regulaminy zatwierdzone przez Ministra Zdrowia.
§  13.
Instytut jest jednostką budżetową i prowadzi rachunkowość oraz sporządza preliminarze i sprawozdania budżetowe według zasad ustalonych przez Ministra Finansów.
§  14.
1.
Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie 2 upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: Dyrektor, wicedyrektor i ustanowieni pełnomocnicy. Wicedyrektor i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Minister Zdrowia ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granicę umocowania wicedyrektora i pełnomocników, jak również może upoważnić Dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  15.
Instytut za swoje świadczenia może pobierać opłaty w wysokości i według zasad ustalonych przez Ministra Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów. Przepis ten nie dotyczy opłat za świadczenia zakładów leczniczych Instytutu, co do których stosuje się przepisy dotyczące opłat pobieranych w zakładach społecznych służby zdrowia.
§  16.
Instytut ma prawo używania pieczęci urzędowej z godłem państwowym pośrodku oraz napisem zawierającym nazwę Instytutu w otoku.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-27.345

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Ogłoszenie statutu Instytutu Gruźlicy.
Data aktu: 17/03/1951
Data ogłoszenia: 05/04/1951
Data wejścia w życie: 05/04/1951