KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jej art. 103 ust. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/63 2 zobowiązania z tytułu kontraktów na instrumenty pochodne stanowią jeden z elementów obliczeń rocznych składek wpłacanych przez instytucje na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. W szczególności obliczaną kwartalnie średnią roczną kwotę zobowiązań, o których mowa w ust. 1 tego artykułu, z tytułu kontraktów na instrumenty pochodne, ustala się zgodnie z art. 429, 429a i 429b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 3 .
(2) Przed wejściem w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/876 4 art. 429, 429a i 429b rozporządzenia (UE) nr 575/2013 zobowiązywały instytucje do obliczania wartości ekspozycji z tytułu swoich instrumentów pochodnych z zastosowaniem metody wyceny według wartości rynkowej - metody bieżącej ekspozycji ("CEM") - na mocy odniesienia do art. 274 tego rozporządzenia dotyczącego obliczania ekspozycji z tytułu wskaźnika dźwigni.
(3) Rozporządzeniem (UE) 2019/876 zmieniono rozporządzenie (UE) nr 575/2013. W szczególności art. 429, 429a i 429b zastąpiono nowymi art. 429-429 g. Zmiany te obejmowały między innymi wprowadzenie w art. 429c rozporządzenia (UE) nr 575/2013 obowiązku obliczania przez instytucje wartości ekspozycji z tytułu kontraktów na instrumenty pochodne zgodnie z metodą wyceny według wartości rynkowej zwaną metodą standardową dotyczącą ryzyka kredytowego kontrahenta (SA-CCR), która zastąpiła metodę bieżącej ekspozycji (CEM) ze skutkiem dla okresów pobierania składek ex ante począwszy od 2023 r.
(4) Metoda standardowa dotycząca ryzyka kredytowego kontrahenta nie może być stosowana do wyceny zobowiązań z tytułu kontraktów na instrumenty pochodne w przypadku, gdy taka wycena ma być dokonana do celów rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63. Zastosowanie tej metody prowadziłoby do nieścisłości w obliczeniach zobowiązań z tytułu kontraktów na instrumenty pochodne, przy czym ich skutki byłyby różne dla poszczególnych instytucji. Wynika to, po pierwsze, z istnienia zerowego dolnego progu w niektórych stosowanych wzorach, co miałoby różne skutki dla instytucji w zależności od tego, czy stosują one MSSF (Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej), oraz, po drugie, z trudności technicznych i niepewności w stosowaniu wzorów służących obliczeniu potencjalnej przyszłej ekspozycji. Należy zatem umożliwić instytucjom stosowanie metody bieżącej ekspozycji do wyceny zobowiązań z tytułu kontraktów na instrumenty pochodne oraz wprowadzić tę metodę, poprzednio określoną w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013, do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2015/63.
(6) Organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji należy zapewnić więcej czasu na przyjęcie decyzji w sprawie składek na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie ze zmienionymi wymogami oraz na powiadomienie instytucji o tych decyzjach. Należy zatem przewidzieć rozwiązanie przejściowe na rok 2023 w postaci przedłużenia terminów dokonania tych powiadomień.
(7) Ponieważ organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji muszą mieć możliwość jak najszybszego zastosowania zmienionych wymogów w celu obliczenia i pobrania składek za 2023 r., należy przewidzieć wejście w życie niniejszego rozporządzenia następnego dnia po jego opublikowaniu.
(8) Zgodnie z art. 14 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63 instytucje są zobowiązane do przekazywania organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji informacji istotnych dla obliczenia składek do dnia 31 stycznia każdego roku. Należy zapewnić instytucjom dodatkowy miesiąc na przekazanie tych informacji w 2023 r. poprzez wprowadzenie przepisu przejściowego.
(9) Należy również zapewnić organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji możliwość wydania instytucjom, z odpowiednim wyprzedzeniem w stosunku do terminu ustalonego na 2023 r., instrukcji dotyczących przekazywania tych informacji spójnie z wprowadzonymi zmianami, tak aby uniknąć powstania niepewności prawa co do metody, którą należy stosować w 2023 r. w odniesieniu do wyceny zobowiązań z tytułu kontraktów na instrumenty pochodne. Aby zapewnić ciągłość metody obliczania w okresach składkowych oraz umożliwić organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wydawanie, od dnia 1 października 2022 r., instrukcji dotyczących przekazywania stosownych informacji zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie z mocą wsteczną od tej daty,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 20 stycznia 2023 r.