Nadanie statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą: Polskie Linie Lotnicze "Lot".

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 30 września 1949 r.
o nadaniu statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą: Polskie Linie Lotnicze "Lot".

Na podstawie art. 3 ust. 1 dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) i § 9 zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 30 września 1949 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą Polskie Linie Lotnicze "Lot" (Mon. Pol. Nr A-95, poz. 1141) zarządza się w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrem Skarbu, co następuje:
§  1.
Przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą: Polskie Linie Lotnicze "Lot", działającemu na podstawie zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 30 września 1949 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą Polskie Linie Lotnicze "Lot" (Mon. Pol. Nr A-95, poz. 1141) nadaje się statut stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą: Polskie Linie Lotnicze "Lot".

Rozdział 1.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą: "Polskie Linie Lotnicze "Lot" - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione" - zwane dalej "przedsiębiorstwem", działa na podstawie dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42), zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 30 września 1949 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą Polskie Linie Lotnicze "Lot" (Mon. Pol. Nr A-95, poz. 1141) oraz niniejszego statutu.
§  2.
Przedsiębiorstwo posiada osobowość prawną. Prowadzone jest według zasad rozrachunku gospodarczego w ramach narodowych planów gospodarczych na podstawie planu finansowo-gospodarczego.
§  3.
Przedsiębiorstwo ma siedzibę w m. st. Warszawie.
§  4.
Przedmiotem działalności przedsiębiorstwa jest:
1)
organizowanie i eksploatowanie linii lotniczych oraz dokonywanie nieregularnych przewozów lotniczych,
2)
zarząd i eksploatacja portów lotniczych,
3)
organizowanie turystyki powietrznej,
4)
współdziałanie w rozwoju żeglugi powietrznej,
5)
dokonywanie wszelkich innych czynności wchodzących w zakres handlowej eksploatacji lotnictwa.

Rozdział  2.

Władze przedsiębiorstwa.

§  5.
Przedsiębiorstwo podlega Ministrowi Komunikacji, który sprawuje nad nim nadzór i kontrolę.
§  6.
Organem zarządzającym przedsiębiorstwa jest Dyrekcja, powoływana i zwalniana przez Ministra Komunikacji, składająca się z dyrektora naczelnego reprezentującego Dyrekcję samodzielnie oraz z podległych dyrektorowi naczelnemu dwóch dyrektorów.
§  7.
1.
Do ważności zobowiązań zaciąganych przez przedsiębiorstwo wymagane jest współdziałanie:
1)
dwóch członków Dyrekcji, albo
2)
jednego członka Dyrekcji łącznie z pełnomocnikiem handlowym, w granicach jego pełnomocnictwa, albo
3)
dwóch pełnomocników handlowych w granicach ich pełnomocnictw.
2.
Przepisy ust. 1 nie uchybiają możności udzielania pełnomocnictw samodzielnych lub łącznych do dokonywania poszczególnych czynności prawnych lub czynności określonego rodzaju.
3.
Postanowienia ust. 1 i 2 nie dotyczą weksli, czeków i dokumentów stwierdzających zaciągnięcie lub udzielenie kredytu pieniężnego oraz udzielania pełnomocnictw do tych czynności. Powinny je podpisywać dwie osoby wskazane w ust. 1, przy czym jedną z nich musi być osoba określona w § 8.
§  8.
Minister Komunikacji powierzy jednemu z członków Dyrekcji lub jednemu z pełnomocników handlowych kierownictwo finansowe, ustanawiając w razie potrzeby również innych pełnomocników bądź do czasowego zastępowania kierownika finansowego, bądź do wykonywania określonych czynności, wchodzących w zakres kierownictwa finansowego.
§  9.
1.
Niezależnie od odpowiedzialności dyrektora naczelnego kierownik finansowy jest odpowiedzialny za przestrzeganie przepisów normujących gospodarkę finansową przedsiębiorstwa, w szczególności za stan księgowości, sporządzanie planu finansowego oraz za właściwe i terminowe sporządzanie bilansów i innych sprawozdań finansowych.
2.
Jeżeli kierownik finansowy uzna, że czynność przedsiębiorstwa jest niezgodna z przepisami normującymi gospodarkę finansową, przedstawia swoją opinię na piśmie do wiadomości Dyrekcji, a w razie nieuwzględnienia opinii przez Dyrekcję, Ministrowi Komunikacji oraz bankowi finansującemu przedsiębiorstwo.
3.
W razie zamierzonego dokonania czynności, nie wyłączając przewidzianych w § 7 ust. 3, które kierownik finansowy uznał za niezgodne z przepisami normującymi gospodarkę finansową, powinien on zastosować się do otrzymanego na piśmie polecenia dyrektora naczelnego lecz jednocześnie przesłać swoją opinię Ministrowi Komunikacji oraz bankowi finansującemu.
4.
Regulamin ustali, kiedy Dyrekcja winna zasięgnąć opinii kierownika finansowego co do zamierzonych czynności, sposób postępowania przy zastępowaniu przedsiębiorstwa przez inne osoby poza dyrektorem naczelnym oraz sposób postępowania w przypadkach, gdy kierownika finansowego zastępuje inna osoba spośród osób wymienionych w § 8.
§  10.
1.
Do Dyrekcji przedsiębiorstwa należy prowadzenie wszystkich spraw przedsiębiorstwa.
2.
Dyrekcja pełni swe czynności zgodnie z obowiązującymi przepisami, niniejszym statutem i wydanym na jego podstawie regulaminem oraz jest odpowiedzialna za prowadzenie przedsiębiorstwa.
§  11.
Zatwierdzenia Ministra Komunikacji wymagają sprawy dotyczące:
1)
tworzenia i zwijania linii lotniczych w regularnym ruchu osobowym i towarowym;
2)
regulaminu przewozu oraz projektów taryf przewozowych, przed zatwierdzeniem tych ostatnich przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów;
3)
regulaminów w zakresie struktury przedsiębiorstwa i podziału czynności;
4)
otwierania, dzielenia lub łączenia poszczególnych oddziałów przedsiębiorstwa i zakładów pracy podległych bezpośrednio Dyrekcji oraz ich zwijania;
5)
ustanawiania pełnomocników handlowych podlegających wpisaniu do rejestru handlowego;
6)
warunków i zakresu działania projektowanych układów zbiorowych w stosunku do pracowników przedsiębiorstwa;
7)
powoływania, zwalniania i przenoszenia pracowników zajmujących stanowiska kierownicze określone przez Ministra Komunikacji.
§  12.
Przy przedsiębiorstwie powołana będzie Rada Nadzoru Społecznego, której zakres działania, sposób powoływania i odwoływania jej członków, organizację i sposób wykonywania jej czynności określi rozporządzenie Rady Ministrów.

