a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 3 ustanowiło zmieniony Europejski System Rachunków (ESA 2010) i zawiera ramy odniesienia obejmujące wspólne standardy, definicje, klasyfikacje i zasady zapisów księgowych dotyczące sporządzania rachunków państw członkowskich w celu zaspokojenia wymagań statystycznych Unii i uzyskania wyników umożliwiających porównywanie między państwami członkowskimi.
(2) Załącznik A do rozporządzenia (UE) nr 549/2013 określa metodykę sporządzania rachunków państw członkowskich.
(3) Podczas stosowania rozporządzenia (UE) nr 549/2013 w załączniku A do tego rozporządzenia wykryto drobne niespójności tekstowe, które należy poprawić.
(4) Załącznik B do rozporządzenia (UE) nr 549/2013 (program transmisji danych) określa zbiór tablic zawierających dane z zakresu rachunków narodowych, w tym odnośne metadane, które państwa członkowskie mają przekazywać Komisji (Eurostatowi) w określonych terminach do celów Unii.
(5) Program transmisji danych powinien zostać uaktualniony, aby uwzględnić zmieniające się potrzeby użytkowników, nowe priorytety polityczne i rozwój nowych rodzajów działalności gospodarczej w Unii.
(6) Przekazywane metadane dotyczące informacji strukturalnych powinny uwzględniać zasady opisane w zaleceniu Komisji (UE) 2023/397 4 . Wymogi przekazywania nowych metadanych nie powinny nakładać nadmiernych dodatkowych kosztów ani nadmiernych obciążeń administracyjnych na państwa członkowskie.
(7) Podczas 49. sesji Komisji Statystycznej ONZ uznano i zatwierdzono zmienioną wersję klasyfikacji spożycia indywidualnego według celu (Coicop 2018) jako przyjęty w skali międzynarodowej standard. Rozporządzenie (UE) nr 549/2013 zawiera odniesienia do poprzedniej wersji (Coicop 1999) w załącznikach A i B do niego, należy więc te odniesienia zaktualizować.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 549/2013.
(9) Ponieważ wykonanie niniejszego rozporządzenia będzie wymagać poważnych dostosowań krajowych systemów statystycznych, Komisja powinna przyznać państwom członkowskim odstępstwa. Odstępstwa takie powinny być tymczasowe i przyznane na maksymalny okres trzech lat. Komisja powinna wspierać odnośne państwa członkowskie w ich wysiłkach na rzecz przeprowadzenia wymaganych dostosowań w ich systemach statystycznych, tak by te odstępstwa mogły zostać jak najszybciej wycofane.
(10) Po wejściu w życie rozporządzenia (UE) nr 549/2013 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/516 5 11 aktów prawnych opartych na poprzednim europejskim systemie rachunków narodowych i regionalnych ustanowionym rozporządzeniem Rady (WE) nr 2223/96 6 (ESA 95) nie ma już znaczenia. Środki określone w niniejszym rozporządzeniu zastąpią środki wprowadzone rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 359/2002 7 , (WE) nr 1221/2002 8 , (WE) nr 1267/2003 9 , (WE) nr 501/2004 10 , (WE) nr 1161/2005 11 , (WE) nr 1392/2007 12 i (WE) nr 400/2009 13 , a także rozporządzeniem Rady (WE) nr 1222/2004 14 , rozporządzeniem Komisji (WE) nr 264/2000 15 oraz decyzjami Komisji 98/715/WE 16 i 2002/990/WE 17 . Należy zatem uchylić te akty prawne.
(11) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 września 2024 r., aby zbiegło się to z uzgodnionym terminem rewizji głównej zharmonizowanych rachunków narodowych w państwach członkowskich. Nie uniemożliwia to państwom członkowskim zestawiania statystyk zgodnie ze zmienionymi załącznikami przed tą ogólną datą rozpoczęcia stosowania. Aby zapewnić wystarczającą ilość czasu na dostosowanie się do nowych wymogów w zakresie przekazywania danych, każdy nowy obowiązek przekazywania metadanych dotyczących informacji strukturalnych powinien mieć zastosowanie od dnia 1 września 2025 r., nawet jeśli te metadane były już dobrowolnie przekazane przed tą datą.
(12) Mając na celu łagodzenie społecznych i gospodarczych skutków kryzysu związanego z COVID-19 i w celu wzmocnienia odporności gospodarek i struktur społecznych państw członkowskich, Unia podjęła ważne inicjatywy, w szczególności NextGenerationEU i Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 18 . W tym kontekście statystyki Unii powinny odpowiednio odzwierciedlać rachunki statystyczne instytucji i organów Unii. W tym celu należy zatem prowadzić prace techniczne, by umożliwić opracowanie solidnej metodyki pozwalającej na zestawianie i rozpowszechnianie przez Komisję (Eurostat) rachunków statystycznych, w tym dotyczących wierzytelności netto/zadłużenia netto w ramach ESA 2010 oraz nieuregulowanych zobowiązań z tytułu długu Maastricht. Do dnia 31 marca 2024 r. Komisja (Eurostat) powinna przedstawić sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie z poczynionych postępów w tym zakresie.
(13) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie ustanowienie wspólnych standardów statystycznych umożliwiających opracowywanie zharmonizowanych danych z zakresu rachunków narodowych, w celu osiągnięcia ich ogólnej porównywalności na poziomie Unii, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na jego rozmiary i skutki możliwe jest lepsze jego osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(14) Dane dotyczące sprzętu komputerowego i telekomunikacyjnego są niezbędne do wsparcia analizy i procesu kształtowania polityki w kontekście priorytetowych polityk dotyczących cyfryzacji i Europejskiego Zielonego Ładu, których celem jest wzmocnienie konkurencyjności i dalszy rozwój nowych technologii. W podobny sposób dane dotyczące gruntów pod budynkami i budowlami są istotne do celów analizy inwestycji i majątku na poziomie Unii. Komisja (Eurostat) i krajowe organy statystyczne powinny kontynuować podjęte w ostatnich latach prace metodologiczne w tej dziedzinie z myślą o zwiększeniu dostępności bardziej szczegółowych danych w kontekście przyszłego przeglądu europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych.
(15) Potrzebne są okresowe aktualizacje z myślą o uwzględnieniu wzajemnego oddziaływania na siebie globalizacji, transformacji ekologicznej i cyfrowej oraz rachunków narodowych, aby dostarczyć decydentom niezbędnych danych i wiedzy w celu zapewnienia konkurencyjności, stabilności finansowej, odporności budżetowej, zdrowych finansów publicznych i sprawiedliwej polityki podatkowej. Ponadto 51. sesja Komisji Statystycznej ONZ zwróciła się już do Międzysekretariatowej Grupy Roboczej ds. Rachunków Narodowych o opracowanie planu przeglądu systemu rachunków narodowych 2008, który ma być przyjęty przez Komisję Statystyczną ONZ w 2025 r.
(16) Aktualizacja międzynarodowych podręczników rachunkowości narodowej jest niezbędna, w szczególności w odniesieniu do dobrostanu i zrównoważoności, zważywszy, że tak duża część działalności mającej wpływ na gospodarczy dobrostan społeczeństwa nie wiąże się z samą produkcją.
(17) Przegląd systemu rachunków narodowych 2008 w 2025 r. będzie okazją do zaktualizowania uzgodnionych na szczeblu międzynarodowym pojęć, definicji, klasyfikacji i zasad zapisów księgowych, tak aby uwzględnić globalne wyzwania związane ze zmianą klimatu, bezpieczeństwem, nierównościami, zrównoważonością oraz dobrostanem; odegra on zasadniczą rolę we wspieraniu decydentów w podejmowaniu świadomych decyzji, tak aby sprzyjały one spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej, zmniejszały nierówności społeczne i nierówności między płciami oraz przyspieszyły zieloną i cyfrową transformację. Komisja powinna zatem regularnie przekazywać wymagane informacje i prowadzić dyskusje z Parlamentem Europejskim i Radą na temat przeglądu systemu rachunków narodowych 2008 przed jego zakończeniem zaplanowanym na 2025 r.
(18) Przeprowadzono konsultacje z Komitetem ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Strasburgu dnia 15 marca 2023 r.