uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 61 ust. 1 lit. d),
(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 452/2014 2 ustanowiono wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące zezwoleń, które przewoźnicy lotniczy z państw trzecich realizujący zarobkowe przewozy lotnicze muszą uzyskać, jeżeli chcą wykonywać operacje na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie.
(2) Zgodnie z art. 61 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2018/1139 procedura, w ramach której operator z państwa trzeciego otrzymuje zezwolenie dla statków powietrznych na wykonywanie operacji na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie, musi być prosta, proporcjonalna, skuteczna i racjonalna pod względem kosztów i musi umożliwiać wykazanie zgodności proporcjonalnie do złożoności operacji i ryzyka związanego z tą eksploatacją.
(3) W ocenie rozporządzenia (UE) nr 452/2014 przeprowadzonej przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") zidentyfikowano szereg potencjalnych usprawnień, obejmujących cztery główne obszary: efektywność, egzekwowanie przepisów, elastyczność i spójność z rozporządzeniem (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . Należy zatem zmienić niektóre przepisy rozporządzenia (UE) nr 452/2014 w celu uwzględnienia wskazanych ulepszeń.
(4) W szczególności konieczne jest zniesienie możliwości stosowania przez operatorów z państw trzecich środków łagodzących w celu wyeliminowania niezgodności z odpowiednimi normami Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Zgodność z tymi normami musi zostać osiągnięta przed wydaniem zezwolenia dla operatora z państwa trzeciego, a wszelkie potrzeby w zakresie elastyczności należy rozwiązać w drodze procedury określonej w art. 76 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(5) Konieczna jest również zmiana przepisów zezwalających, pod pewnymi warunkami, operatorom z państw trzecich na wykonywanie operacji na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie bez uprzedniego uzyskania zezwolenia, w celu zwiększenia pewności prawa i poprawy efektywności.
(6) Konieczne jest również podniesienie efektywności procedury udzielania zezwoleń i nadzoru nad operatorami z państw trzecich oraz zwiększenie pewności prawa, w szczególności poprzez wyeliminowanie pewnych barier utrudniających cyfryzację tego procesu, dalsze doprecyzowanie niektórych aspektów związanych z ważnością zezwoleń wydanych operatorom z państw trzecich, a także niektórych kroków proceduralnych procedury realizowanej przez Agencję.
(7) Aby wspierać podejście oparte na analizie ryzyka w procedurze udzielania zezwoleń operatorom z państw trzecich, należy rozważyć liczbę, zakres i złożoność odpowiednich operacji w celu poprawy spójności. Jednocześnie konieczne jest również zwiększenie środków nadzoru i egzekwowania przepisów, którymi dysponuje Agencja, w szczególności poprzez umożliwienie wzmożonego nadzoru nad niektórymi operatorami z państw trzecich oraz doprecyzowanie przepisów dotyczących wydawania ustaleń, a także zawieszania i cofania zezwoleń dla operatorów z państw trzecich.
(8) Należy również zmienić niektóre przepisy rozporządzenia (UE) nr 452/2014 w celu zwiększenia spójności z rozporządzeniem (WE) nr 2111/2005, w szczególności poprzez doprecyzowanie warunków i kroków proceduralnych, jakie Agencja ma podjąć w związku z otrzymaniem wniosku od operatora z państwa trzeciego podlegającego zakazowi wykonywania przewozów lub ograniczeniom w wykonywaniu przewozów zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2111/2005.
(9) Konieczne jest wreszcie wprowadzenie kilku zmian redakcyjnych w przepisach rozporządzenia (UE) nr 452/2014, a mianowicie w celu aktualizacji odniesień prawnych do rozporządzenia (UE) 2018/1139. Ponadto ze względu na spójność z rozporządzeniem (UE) 2018/1139 proponuje się wprowadzenie pewnych zmian w definicjach.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 452/2014.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii nr 02/2022 4 wydanej przez Agencję zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 2 grudnia 2022 r.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.83.38 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/659 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 452/2014 w odniesieniu do wymagań technicznych i procedur administracyjnych dotyczących operacji lotniczych wykonywanych przez operatorów z państw trzecich |
Data aktu: | 02/12/2022 |
Data ogłoszenia: | 22/03/2023 |
Data wejścia w życie: | 11/04/2023 |