KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 61 ust. 1 lit. d),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 452/2014 2 ustanowiono wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące zezwoleń, które przewoźnicy lotniczy z państw trzecich realizujący zarobkowe przewozy lotnicze muszą uzyskać, jeżeli chcą wykonywać operacje na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie.
(2) Zgodnie z art. 61 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2018/1139 procedura, w ramach której operator z państwa trzeciego otrzymuje zezwolenie dla statków powietrznych na wykonywanie operacji na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie, musi być prosta, proporcjonalna, skuteczna i racjonalna pod względem kosztów i musi umożliwiać wykazanie zgodności proporcjonalnie do złożoności operacji i ryzyka związanego z tą eksploatacją.
(3) W ocenie rozporządzenia (UE) nr 452/2014 przeprowadzonej przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") zidentyfikowano szereg potencjalnych usprawnień, obejmujących cztery główne obszary: efektywność, egzekwowanie przepisów, elastyczność i spójność z rozporządzeniem (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . Należy zatem zmienić niektóre przepisy rozporządzenia (UE) nr 452/2014 w celu uwzględnienia wskazanych ulepszeń.
(4) W szczególności konieczne jest zniesienie możliwości stosowania przez operatorów z państw trzecich środków łagodzących w celu wyeliminowania niezgodności z odpowiednimi normami Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Zgodność z tymi normami musi zostać osiągnięta przed wydaniem zezwolenia dla operatora z państwa trzeciego, a wszelkie potrzeby w zakresie elastyczności należy rozwiązać w drodze procedury określonej w art. 76 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(5) Konieczna jest również zmiana przepisów zezwalających, pod pewnymi warunkami, operatorom z państw trzecich na wykonywanie operacji na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie bez uprzedniego uzyskania zezwolenia, w celu zwiększenia pewności prawa i poprawy efektywności.
(6) Konieczne jest również podniesienie efektywności procedury udzielania zezwoleń i nadzoru nad operatorami z państw trzecich oraz zwiększenie pewności prawa, w szczególności poprzez wyeliminowanie pewnych barier utrudniających cyfryzację tego procesu, dalsze doprecyzowanie niektórych aspektów związanych z ważnością zezwoleń wydanych operatorom z państw trzecich, a także niektórych kroków proceduralnych procedury realizowanej przez Agencję.
(7) Aby wspierać podejście oparte na analizie ryzyka w procedurze udzielania zezwoleń operatorom z państw trzecich, należy rozważyć liczbę, zakres i złożoność odpowiednich operacji w celu poprawy spójności. Jednocześnie konieczne jest również zwiększenie środków nadzoru i egzekwowania przepisów, którymi dysponuje Agencja, w szczególności poprzez umożliwienie wzmożonego nadzoru nad niektórymi operatorami z państw trzecich oraz doprecyzowanie przepisów dotyczących wydawania ustaleń, a także zawieszania i cofania zezwoleń dla operatorów z państw trzecich.
(8) Należy również zmienić niektóre przepisy rozporządzenia (UE) nr 452/2014 w celu zwiększenia spójności z rozporządzeniem (WE) nr 2111/2005, w szczególności poprzez doprecyzowanie warunków i kroków proceduralnych, jakie Agencja ma podjąć w związku z otrzymaniem wniosku od operatora z państwa trzeciego podlegającego zakazowi wykonywania przewozów lub ograniczeniom w wykonywaniu przewozów zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2111/2005.
(9) Konieczne jest wreszcie wprowadzenie kilku zmian redakcyjnych w przepisach rozporządzenia (UE) nr 452/2014, a mianowicie w celu aktualizacji odniesień prawnych do rozporządzenia (UE) 2018/1139. Ponadto ze względu na spójność z rozporządzeniem (UE) 2018/1139 proponuje się wprowadzenie pewnych zmian w definicjach.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 452/2014.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii nr 02/2022 4 wydanej przez Agencję zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich pań stwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 2 grudnia 2022 r.