Rozdział  3.

Majątek i rachunkowość przedsiębiorstwa.

§  13.
Rokiem operacyjnym przedsiębiorstwa jest rok kalendarzowy.
§  14.
1.
Przedsiębiorstwo ma zarząd i użytkowanie majątku nieruchomego, oddanego mu protokólarnie w imieniu Skarbu Państwa.
2.
W ramach planu finansowo-gospodarczego przedsiębiorstwo może nabywać majątek nieruchomy na własność Skarbu Państwa, zatrzymując go w swym użytkowaniu.
3.
Majątek ruchomy przeznaczony dla przedsiębiorstwa wyodrębnia się protokólarnie z ogólnego majątku Skarbu Państwa i przekazuje przedsiębiorstwu na własność.
4.
Przedsiębiorstwo może we własnym imieniu nabywać i zbywać majątek ruchomy, tudzież zaciągać zobowiązania.
5.
Majątek nieruchomy Skarbu Państwa, znajdujący się w zarządzie i użytkowaniu przedsiębiorstwa, wykazuje się w aktywach przedsiębiorstwa tak, jakby stanowił jego własność.
6.
Za zobowiązania zaciągnięte przez przedsiębiorstwo, niezależnie od odpowiedzialności przedsiębiorstwa jego majątkiem, jest odpowiedzialny Skarb Państwa do wysokości majątku nieruchomego, stanowiącego własność Skarbu Państwa, użytkowanego i zarządzanego przez przedsiębiorstwo.
§  15.
1.
Przedsiębiorstwo przedstawia do zatwierdzenia Ministrowi Komunikacji bilans, sprawozdania z działalności, wnioski o podziale zysków lub pokryciu strat oraz plany finansowo-gospodarcze i inwestycyjne.
2.
Zasady prowadzenia księgowości, terminy sporządzania bilansów, planów finansowo-gospodarczych i inwestycyjnych oraz tryb ich zatwierdzania, jak również sposób podziału zysków lub pokrycia strat, zasady tworzenia funduszów specjalnych oraz sposobu ich użycia i deponowania ustalają odrębne przepisy, rozporządzenia i zarządzenia właściwych władz.
§  16.
1.
Kontrola przedsiębiorstwa wykonywana przez Ministerstwo Komunikacji dotyczyć będzie w szczególności:
1)
zgodności działania przedsiębiorstwa z planem finansowo-gospodarczym,
2)
przestrzegania obowiązujących przepisów rachunkowych,
3)
przestrzegania wytycznych i poleceń władz nadzorczych.
2.
Kontrola działalności przedsiębiorstwa, przewidywana przepisami specjalnymi, dokonywana będzie zgodnie z tymi przepisami.

Rozdział  4.

Likwidacja i przekształcenie przedsiębiorstwa.

§  17.
Likwidacja lub przekształcenie przedsiębiorstwa następuje na podstawie zarządzenia Ministra Komunikacji, wydanego w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrem Skarbu.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1949.A-95.1142

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą: Polskie Linie Lotnicze "Lot".
Data aktu: 30/09/1949
Data ogłoszenia: 07/12/1949
Data wejścia w życie: 07/12/1949