RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2020/647 2 upoważniono Włochy do stosowania - do dnia 31 grudnia 2024 r. - szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 285 dyrektywy 2006/112/WE w celu zwolnienia z VAT podatników, których roczny obrót nie przekracza 65 000 EUR.
(2) Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 29 listopada 2022 r., Włochy wystąpiły z wnioskiem o upoważnienie do stosowania - od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. - środka stanowiącego odstępstwo od art. 285 dyrektywy 2006/112/WE w celu zwolnienia z VAT podatników, których roczny obrót nie przekracza 85 000 EUR (zwanego dalej "środkiem szczególnym").
(3) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 8 grudnia 2022 r. Komisja przekazała wniosek złożony przez Włochy pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 9 grudnia 2022 r. Komisja powiadomiła Włochy, że posiada wszystkie informacje, które uznaje za niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(4) Środek szczególny jest zgodny z dyrektywą Rady (UE) 2020/285 3 , której celem jest zmniejszenie obciążenia regulacyjnego małych przedsiębiorstw oraz uniknięcie zakłóceń konkurencji na rynku wewnętrznym.
(5) Środek szczególny pozostanie dla podatników nieobowiązkowy. Podatnicy nadal będą mogli wybrać stosowanie zasad ogólnych VAT zgodnie z art. 290 dyrektywy 2006/112/WE.
(6) Według informacji przedstawionych przez Włochy środek szczególny będzie jedynie w nieznacznym stopniu wpływał na ogólną kwotę dochodów podatkowych Włoch na etapie ostatecznej konsumpcji.
(7) Po wejściu w życie rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2021/769 4 Włochy nie będą dokonywały obliczenia rekompensaty w odniesieniu do sprawozdania dotyczącego zasobów własnych opartych na VAT za rok budżetowy 2021 i za kolejne lata.
(8) Biorąc pod uwagę pozytywny wpływ środka szczególnego polegający na uproszczeniu obowiązków związanych z VAT poprzez zmniejszenie obciążenia administracyjnego i kosztów przestrzegania przepisów zarówno dla małych przedsiębiorstw, jak i dla organów podatkowych oraz na umożliwieniu Włochom przeznaczenia większych zasobów na zwalczanie oszustw związanych z VAT poprzez skoncentrowanie działań kontrolnych na większych podatnikach, a także biorąc pod uwagę nieznaczny wpływ na całkowite dochody z tytułu VAT, należy upoważnić Włochy do stosowania przedmiotowego środka szczególnego.
(9) Aby zapewnić integralność włoskiego okresu rozliczeniowego wynoszącego jeden rok, który rozpoczyna się w dniu 1 stycznia, oraz aby uniknąć nakładania nadmiernych obciążeń administracyjnych na podatników i organy podatkowe, należy przyznać upoważnienie do stosowania środka szczególnego od dnia 1 stycznia 2023 r. Przewidując stosowanie środka szczególnego od daty, która jest wcześniejsza niż data jego wejścia w życie, respektuje się uzasadnione oczekiwania kwalifikujących się podatników, ponieważ środek szczególny nie narusza ich praw i obowiązków.
(10) Stosowanie środka szczególnego powinno być ograniczone w czasie. Okres ten powinien być wystarczający, aby umożliwić Komisji ocenę skuteczności i adekwatności obecnego progu. Zgodnie z art. 3 ust. 1 dyrektywy (UE) 2020/285 państwa członkowskie mają ponadto do dnia 31 grudnia 2024 r. przyjąć i opublikować przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania art. 1 pkt 12 tej dyrektywy i stosować te przepisy od dnia 1 stycznia 2025 r. Należy zatem upoważnić Włochy do stosowania środka szczególnego do dnia 31 grudnia 2024 r.
(11) Należy zatem uchylić decyzję wykonawczą (UE) 2020/647,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: